4 366 981 läst · 32 112 svar
4367k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Jag har bara använt den en gång så jag är fortfarande på teststadiet. Men att blåsa en grovputsad vägg dög den till. Har inte provat något annat än.Handyman 1 skrev:
Har furupanel i vardagsrumstaket och några dörrar i obehandlad furu och det var för att måla det som var anledningen till köpet av färgsprutan.
Det går fort och lätt att måla. Det som tar tid är att fylla sprutan hela tiden och att göra rent den efteråt. En och en halv garagevägg (20-25 kvm) tog en och en halv timme, varav själva sprutningen tog 20 minuter.
Jag har ägt en sedan i höstas, men måste skamset erkänna att det inte målats en meter med den..Keiller skrev:Jag har bara använt den en gång så jag är fortfarande på teststadiet. Men att blåsa en grovputsad vägg dög den till. Har inte provat något annat än.
Har furupanel i vardagsrumstaket och några dörrar i obehandlad furu och det var för att måla det som var anledningen till köpet av färgsprutan.
Det går fort och lätt att måla. Det som tar tid är att fylla sprutan hela tiden och att göra rent den efteråt. En och en halv garagevägg (20-25 kvm) tog en och en halv timme, varav själva sprutningen tog 20 minuter.
Dock har jag både rödfärg och vitmålningsprojekt på g.. Ditt omdöme gör att dessa kommer prioriteras upp
I helgen så har jag äntligen påbörjat mitt stora takrenoveringsprojekt.
Målet är att dels få ett tätt tak, men också att i möjligaste mån återställa huset till det utseende det hade ursprungligen 1920. Arkitekturen då, i alla fall häromkring, hade liten takfot på modet. Någon gång på 70-talet så tilläggsisolerade man huset varvid den lilla takfoten blev mer eller mindre obefintlig. 1995 gjorde man något åt det och byggde ut takfoten, vilket fick huset att se heltokigt ut och dessutom så löste man det så korkat att allt vatten som hamnade under pannorna på pappen rann rakt ner i väggarna.
Här syns den ursprungliga takfoten som sedan vinklats ut när huset isolerades. Underlagstaket har här och var rejäla skador i den nedre delen. Tur att huset byggdes innan varesig plast eller mögel uppfanns, så alla vattenskador har torkat upp på egen hand.
Gamla takfotsbrädan var en rejäl furubräda som grovt yxats till för att passa takstolarnas ändar.
Passade på att fylla på lite kutterspån utanför kattvindarna när det ändå var öppet.
Tyvärr så gick det sådär med takrenoveringen i helgen.
Så här såg dagens middag ut både fredag och söndag. Ta det lugnt där ute så ni slipper problem och jag får jobba med mitt tak.
Så kunde jag idag äntligen lämna över till andra kollegor och fokusera på taket. Ny underlagsspont där det var dåligt. Rännkrokar på plats. En tredjedel av takfotsbrädan på plats. Kärnfura i dimension 30x200 mm som det ursprungligen var. Beställt från en bondsåg här i närheten.
Snett, vint, kvistigt, ojämn tjocklek, svårjobbat och otroligt snyggt när det väl är på plats jämfört med modernt virke på ett gammalt hus. Jag är ingen byggnadsvårdstaliban, men jag gillar detaljerna som får något att verkligen se gammalt ut. Virke med lite tjocklek och utan hyvlad kant hör till de där detaljerna.
Målet är att dels få ett tätt tak, men också att i möjligaste mån återställa huset till det utseende det hade ursprungligen 1920. Arkitekturen då, i alla fall häromkring, hade liten takfot på modet. Någon gång på 70-talet så tilläggsisolerade man huset varvid den lilla takfoten blev mer eller mindre obefintlig. 1995 gjorde man något åt det och byggde ut takfoten, vilket fick huset att se heltokigt ut och dessutom så löste man det så korkat att allt vatten som hamnade under pannorna på pappen rann rakt ner i väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här syns den ursprungliga takfoten som sedan vinklats ut när huset isolerades. Underlagstaket har här och var rejäla skador i den nedre delen. Tur att huset byggdes innan varesig plast eller mögel uppfanns, så alla vattenskador har torkat upp på egen hand.
Logga in
Skapa konto
Gamla takfotsbrädan var en rejäl furubräda som grovt yxats till för att passa takstolarnas ändar.
Logga in
Skapa konto
Passade på att fylla på lite kutterspån utanför kattvindarna när det ändå var öppet.
Tyvärr så gick det sådär med takrenoveringen i helgen.
Logga in
Skapa konto
Så här såg dagens middag ut både fredag och söndag. Ta det lugnt där ute så ni slipper problem och jag får jobba med mitt tak.
