P Pelle Ebertsson skrev:
Fischer UX eller SX, eller Molly expander?
Vad ska jag köpa? Har Järnia härnere i kvarteret.

[bild]
Allt beror på vad som finns i väggen.
Är väggen ihålig?
Är det material att fästa i hela vägen?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Du har för stor plugg till den skruven därför har den inte expanderat.
 
P Pelle Ebertsson skrev:
Du menar att skruven måste vara längre än pluggen väl?
Ja precis, skruv längre än plugg ska editera inlägget.
 
Som sagt kolla upp väggen lite mer betf material och ihållighet.
Försök ta reda på om yttersta lagret är puts, samt om den är ihålig innan du går och köper nya plugg och skruv.
 
Järnia ansåg att jag ska fylla lite med bygglim i hålen i stället och låta det verka över natten. Sedan köra med de skruvar och pluggar jag har. Vad säger ni?
 
Vad är bygglim?
 
Fairlane
Visst kan man prova med bygglim, men jag vidhåller att skruven inte är rätt för pluggen.
 
Eller bara lim. Vet ej varför jag skrev bygglim, men de säljer sån lim på Järnia.

A Andy78 skrev:
Vad är bygglim?
 
Men hur ser det ut i hålen har du kollat om det är ihåligt eller bara stora hål?
 
Det har ju blivit ihåligare eftersom jag borrat fyra hål, men det finns ju väggmaterial som ”stoppar” längre in efter pluggens/skruvens slut. Se bild:
 
  • Vägg med fyra borrade hål av varierande storlek och djup i underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen består tydligen, enligt min Brf:s vice värd, av både tegelsten och lätt rappning ovanpå. Sedan ligger det några järnbalkar här och där.

Men jag känner inte att jag kommer att flytta platsen för hållaren, utan den måste vara där den är planerad, för övriga tre hållare (totalt två gardinstänger) i lägenheten är ju stabila.
 
Fairlane
Claes Sörmland
Du har en tegelvägg med porös kalkputs på. Jag har löst precis samma problem med gardinuppsättning på en sån vägg på följande sätt:

1. Dammsug ur hålen noga.
2. Fyll hålen med cementbaserad filler typ Husfix. (Jag använde Byggmax filler). Peta in fillern med en pinne så att den verkligen fyller hålen. Släta till med en spackel. Tryck nu in plastpluggarna på rätt plats. Låt stelna en dag eller två.
3. Slipa, spackla, slipa, måla.
4. Skruva upp gardinen.
 
  • Gilla
nevinator och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Du menar helt enkelt att man fyller hålen med fillers och borrar nytt för pluggarna efter att det stelnat?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har en tegelvägg med porös kalkputs på. Jag har löst precis samma problem med gardinuppsättning på en sån vägg på följande sätt:

1. Dammsug ur hålen noga.
2. Fyll hålen med cementbaserad filler typ Husfix. (Jag använde Byggmax filler). Peta in fillern med en pinne så att den verkligen fyller hålen. Släta till med en spackel. Tryck nu in plastpluggarna på rätt plats. Låt stelna en dag eller två.
3. Slipa, spackla, slipa, måla.
4. Skruva upp gardinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.