JanneJanne123
Jag köper det resonemanget!
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Efter altanbygget har vi haft huvudbry hur vi ska göra med ett stuprör som hamnade lite illa till. Skulle egentligen behöva gräva ner och få iväg vattnet nån annanstans. Kruxet är att vi ska nästa sommar ta oss an en stengång precis i det området, varför vi inte vill gräva och fylla igen flera ggr. Ok, quick fix. Åkte till bygghandeln för att köpa en tunna. Deras stora 210-litersmonster till vattentunna hade tagit över hela altanen. Vi köpte en på 42 liter (ok, fritt fram att börja håna nu), kapade stupröret vid det röda strecket och ställde "muggen" under. Efter en liten skur, som jag inte ens hade märkt om inte barnen påpekat den, är spannen nu halvfull. :crysmile: Tillbaka till ritbordet I guess. Nån som har nån bra och idiotenkel lösning, gärna nån som är snabbfixad eftersom vi åker på semester nästa vecka? Brainstorma nu är ni snälla. :)
[bild] [bild]
Kanske en böj runt hörnet så länge och en större tunna, om det får plats vill säga.
Regnvattensystem med stuprör och böj runt hörnet på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nederdelen av ett stuprör vid ett hus, med påritade linjer föreställande en förlängd böj och en stor tunna som förslag på regnvattenhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg att Bödvar redan föreslagit det efter jag postat
 
Redigerat:
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Kanske en böj runt hörnet så länge och en större tunna, om det får plats vill säga.
[bild] [bild]
Såg att Bödvar redan föreslagit det efter jag postat
Tack! Ja, precis, det är nog den enklaste, mest idiotsäkra lösningen. Ska man bara hitta rördelar och en bättre tunna. :)
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
1. ? Du skojar eller?
2. Ja, vart jag än lägger den skulle det bli snubbelrisk. Just det där hörnet är väldigt hårt trafikerat.
Du sa brainstorma, inte att vi även skulle analysera för- och nackdelar med förslagen. ;)

En av förtjänsterna med brainstorming är att tillsynes vansinniga förslag kan generera nya/bra lösningar genom att trigga nya tankebanor hos de olika deltagarna. Vilket i förlängningen kan leda till användbara lösningar, antingen efter ytterligare modifiering av förslaget eller nya förslag. Det är en väsentlig del av brainstorming att inte självcensurera.
 
  • Gilla
Horgmo och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Du sa brainstorma, inte att vi även skulle analysera för- och nackdelar med förslagen. ;)

En av förtjänsterna med brainstorming är att tillsynes vansinniga förslag kan generera nya/bra lösningar genom att trigga nya tankebanor hos de olika deltagarna. Vilket i förlängningen kan leda till användbara lösningar, antingen efter ytterligare modifiering av förslaget eller nya förslag. Det är en väsentlig del av brainstorming att inte självcensurera.
Helt korrekt! Anledningen till min följdfråga på punkt 1 var egentligen för att jag är så rudis att jag inte förstod om du ens skojade eller var allvarlig. :crysmile:

Jag uppskattar alla förslag hittills, vilken gemenskap det finns här! Tror att det vinnande förslaget är nån typ av slang ner till en vattentunna på sidan om huset. Återkommer om hur det funkar. (y)
 
Om jag analyserar mitt första förslag, som btw var på skoj precis som du misstänkte, så kan man med iterativ lösningsprocess jobba vidare.
Problem: vattnet kommer att rinna över rännan och droppa ner.
Lösning:
1. Vänd lutningen på rännan så att allt vatten rinner åt andra hållet.
2. Förläng rännan ut från huset över gången.

1. Förutsätter att det går att leda ner vatten i andra hörnet av huset, och att rännkapaciteten är tillräcklig om vattnet redan gick åt båda hållen. (Om inte, iterera nästa lösning på det problemet.)
2. Om rännans höjd över gången är tillräcklig så kan man t ex bygga en portal från husgaveln och leda hängrännan på toppen (fram till trädgårdslandet?).
 
