Hej, hoppas på lite hjälp här! :)

Min gardinstång och ena hållaren i sovrummet föll ner rakt vad det var (förmodligen drog jag i gardinen för hårt) och jag behöver skruva upp hållaren igen så jag kan sätta dit stången med gardinen igen.

Har spacklat och ska bättra på med mer väggfärg, innan hållaren sätta dit.

Det var inte jag som satte upp hållaren första gången så jag undrar hur man ska gå tillväga?

Jag behöver ju borra för tre hål för plugg och skruv, men skruvarna sitter ju fast i hållaren. Hur hade ni gjort?

(Bilder på nedfallna hållaren, platsen den ska sitta på och den andra hållaren på andra sidan som inte trillat ner)

• Närbild av en hand som håller i en nedfallen gardinstångshållare med skruvar fortfarande fastsatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedfallen gardinstångshållare och skadad vägg i hörnet av ett rum ovanför en dörrkarm.
    Skapa konto
  • Gardinstångshållare som sitter löst i taket nära en dörröppning i ett sovrum.
    Skapa konto
Hållare borde gå att skjuta i sidled för att få bort från fästet med skuvarna.
Då den troligtvis skuvas på först på väggen och sedan hakar på hållaren som då döljer skruvskallarna.

Har du provat om inte plattan med skruvarna i, är gängad på stången? Håll fast i plattan med hjälp av skruvarna och med andra handen snurra hållaren.
Jag vet inte om detta är lösningen, men jag skulle prova med det.

Hur ser delen ut där du har tummen?
Vänd på den och ta en bild.

Löste det sig?

Oj, hemskt ledsen för sent svar i denna tråd! Det löste sig, Jag har satt upp den, tack för svaren!

...bara för att konstatera att hållaren åkt ut ur hålen igen efter bara en månad. Vad beror detta på? När jag borrade och satte i plastpluggar så tycker jag att det satt bra. Tacksam för hjälp! Såhär ser det ut nu. Alla tre pluggarna har lossnat. Det fjärde hålet i mitten är bara ett felborrat hål. Det är alltså tre hål som behövs för hållaren.

Vit vägg med tre lossnade plastpluggar och en felborrad hålkrets ovanför en del av en mässingsstång.
Skapa konto
Vägg med tre utdragna plastpluggar och ett felforrat hål i hörn nära taket.
Skapa konto

Du får skaffa större plugg helt enkelt.

Inte ovanligt att borrhålen blir för stora om man tex använder en vanlig slagborrmaskin där borren hoppar runt i hålet och gör det större än borret.

Vad är det för gardiner du har? ;)

• Gilla
Vector
  • Laddar…
...och framför allt, vad är det för vägg du har?

• Gilla
SysterNett
  • Laddar…
och vad är det för gardin som väger så pass? Eller kanske katter som hänger i gardinen? :)

Du har för korta skruv, skruven ska vara 5mm längre än pluggen så pluggen expanderar ordentligt.
Nu bör det där fungera ändå om den sitter i betong eller tegel
Men det är jättevanligt att det är ett lager puts på innansom bygger upp en centimeter och då kommer inte pluggen tillräckligt långt in om man använder plugg med krager.

Vad är det för dimension på plugg och skruv som du använder?
På din första bild i tråden så ser man en grå plugg som expanderat av skruvet, så ska det se ut.
Det blir oftast perfekt när man borrar med en dimension mindre än pluggen 5m.m. för 6 m.m plugg. och sedan knackar in pluggen med en hammare.

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Gråa gardiner hängande på gardinstång framför ett fönster med utsikt mot andra byggnader.
Skapa konto

Bild på exakt samma gardiner som hänger i rummet intill. Så såhär ser de ut. Här har det aldrig varit problem utan båda hållarna har suttit stabilt hela tiden.

Jag vet faktiskt inte vad det är för vägg. Gardinerna är det första jag satte upp efter att jag målade om förra året. Kan ni se vad det är för vägg? Guldig gardinstång upphängd i ett hörn av ett vitt rum med nyligen målade väggar och synlig rund plats där en armatur varit.
Skapa konto

När du borrar vad kommer ut är det först vitt/grått sedan gult/brunrött?
Är det båda sidor av stången som lossnar eller ena?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.