11 752 läst · 125 svar
12k läst
125 svar
Stålbalk 9m spännvid?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej nej, jag tog inte illa upp. Tvärtom tycker jag det är jätteroligt att du hinner skriva. Jag tycker bara att här är det läge för alternativa konstruktioner som får ner höjderna och att jag vet att du behärskar det bättre än jag.B bossespecial skrev:
Ett snitt U-värde på 0,4 kräver antagligen att man satsar framför allt på golvet. Glaspartierna kan du säkert få med U-värde 0,9 utom skjutdelarna. Det gäller att få ner kraven på taket så mycket som möjligt.
B bossespecial skrev:
Ett snitt U-värde på 0,4 kräver antagligen att man satsar framför allt på golvet. Glaspartierna kan du säkert få med U-värde 0,9 utom skjutdelarna. Det gäller att få ner kraven på taket så mycket som möjligt.[/QUOTE]J justusandersson skrev:Nej nej, jag tog inte illa upp. Tvärtom tycker jag det är jätteroligt att du hinner skriva. Jag tycker bara att här är det läge för alternativa konstruktioner som får ner höjderna och att jag vet att du behärskar det bättre än jag.
Ett snitt U-värde på 0,4 kräver antagligen att man satsar framför allt på golvet. Glaspartierna kan du säkert få med U-värde 0,9 utom skjutdelarna. Det gäller att få ner kraven på taket så mycket som möjligt.
I konstruktionen som är framtaget har de räknat fram:
Tak (41.48kvm): 0,132
Vägg (12.5kvm): 0,15
Grund (41.48kvm): 0,13
Och antagit:
Fönster (31.33kvm): 1
Det ger ett snitt om ~0,35 https://www.wolframalpha.com/input/?i=(41.48*0.132+12.5*0.18+41.48*0.13+31.33*1)/(41.48+41.48+12.5+31.33)
Om jag petar in ett X istället för taket https://www.wolframalpha.com/input/?i=(41.48*X+12.5*0.18+41.48*0.13+31.33*1)/(41.48+41.48+12.5+31.33)=0.4 kan jag se att jag som max kan ha 0,28 i taket. Sänker jag ner fönstren till 0,9 kan jag gå upp till 0,36 på takkonstruktionen https://www.wolframalpha.com/input/?i=(41.48*X+12.5*0.18+41.48*0.13+31.33*0.9)/(41.48+41.48+12.5+31.33)=0.4
Om jag nu räknar rätt
EDIT: Fönsterpartierna är inte beställda än, iom att jag inte haft måtten hel klara. Men tror det går att komma under U 1
Redigerat:
Äsch då verkar som att forumet kodar länkarna fel så + försvinner. Ekvationerna ska alltså varaA attefall skrev:
Nuvarande: (41.48*0.132+12.5*0.18+41.48*0.13+31.33*1)/(41.48+41.48+12.5+31.33)
För att uppnå snitt 0.4 med 1 fönster: (41.48*X+12.5*0.18+41.48*0.13+31.33*1)/(41.48+41.48+12.5+31.33)=0.4
x=~0.283
För att uppnå snitt 0.4 med 0.9 fönster: (41.48*X+12.5*0.18+41.48*0.13+31.33*0.9)/(41.48+41.48+12.5+31.33)=0.4
x=~0.36
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
I konstruktionen som är framtaget har de räknat fram:A attefall skrev:
Tak (41.48kvm): 0,132
Vägg (12.5kvm): 0,15
Grund (41.48kvm): 0,13
Och antagit:
Fönster (31.33kvm): 1
Det ger ett snitt om ~0,35 https://www.wolframalpha.com/input/?i=(41.48*0.132+12.5*0.18+41.48*0.13+31.33*1)/(41.48+41.48+12.5+31.33)
Om jag petar in ett X istället för taket https://www.wolframalpha.com/input/?i=(41.48*X+12.5*0.18+41.48*0.13+31.33*1)/(41.48+41.48+12.5+31.33)=0.4 kan jag se att jag som max kan ha 0,28 i taket. Sänker jag ner fönstren till 0,9 kan jag gå upp till 0,36 på takkonstruktionen https://www.wolframalpha.com/input/?i=(41.48*X+12.5*0.18+41.48*0.13+31.33*0.9)/(41.48+41.48+12.5+31.33)=0.4
Om jag nu räknar rätt
EDIT: Fönsterpartierna är inte beställda än, iom att jag inte haft måtten hel klara. Men tror det går att komma under U 1[/QUOTE]
Uträkningarna stämmer säkerligen I tillägg till detta ska man ta hänsyn till köldbryggor. Schablonmässigt lägger man på ca20% på det U-medel man räknat fram. Man kan givetvis räkna fram de faktiska köldbryggorna men det görs inte så ofta då det kanske kostar mer än vad det smakar. En viktig sak att veta när det kommer till allt för bra fönster är att man riskerar kondens på utsidan, speciellt på kalla klara nätter. Så om man inte vill ha kondens på utsidan så ska man satsa på ”lagomt” bra fönster. Det lirar inte riktigt med energitänket men ändå nått att ha i åtanke.
