Staffans2000
Den här tråden började som en off topic diskussion i ämnet Hur får jag bort mina klöver ut gräsmattan?
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-far-jag-bort-mina-kloever-ur-graesmattan.319814/

/Moderator

--------------------------------------------

M Malin165 skrev:
Kul! Bra att veta om det skulle behövas. Jag har en väldigt liten gräsmatta och vill såklart bara ha gräs i den. Nu finns lite klöver och annat som jag rycker manuellt.
Tack för svar!
M.
Malin!
Varför vill du "såklart" bara ha gräs? Extra förvånande när du har en liten gräsmatta. Inga humlor, inga fjärillar, inga bin.... Bara en grön öken! Steril monokultur utan liv.

Jag är uppriktigt oroad över människans syn på naturen. Det går bra att beklaga sig över kemiska utsläpp i Indien och att Brassarna hugger ner "vår" regnskog. Men att tillåta biologisk mångfald i den egna trädgården? Nänä. Fram med giftsprutan bara.

Staffan
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
claym och 18 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag är uppriktigt oroad över människans syn på naturen.
Det är några kvadratmeter bara. Humlorna överlever.
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är några kvadratmeter bara. Humlorna överlever.
Fel!
De är redan brist på "humlemiljö". Om den minskar ytterligare. Hur kan det inte påverka våra pollinatörer?
Du som tydligen vet bättre. Upplys mig!
Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur kan det inte påverka våra pollinatörer?
Med lite färre pollinatörer i villaområdena så blir det lite färre blommor i villaområdena?

Jag ser inte problemet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel!
De är redan brist på "humlemiljö". Om den minskar ytterligare. Hur kan det inte påverka våra pollinatörer?
Du som tydligen vet bättre. Upplys mig!
Staffan
Skall man vara lite nyanserad så är det väl knappast våra gräsmattor som är det stora problemet eller ens i närheten av den berömda droppen som får bägaren att rinna över.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Vad få verkar fatta är att det skulle inte finnas några gräsmattor i huvud taget om vi inte planterade det, det skulle mest troligen vara en tät barrskog där och hur jag än vrider och vänder på det så skulle det aldrig vara en optimal miljö för humlor, haha. Men nu, super miljö kämpar, varför river ni inte era hus och bor i tält? Era hus tar upp viktig plats för humlorna, tänk på dom!!! Vissa är så insnöade...
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
J Vos och 4 till
  • Laddar…
Staffan2000,
Men herregud, du har ingen aning om hur min trädgård ser ut! Inte för att jag måste försvara mig, men jag vill peka på hur fel du har och vilka onödiga och långtgående slutsatser du drar.
Jag har fullt av blommor, jag låter getingar, myror och andra knytt bygga bon i skrymslen och vrår, jag har ett gäng fågelholkar uppe och jag har aldrig förfasat mig över andra länders användning av kemikalier.
Jag sliter och gnor och gör fint på min täppa, jag lägger ner både tid och pengar. I mina rabatter trivs mina perenner och jag pysslar om mina fröplantor i sina krukor. Min lilla gräsmatta klipps och och vattnas och jag är stolt över hur vacker och smaragdgrön den är. Där den inte trivs, i skuggan under trädet, planterar jag marktäckare. Och jag vill inte ha klöver, maskros eller groblad i gräsmattan. De får gärna växa på andra platser, men inte där.
Vem är du att tyka dig mot mig och tala om hur ska göra? Skapa en egen gnälltråd istället för att sprida din sura dynga här. Låt mig bestämma över min trädgård, tack.
 
