nimhed nimhed skrev:
Två bröder med samma förnamn men olika efternamn?? :crysmile:
Bara halvbröder

Noramasen Noramasen skrev:
Nu är det värre ändå med coronaviruset. Tidigare nöjde man sig med att hamstra toapapper! Men det här tar väl priset ändå. [bild]
Foto: RICKARD NILSSON / TT
STÖLD
Ovanlig stöld: Tjugotal toalettstolar stals från lastbil
0:21 min

Publicerat kl 08.22
  • På måndagsmorgonen upptäcktes en ovanlig stöld på E6:an utanför Helsingborg.
  • En lastbilschaufför vaknade av att kapellet var uppskuret och ur lasten hade någon stulit ett tjugotal toalettstolar.
  • Ingen är ännu gripen för stölden.
P4 Malmöhus
p4malmohus@sverigesradio.se
Ali Baba med de fyrtio rövarna?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
A
Jämförelse mellan en vanlig växellåda och en växellåda inspirerad av "Fast & Furious" med flera växlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 9 till
  • Laddar…
Tennisarmbåge here I come...

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
A
V Ville_Vessla skrev:
En annan variant
[media]
Jobbigt att stanna i en korsning och börja om från 1.......:)

Om den där lådan är "standard" i en lastbil eller likvärdigt så lär man inte behöva starta på ettan, fungerar troligen redan på 3:an eller 4:an. Tycker bara att lösningen verkar otroligt "dum" i och med att man måste släppa ratten med båda händerna för att kunna växla.....

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
R roli skrev:
Om den där lådan är "standard" i en lastbil eller likvärdigt så lär man inte behöva starta på ettan, fungerar troligen redan på 3:an eller 4:an. Tycker bara att lösningen verkar otroligt "dum" i och med att man måste släppa ratten med båda händerna för att kunna växla.....
Det finns betydligt smidigare system:

Har lekt trucker ibland med min Subaru eftersom den har lågväxel och därmed 10 växlar, börjar på lågettan och sen drar man lågväxeln till vanliga ettan, därefter upp med lågväxeln och in med tvåan osv.. Blev inspirerad när jag såg denna(eller en liknande video) för nåt år sen.

thomas33 thomas33 skrev:
Det finns betydligt smidigare system:
[media]
...en modern lastbil har ju automatlåda som växlar mycket smartare än någon människa kan göra.....det har väl både Volvo och scania visat flera gånger?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Har lekt trucker ibland med min Subaru eftersom den har lågväxel och därmed 10 växlar, börjar på lågettan och sen drar man lågväxeln till vanliga ettan, därefter upp med lågväxeln och in med tvåan osv.. Blev inspirerad när jag såg denna(eller en liknande video) för nåt år sen.
Förmodligen stegar du inte igenom växlarna i utväxlingsordning då (hög tvåa har troligen högre utväxling än låg trea t ex). du får göra en tabell över varje kombinations utväxling och rita ut ett eget schema som du klistrar fast på instrumentbrädan.

Sen spela in en film...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Eventuellt är det inte helt moderna lastbilar i filmerna samt personerna som kör dessa skulle antagligen hellre dö än köra en Scania eller en Volvo.

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...en modern lastbil har ju automatlåda som växlar mycket smartare än någon människa kan göra.....det har väl både Volvo och scania visat flera gånger?
filmen är gjord i en amerikansk lastbil som ligger ett par decennier efter i utvecklingen. Det ser man på mittkonsolen i plåt med dragströmbrytare á la Volvo duett.

• Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förmodligen stegar du inte igenom växlarna i utväxlingsordning då (hög tvåa har troligen högre utväxling än låg trea t ex). du får göra en tabell över varje kombinations utväxling och rita ut ett eget schema som du klistrar fast på instrumentbrädan.

Sen spela in en film...
Bra ide, får köra på typ 1500 varv på varje växel och se hur fort det går och sen göra ett schema. Blir ju ännu roligare om man får gå till lågtrean och sen tillbaka till högtvåan. Dottern filmar säkerligen gärna.

Manuell låda på en Volvo där har man först lågväxel 1-4 (modernare har bara 1-3) sedan lägger man om till högväxel 5-8 Och på det har man dessutom splitt på varje växel Totalt 16 (12)

Scania har 5 växlad och där kan man växla 1 3 5 i med högväxeln 7 8 9 och 10.
Jag har åkt med i en modern MAN med 12 växlad automat och Den hoppar som Scania varannan växel men inte alltid udda utan ibland hoppare den jämna.
Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.