Vet inte riktigt om nuvarande konstruktör har räknat med köldbryggorna, jag hoppas det annars skapar 20% extra problem...B bossespecial skrev:Uträkningarna stämmer säkerligen I tillägg till detta ska man ta hänsyn till köldbryggor. Schablonmässigt lägger man på ca20% på det U-medel man räknat fram. Man kan givetvis räkna fram de faktiska köldbryggorna men det görs inte så ofta då det kanske kostar mer än vad det smakar. En viktig sak att veta när det kommer till allt för bra fönster är att man riskerar kondens på utsidan, speciellt på kalla klara nätter. Så om man inte vill ha kondens på utsidan så ska man satsa på ”lagomt” bra fönster. Det lirar inte riktigt med energitänket men ändå nått att ha i åtanke.
Men om vi tar för givet att de har gjort det och att värdena för de andra delarna stämmer någorlunda så känns det väl som att det borde gå att få ganska tunn konstruktion med IPE120 alt HEB100 balkar och polyuretanisolering emellan. Kan tänka mig att då blir köldbryggorna rejäla, och det därför är verkligen fördelaktigt att räkna med 20% schablon Måste lära mig lite hur man räknar dessa U-värden...
Men även med stålbalkar och nättare isolering bygger det nog ändå på att man har max 1:60 fall...
Vad skall det vara utanför glaspartiet? Skall du snubbla på rälsen varje gång man går ut på ett trädäcket utanför?A attefall skrev:
Sänk ner glaspartiet motsvarande höjden på rälsens bygghöjd.
kolla på inlägg #19
https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-infaestning.304852/page-2#post-2839880
Ja det har du ju helt rätt i. Hade tänkt det med glömt av då jag haft huvudet fullt av annat.L Leif i Skåne skrev:
Du skriver "Min nedre skena låg 9 mm under betongyta", hur går man rent praktiskt tillväga för att sänka ner den i betongen?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Njae, lite imma pratar vi dessvärre inte om Den kondens som bildas kan frysa till is/frost och då kan det bli lite svårt att se ut. Kanske inte är så stort problem dock där nere på varmare breddgrader som här uppeA attefall skrev:
Fuktigt är det ju jämt här... minusgrader desto mer sällan dockB bossespecial skrev:
Men är det verkligen stor skillnad mellan säg 0.9 och 1.2 i hur mycket det immar? Så mycket högre än så är nog orimligt att få igenom..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker du ska fundera på att göra tillbyggnaden något mindre bred, kanske 8 i stället för 9 meter. Varje meter i minskad spännvidd gör mycket på balkhöjder. Dessutom, vilket jag egentligen tycker är viktigast, är det sällan lyckat att göra tillbyggnader som är lika breda som det ursprungliga huset. Jag har inte sett något perspektiv på helheten (hus + tillbyggnad) men jag misstänker att jag har rätt.
Det skulle väl underlätta att minska bredden, men känns rejält jobbigt att söka, vänta och betala för ett nytt bygglov..
Jag har sett att det föreslagits att dra in bärlinan något och ha den framför glaspartiet. Isf. skulle det ju inte vara problem att stolpa upp 1/4 väg in och halvera spännvidden. Men hur är det egentligen med stora glaspartier, vad behövs för deras infästning? Är det rimligt att lösa utan att ha bärlinan direkt ovanför?
Jag har sett att det föreslagits att dra in bärlinan något och ha den framför glaspartiet. Isf. skulle det ju inte vara problem att stolpa upp 1/4 väg in och halvera spännvidden. Men hur är det egentligen med stora glaspartier, vad behövs för deras infästning? Är det rimligt att lösa utan att ha bärlinan direkt ovanför?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag gjorde några beräkningar på U-värden precis. Med de givna förutsättningar uppfyller man nästan kravet 0,40 med tillägg för köldbryggor. Ökar du ist isoleringen i golvet 100mm uppfyller man kravet samt att man kan göra taket lite ”sämre” än föreslagits. U-värde för fönster antaget 1,0
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det är inte några problem att lösa då man har en fin stålbalk precis innanför.A attefall skrev:Det skulle väl underlätta att minska bredden, men känns rejält jobbigt att söka, vänta och betala för ett nytt bygglov..
Jag har sett att det föreslagits att dra in bärlinan något och ha den framför glaspartiet. Isf. skulle det ju inte vara problem att stolpa upp 1/4 väg in och halvera spännvidden. Men hur är det egentligen med stora glaspartier, vad behövs för deras infästning? Är det rimligt att lösa utan att ha bärlinan direkt ovanför?