3 271 655 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Husägare
· Skåne
· 4 967 inlägg
Här är fler bilder från andra försöket.GK100 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en upphävd och omgjort skarv!
Det är en stor skandal att 300 kV överföring från Nässjö till Hörby efter 6 år inte fungera!
Man valde den billigaste offerten från GE Grid i stället för ABB som kan högspänd likström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GE är inte direkt en garagefirma. Det skulle inte gå att motivera ett annat val om de hade bäst pris.
Beror väl på om det är ingenjörer eller ekonomer som plitat ihop offerten...
Man kan inte automatiskt saker bara för att man är stor.
Man kan inte automatiskt saker bara för att man är stor.
Just de här delarna går inte att skylla på Alstom eller GE det är ABB inledningsvis men med den höga takten här har det hunnit bli numera NKT.L Leif i Skåne skrev:
https://www.nyteknik.se/artiklar-om/Sydvästlänken
GE har problem, men även ABB har problem med markskarvar på Baltlänken.
GE har problem, men även ABB har problem med markskarvar på Baltlänken.
Medlem
· Blekinge
· 10 433 inlägg
Denna koppling är faktiskt helt OK. Det är fyra stycken 300 kV dc-kablar med skarvar. Dom brukar vara direkt nedgrävda utan skyddsrör. Varje kabel innehåller en central ledare och en metallisk jordad skärm. Utåt är dem elektriskt neutrala och man kan ta på dom under drift. De små sladdarna kopplar skärmarna till jord i den kopplingsboxen till vänster.GK100 skrev:Kapacitans är i fallet med helikoptern en del i resultatet som spetsverkan triggar men verkan, effekten beror sen på vad som ligger med i kedjan. Samma sak uppstår tex vid skiljning av tomgående linjer via slackar ett mindre segment efter liten effekt vid spetsarna ett längre kraftig effekt. Och självklart har det inte med AC eller DC att göra bara betydligt obehagligare att utsättas för ett växelfält vid samma styrka.
För att ansluta till värsta elkopplingen, fältstyrningsproblematik osv kan vi se på ett exempel där detta kommer in vid +/- 300 kV och DC. Något för Thomas_Blekinge att ta med på sikt i sina månadens kabel, här kanske då som decenniets kabel.
[bild]
Efter installationen skottar man faktiskt igen kabeldiket. Med gult varningsband såklart.
Är det inte skyddsgas , som måste förbindas också i kablarna ? Så var det med sjökablarna på 80-90-talet.
Husägare
· Skåne
· 4 967 inlägg
Husägare
· Skåne
· 4 967 inlägg
https://klimatsans.com/2019/06/05/elledning-for-miljarder-kan-inte-tas-i-drift/E Emil_K skrev:
ABB i Ludvika har varit och är världsledande på högspänd likström, men det är flera andra som vill in på denna marknad bland annat Ahlstrom, Genera Electric m. flera.
När Kina beställde en gigantisk överföring från Världens största vattenkraftverk till Shanghai / Hongkong Så var ABB/Ludvika tvungna att sätta upp tillverkningen i Kina och därmed lämna över sitt kunnande på 800-1000kV DC med orden ”det är lugnt vi är redan upp på 1200 kV DC”
Japanska företag vill också in på marknaden så dom köpte Ludvika av ABB!
https://www.ingenjoren.se/2019/09/09/nu-forbereder-sig-abb-ingenjorerna-for-hitachi/
https://www.elinstallatoren.se/inne...orsenad-for-19e-gangen--uppskjuten-till-2020/
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 400 inlägg
Finns det en mer teknisk förklaring till "skarvfelen". Det närmaste jag hittat är "överslag" men det är knappast ett okänt fenomen så vad gick fel i just dessa 500 skarvar?
Sv. Kraftnät säger så här om skarvbytet fram till Hurva
Skarvbytet går bra och de flesta är bytta. Det kvarstår några enstaka. Sedan fortsätter det sista testkörningarna av länkarna och omriktarstationen innan vi hoppas kunna förbindelsen i drift i oktober, enligt nuvarande tidplan. Dt är klart att situationen är olycklig och att vi är missnöjda med att drifttagningen försenats
Skarvbytet går bra och de flesta är bytta. Det kvarstår några enstaka. Sedan fortsätter det sista testkörningarna av länkarna och omriktarstationen innan vi hoppas kunna förbindelsen i drift i oktober, enligt nuvarande tidplan. Dt är klart att situationen är olycklig och att vi är missnöjda med att drifttagningen försenats