166 284 läst · 798 svar
166k läst
798 svar
Fyraåring som kör grävmaskin
Det tekniskt möjliga spelar ingen roll. En fyraåring steker myror med förstoringsglas för kul och har ingen konsekvenstänk/utvecklad empati/impulskontroll. Sitter han själv i en 30 tons maskin som kan mosa vad som helst är det inte curling att tycka det är galet.
Hur i hela friden kan våra stridspiloter lära sig att flyga, de börjar ju inte förrän kring tjugo års ålder? Grävmaskinister blir tydligen inte annat än "dugliga" om de inte börjar spaka innan de lämnat dagis...
Stadsbor som flyttar ut på landet för att få lite idyll. ... Och passiverar barnen med bolibompa istället för att ta till vara på naturen...
Helt OT men om man ska ringa socialen så här på sommaren så gör det istället om ni ser någon vuxen på badstranden som sitter med mobilen eller bok medan ungarna badar. Barn drunknar fort och tyst, googla ECMO om ni vill se något avskräckande. I övrigt tycker jag att barn ska få vara barn och att föräldrarna avgör uppfostran och regler för barnets säkerhet.
TS verkar ju ha koll på maskinerna och angav att det var en EC 290, dvs en bandmaskin på ca 30 ton. Grabben kom inte upp själv, så det kan nog stämma.L larsson r skrev:
Jag grävde hos en bonde en gång i tiden och hans barn, i 6-7 årsåldern ville provköra utan tidigare erfarenhet av just grävmaskin. De satte känslan direkt!! Bonnungar är imponerande duktiga på mycket som är tekniskt.
De störtar ju mitt i stan ibland också......så nog vore det bra om de kunde börja tidigare!!Carl_Elvis skrev:
skulle tro att mellan "stanaren" och den lilla grävmaskinisten så blir den senare en bättre pilot....Carl_Elvis skrev:
G-83 skrev:Det finns inte alls någon tryckbrytare stolen på grävmaskiner. Åtminstone inte i någon maskin jag har sett och då har jag kört grävmaskin till och från i tio år. Det som finns är en vippa på vänster sida av stolen som man fäller upp eller ner för att aktivera hydrauliken och när denna är tillslagen kan man stå utanför maskinen och köra om man vill.
En grävmaskin jag ägde förut hade tryckbrytare vid stolen. Så det finns visst!
Men barn ska inte köra stora skogsmaskiner själva, ditt inlägg faller på sin egen orimlighet. Att "vara barn" är att cykla, åka pulka, inlines, skateboard, kanske sitta i mammas och pappas knä när hen kör grävmaskinen. Och tack.gode.gud att det finns lagar och regler UTANFÖR föräldrars eget tyckande.Fulkemisten skrev:
Ja, man får ju vara väldigt noga med att vara korrekt, saklig och tydlig när man pratar med soc. Inget "jag är sååååå orolig att de ska dö, och en gång tror jag pappan va så full så han kan mycket väl ha gjort något dumt".H Hochiha skrev:Håller med i princip allt (även tillvägagångssätt). Problemet är att man har stor makt med relativt lite prövningar. Och ens röst väger (precis som poliser, läkare mfl) väldigt tungt i kontakt med andra myndigheter, eller rättsliga prövningar.
Har en kommun bra socialsekreterare är det inget problem, men i vissa kommuner har man omsatt hela personalstyrkan årligen, och utan erfarna kollegor är det väldigt lätt att hamna snett (framförallt agera för hårt) i ett sånt svårt arbete.