  • Älska
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Efter altanbygget har vi haft huvudbry hur vi ska göra med ett stuprör som hamnade lite illa till. Skulle egentligen behöva gräva ner och få iväg vattnet nån annanstans. Kruxet är att vi ska nästa sommar ta oss an en stengång precis i det området, varför vi inte vill gräva och fylla igen flera ggr. Ok, quick fix. Åkte till bygghandeln för att köpa en tunna. Deras stora 210-litersmonster till vattentunna hade tagit över hela altanen. Vi köpte en på 42 liter (ok, fritt fram att börja håna nu), kapade stupröret vid det röda strecket och ställde "muggen" under. Efter en liten skur, som jag inte ens hade märkt om inte barnen påpekat den, är spannen nu halvfull. :crysmile: Tillbaka till ritbordet I guess. Nån som har nån bra och idiotenkel lösning, gärna nån som är snabbfixad eftersom vi åker på semester nästa vecka? Brainstorma nu är ni snälla. :)
[bild] [bild]
Jag hade nog haft en liten snygg tunna i trappen eller så. Ifrån den en slang som leds under mark till odlingarna. Där kan man välja att ha en större tunna eller bara låta slangen tömmas hela tiden.

Den lilla tunnan borde räcka som buffert vid skyfall om den alltid tömms med hjälp av en lagom stor slang i botten.

Jag har inte orkat men min bror har grävt ner stora tankar vid växthuset och har sedan en liten pump för att sköta hela bevattning. El-timer är billigare och lättare att göra smarta än vatten-timer.
 
Om du sätter en tunna, så tänk på att du ändå vill ha avrinning från den när den väl är full. 1mm regn på 1m2 tak motsvarar en liter vatten. Så ett skyfall eller två fyller snabbt tunnan och mer därtill.

Ett av mina barndomsminnen är att under skyfallen i sommarstugan upptäcka att vattentunnan svämmade över och att man fick gå med vattenkannor för att tömma den innan vattnet forsade in i huset.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Blev klar i dagarna med en tomatlåda ..är på G med annat markprojekt/rabatt bredvid nu. En nybyggd tomatlåda av trä med ställning för klättring utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träställning för tomatlåda i en trädgård, nyligen färdigställd, med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd tomatlåda i trä med vit markduk i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomatlåda i trä med växande tomatplantor, skyddad av ett metallstaket, placerad på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsland med nyligen planterade tomatplantor i en nybyggd träram med stödnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Då är vattenrabatten nästan klar. Vi har släppt på vattnet från den andra dammen.

Vi har också flyttat reningsdunken, så den hamnade på en bättre, inte så iögonfallande plats. Den har också fått en liten låda att bo i.

Nybyggd vattenrabatt kopplad till damm med stenar och en dold reningsdunk i träbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd vattenrabbat nära ett hus med plantor, stenkanter och en flyttad reningsdunk i låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd vattenrabbat med släppt vatten mellan dammar, reningsdunk i låda, barn i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall med krukväxter och sittbänk i en lummig trädgård, omgiven av blommande buskar och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrall vid en röd stuga med öppen uteplats, omgiven av blommor och grönska i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med krukväxter och en träbänk som leder till en lummig trädgård med vattenrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 12 till
  • Laddar…
S
Fixat regntunna som aldrig svämmar över. Regntunna kopplad till stuprör vid husgrund med öppen konstruktion för överskottsvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Naturliv och 11 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fixat regntunna som aldrig svämmar över.[bild]
Torr, som din humor.
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Då fortsätter vi bakom den nya tomatlådan! Det blev ett anläggningsarbete.. Skulle ju bara bli en ram!

Tanken var att lägga väv pga kirskål och göra en ram runtom i nivå då.

Inte tänkte man på att sten runtom sjunkit och att man bör återanvända gamla plattor för den 3m breda rabatten så man kan gå ”genom” och kunna komma åt salladen eller hur?! :/

Har 1ton kross i en hög + stenmjöl bredvid.
Tomatplantor i en nybyggd trälåda med högar av jord och kross, samt en vit väv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Skulle ju bara...
Klassiskt! :D

S sinuslinus skrev:
Fixat regntunna som aldrig svämmar över.
Innovativt! :D
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.