  • Gilla
  • Älska
Robris och 9 till
  • Laddar…
M Malin165 skrev:
Staffan2000,
Men herregud, du har ingen aning om hur min trädgård ser ut! Inte för att jag måste försvara mig, men jag vill peka på hur fel du har och vilka onödiga och långtgående slutsatser du drar.
Jag har fullt av blommor, jag låter getingar, myror och andra knytt bygga bon i skrymslen och vrår, jag har ett gäng fågelholkar uppe och jag har aldrig förfasat mig över andra länders användning av kemikalier.
Jag sliter och gnor och gör fint på min täppa, jag lägger ner både tid och pengar. I mina rabatter trivs mina perenner och jag pysslar om mina fröplantor i sina krukor. Min lilla gräsmatta klipps och och vattnas och jag är stolt över hur vacker och smaragdgrön den är. Där den inte trivs, i skuggan under trädet, planterar jag marktäckare. Och jag vill inte ha klöver, maskros eller groblad i gräsmattan. De får gärna växa på andra platser, men inte där.
Vem är du att tyka dig mot mig och tala om hur ska göra? Skapa en egen gnälltråd istället för att sprida din sura dynga här. Låt mig bestämma över min trädgård, tack.
Låter som en hemsk tomt, vilken humla kan vilja bo där??? :p
 
  • Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Låter som en hemsk tomt, vilken humla kan vilja bo där??? :p
Massor!
 
Staffans2000
Nyfniken Nyfniken skrev:
så blir det lite färre blommor i villaområdena?
Och färre plommon, äpplen, körsbär, krusbär, päron, vinbär, tomater, gurkor, vråkar, hackspättar, tornsvalor, trädkrypare,... Behöver jag fortsätta?

Staffan
 
Staffans2000
F fsn skrev:
Skall man vara lite nyanserad så är det väl knappast våra gräsmattor som är det stora problemet eller ens i närheten av den berömda droppen som får bägaren att rinna över.
Slår du ihop alla sterila gräsmattor i hela landet, där inget liv finns. Hur många kvadratmil av förstörd miljö tror du att det blir? Att våra gräsmattor inte ensamma riskerar att orsaka en ekologisk kollaps, är helt sant! Men, tillsammans med såväl jord som skogsbruk, ställer villaägarna till med stor skada i sin iver att skapa den perfekta gräsmattan enligt principen "många bäckar små,..."

Staffan
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Slår du ihop alla sterila gräsmattor i hela landet, där inget liv finns. Hur många kvadratmil av förstörd miljö tror du att det blir? Att våra gräsmattor inte ensamma riskerar att orsaka en ekologisk kollaps, är helt sant! Men, tillsammans med såväl jord som skogsbruk, ställer villaägarna till med stor skada i sin iver att skapa den perfekta gräsmattan enligt principen "många bäckar små,..."

Staffan
Men ta det lugnt gubbe.
Det heter gräsmatta. Gissa vad man har i en gräsmatta. Gräs!
Kan väl ha hur mkt blommor som helst men i en rabatt. Utan villaträdgårdar hade all bestått av sly och skit. Inte så mycket blommor alls.
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Slår du ihop alla sterila gräsmattor i hela landet, där inget liv finns. Hur många kvadratmil av förstörd miljö tror du att det blir? Att våra gräsmattor inte ensamma riskerar att orsaka en ekologisk kollaps, är helt sant! Men, tillsammans med såväl jord som skogsbruk, ställer villaägarna till med stor skada i sin iver att skapa den perfekta gräsmattan enligt principen "många bäckar små,..."

Staffan
nej. Villa och parkgräsmattor är av omätbar betydelse i sammanhanget, så även golfbanor. Föreslår att du lämnar jordbruksmark utanför diskussionen då det per definition inte är en gräsmatta, än mindre en villagräsmatta.

föreslår att du letar upp din lokala honungsklubb, biodlarklubb och går en kurs. Jag vet att bin inte är humlor men det finns nog likheter.
 
F fsn skrev:
nej. Villa och parkgräsmattor är av omätbar betydelse i sammanhanget, så även golfbanor. Föreslår att du lämnar jordbruksmark utanför diskussionen då det per definition inte är en gräsmatta, än mindre en villagräsmatta.

föreslår att du letar upp din lokala honungsklubb, biodlarklubb och går en kurs. Jag vet att bin inte är humlor men det finns nog likheter.
(alla) bin är inte humlor, men humlor är faktiskt bin.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
F
F fiskbuggaren skrev:
(alla) bin är inte humlor, men humlor är faktiskt bin.
Haha, ok. Om jag istället säger att vilda humlor inte är precis samma sak som odlade bin då? Vilket som så kan det vara lämpligt att läsa på om bin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.