166 335 läst · 798 svar
166k läst
798 svar
Fyraåring som kör grävmaskin
Det är ju så det borde fungera. Men när det uppenbarligen inte fungerar?es.suhaggyB skrev:
Det finns ju en lag för det också - som vårdnadshavare har du ett långtgående ansvar för att vårda/ta hand om dina barn.
För egen del har jag inga som helst problem med att barn är med och tränar tidigt, men att köra tunga maskiner själv i den ålder är ju tokigt. Tänk om denna fyraåring skadar någon med skopan? Man kan inte förvänta sig att ett barn är riskmedvetet nog att hantera detta. Det handlar således inte bara om andras liv utan även om barnets. När man är 18 och inser att man råkat ta livet av någon, går det då att motivera med att "så funkar lantlivet" eller " du är ju en jävel på att hantera stickan iallafall".
Jag håller dock med de som säger att socialen inte behöver vara ett första steg.
Akkurat detta var det jag menade, om barnet skadar/dödar nån blir föräldrena ansvariga, båda straffrättsligt och moraliskt.linneac skrev:
Ok, darwins evelutionJurij The Fury skrev:
DTotalControl skrev:Måste vara stört omöjligt för en 4åring att åka runt i den där. För det första når han inte ner till pedalerna. För det andra så finns det en säkerhetsbrytare i form av tryckbrytare i stolen som kräver en hel del vikt att aktiveras. Finns kvinnliga operatörer som har svårt att få den aktiverad pga låg vikt eller att de inte sitter fullt tryck på stolen. Går inte sitta på kanten av stolen.
Tror TS driver med oss.
Du har fel!
Det värsta som kan hända är ju att 30 ton hamnar fel och skadar någon.K kent svensk skrev:
Att vara vuxen och förälder är inte alltid bekvämt och man kan inte få applåder hela tiden. Lagen och samhället ska skydda de svagaste och dit hör våra barn.
Förstår att känns jobbigt när samhället vill stödja en i föräldraskapet, "jag behöver minsann ingen hjälp". Man måste sluta se sig själv som huvudperson och måttstock.
Medlem
· Blekinge
· 10 449 inlägg
Sluta dalta. Polisanmäl föräldrarna. Vårdnadshavaren ska förhindra att barnet orsakar skada för någon annan, 6 kap. 2 § 2 st föräldrabalken.
Husägare
· Södra Sandby
· 2 inlägg
Hallå, kan vi vakna här? Fullständigt ofattbart att ett litet barn tillåts manövrera en stor jordbruksmaskin, och att det sedan blir en lång diskussion om huruvida det är farligt eller inte.
Här handlar det om att rädda liv. Jag skulle först tala med föräldrarna, för att få klarlagt att de inte är vid sina sinnens fulla bruk, därefter anmäla saken. Gode tid vad man får läsa om på nätet.
Här handlar det om att rädda liv. Jag skulle först tala med föräldrarna, för att få klarlagt att de inte är vid sina sinnens fulla bruk, därefter anmäla saken. Gode tid vad man får läsa om på nätet.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Barn i den åldern förstår inte faror på ett sätt som en vuxen, de ska absolut inte köra en grävmaskin. Inte ens under övervakning.
En så här önskar väl alla kids att tvingas sitta i resten av livet?HasseTeknik skrev: