Hej,
Jag har en fläkt för utluft som jag skulle vilja automatisera, då fläktreglaget sitter på vinden och inte är särskilt smidig samt att jag skulle vilja kunna sätta den på ett schema / timer.
Det är en fast installation, se bifogad bild. (bortse från belysningen och strömbrytaren). Fläkten styrs idag av en form av dimmer. Hade ju varit trevligt att ha kvar, men med tanke på att den stått statiskt på minsta läget i flera år så kan man ju skippa den funktionen.
I huset använder jag Zigbee för att styra lampor etc, så optimalt hade varit att få in fläkten på det.

Har någon tips på ett relativt enkelt/billigt sätt att göra fläkten smart?

• Fast installation av fläktreglage på vind med rörsystem och kopplingsdosa, dimmer och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borde kunna ersätta kontrollen med en helt vanlig Zigbee-dimmer; förmodligen får du komplettera med en extra nod så att signalen når fram (har inte testat Zigbee själv dock), samt en inbyggnadsbox för dimmern.

Men som det ser ut verkar det mycket riktigt vara en helt vanlig dimmer som styr fläkten, dvs ett vridmotstånd som klarar upp till 250V och lika stort eller större antal ampere än där är avsäkrat för. Stämmer bara dessa två så kan jag inte se varför det inte skulle fungera.

Låter lite som du försöker att lösa ett ickeproblem. Om fläkten rullar på i min.läge, vad vinner du på att styra den?
Tänk på att motorer kan knäcka en dimmer om dimmern inte klarar av den induktiva belastningen från motorn.
Även effekten på motorn är av vikt vid val av utrustning.

Tack för svaren!

ricebridge ricebridge skrev:
Du borde kunna ersätta kontrollen med en helt vanlig Zigbee-dimmer; förmodligen får du komplettera med en extra nod så att signalen når fram (har inte testat Zigbee själv dock), samt en inbyggnadsbox för dimmern.
Har du tips på en sådan dimmer och box?
Signalen bör inte vara något problem, sitter en zigbee-lampa i rummet under.

E etompau skrev:
Låter lite som du försöker att lösa ett ickeproblem. Om fläkten rullar på i min.läge, vad vinner du på att styra den?
Tänk på att motorer kan knäcka en dimmer om dimmern inte klarar av den induktiva belastningen från motorn.
Även effekten på motorn är av vikt vid val av utrustning.
Jag vill kunna stänga av den helt på natten och när jag jobbar i rummet, för att slippa fläktljudet. Det jag menar dock är att den har stått på "min" hela tiden, så lösningen måste inte vara justerbart dimbar, så länge den inte är statiskt ställd på "max" (då stör den även i andra rum...). Så jag ser framför mig att antingen ha en trådlös dimbar lösning eller bara ha en trådlös strömbrytare för av/på och låta den befintliga dimmern sitta kvar.

Går det att sätta en trådlös strömbrytare i serie med dimmern?

Min (väldigt begränsade) kunskap om ellära sträcker sig till 12v likström i bilar, så 230v växelström förvirrar mig lite (obs jag är beredd att anlita en elektriker vid behov, så jag ska inte nödvändigtvis göra det själv).

M Markru skrev:
Tack för svaren!

Går det att sätta en trådlös strömbrytare i serie med dimmern?

Min (väldigt begränsade) kunskap om ellära sträcker sig till 12v likström i bilar, så 230v växelström förvirrar mig lite (obs jag är beredd att anlita en elektriker vid behov, så jag ska inte nödvändigtvis göra det själv).
Trådlös strömbrytare i serie med dimmern fungerar ej. Strömbrytaren får sitta före dimmern.
En reläbrytare är ej på samma vis som en dimmer känslig för den induktiva bel. från motorlindningarna.

Edit, det fungerar såklart med att brytaren i serie med dimmern, men dimmern får som sagt sitta efter brytaren, då i serie.

Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja den bör fungera. Tillverkaren säger själv att den kan styra fläktar, och klarar en belastning på 2200 W.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Tänkte bara följa upp såhär i efterhand. Körde på Sonoff Basic R3 (länk ovan). Enkel att installera o koppla in. Har kört den i 6 mån nu, fungerar klockrent.

• Gilla
Fexarn
  • Laddar…
M Markru skrev:
Tänkte bara följa upp såhär i efterhand. Körde på Sonoff Basic R3 (länk ovan). Enkel att installera o koppla in. Har kört den i 6 mån nu, fungerar klockrent.
Hej! Har exakt samma funderingar. Vill styra / göra min frånluftsfläkt lite smartare. Skulle du kunna lägga upp en bild på installationen? Bytte du ut själva dimmern?

Nej dimmern sitter kvar men nu sitter det en wifi-styrd switch (Sonoff R3) mellan dimmern o fläkten, så att den kan stängas av via mobilen / Home assistant

• Gilla
Fexarn
  • Laddar…
tommib
Lite sent, men vad är det egentligen för fläkt? Om syftet är ventilation av vinden så kanske det inte är jättesmart att stoppa den vid vissa tider.

Om inte annat så är det inte så dyrt att slänga in ett par temp/fuktighetssensorer om man nu ändå kör ZigBee, då kan man hålla koll på luftfuktigheten där uppe.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Fläkten är utsug från ett badrum och intilliggande rum, så har inget med vinden att göra i sig. Stänger mest av den för ljudets skull ibland. Men annars hade fuktsensor varit smart :)

tommib
Hur är ventilationen löst i övrigt i huset?
Det är inte alltid lämpligt att stänga av den heller. Det låter för övrigt väldigt märkligt att ha frånluft i ett sovrum, det har man vanligen inte.

Att optimera ex. vent.anläggningar lär bli vanligare i framtiden imho. Elpriset kommer att pressa fram lösningar för behovsstyrd aktivering och drift av elförbrukare i hemmet. Även AI kommer sannolikt att bidra till att grejorna blir mer effektiva. Ingen konsument kommer att acceptera att ex. fläktmotorer går på fullvarv 24/7.

M Markru skrev:
Nej dimmern sitter kvar men nu sitter det en wifi-styrd switch (Sonoff R3) mellan dimmern o fläkten, så att den kan stängas av via mobilen / Home assistant
Hur har du ställt dimmern? är den ställd på konstant maxhastighet? Och sedan styr du med Sonoff?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.