Så kunde jag idag äntligen lämna över till andra kollegor och fokusera på taket. Ny underlagsspont där det var dåligt. Rännkrokar på plats. En tredjedel av takfotsbrädan på plats. Kärnfura i dimension 30x200 mm som det ursprungligen var. Beställt från en bondsåg här i närheten.
Logga in
Skapa konto
Snett, vint, kvistigt, ojämn tjocklek, svårjobbat och otroligt snyggt när det väl är på plats jämfört med modernt virke på ett gammalt hus. Jag är ingen byggnadsvårdstaliban, men jag gillar detaljerna som får något att verkligen se gammalt ut. Virke med lite tjocklek och utan hyvlad kant hör till de där detaljerna.
Jag köpte min sommaren 2018 och har målat ett helt nybyggt förråd med den. Och det fungerade väldigt bra att måla med den. Är också väldigt skönt att slippa späda ut färgen. Tar som sagt lite tid att göra rent den, och man får fylla på behållaren ganska ofta då den bara rymmer 1 liter har jag för mig. Men jag förstår varför, för hade behållaren varit större hade den blivit för tung att hålla på med.FredrikR skrev:
Husägare
· Köping
· 391 inlägg
Misstänkte att studsmattan kunde bli ett problem..
Och mycket riktigt så, med rätt anfallsvinkel blir det stopp..
Hade lite spillbitar i tryckat som kom till användning. Patentband på det så.
Får se när flipperkulan kör nästa omgång om det funkar..?
Och mycket riktigt så, med rätt anfallsvinkel blir det stopp..
Logga in
Skapa konto
Hade lite spillbitar i tryckat som kom till användning. Patentband på det så.
Logga in
Skapa konto
Får se när flipperkulan kör nästa omgång om det funkar..?
Halvsulning my ass.Tagit bort de nedersta varven av timmer, då det var betydligt sämre än jag trodde. Härligt att titta in under huset, golvens undersida är som nya.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Kom 12,5T bärlager imorse!
Uteplatsen ligger på andra sidan om tomten än infarten och med en slänt med nivåskillnad på 2 meter.
Efter 4 försök att komma in på uppfarten och köra hela vägen fram gav vi upp, jag dukade fram pressenging vid tomtgräns för att få det avskopat, men chaffisen gjorde ett 5'e försök och det gick på det berömda håret.
Drömmen hade varit om den gick att få in för fören först, för då hade kranen nått överallt.
Nu gick det bara att backa in så flaket snodde 5 meter räckvidd.
Körde till en början att skovan tömde i skottkärror, men gav så småning om upp.
Glad var han, men gladast är nog jag som nu slipper fylla hinkar och bära upp för en trappa.. Tror det sparade mig 3 dagars arbete med råge
Enligt mina beräkningar kommer jag behöva 9,52m3 vilket borde vara cirka 17 Ton.
Vid en första anblick ser 12,5T för mycket ut! Nåja, den som lever får se!
Uteplatsen ligger på andra sidan om tomten än infarten och med en slänt med nivåskillnad på 2 meter.
Efter 4 försök att komma in på uppfarten och köra hela vägen fram gav vi upp, jag dukade fram pressenging vid tomtgräns för att få det avskopat, men chaffisen gjorde ett 5'e försök och det gick på det berömda håret.
Drömmen hade varit om den gick att få in för fören först, för då hade kranen nått överallt.
Glad var han, men gladast är nog jag som nu slipper fylla hinkar och bära upp för en trappa.. Tror det sparade mig 3 dagars arbete med råge
Enligt mina beräkningar kommer jag behöva 9,52m3 vilket borde vara cirka 17 Ton.
Vilka mått har du på trappan? Vi kan behöva en... (Japp, i Skåne...)O olofh skrev:vet. Men 500kr på blocket var svårslaget.. ja, risken är att den sitter där för länge. Ska dessutom försöka bygga egen men just nu pågår rivning av den gamla.(kan man sälja den på blocket tror ni?)..
[bild]
inget räcke under tiden men sen ska alla krav uppfyllas. Barnen är portade från bygget så de vet vad som gäller
Som ett led i Operation Syllbyte Har jag anskaffat ett drygt dussin 75x150 som ska skruvlimmas och klyvas till 130x130 och ett gäng 45x195 som skruvlimmas till 180x195.
Alltsammans impregneras i ladan innan montage.
Inget arbete som planerats, fick det som en bonus...
Alltsammans impregneras i ladan innan montage.
Inget arbete som planerats, fick det som en bonus...
Vad kör Kjell för Padimir?K KjellTimell skrev:Kom 12,5T bärlager imorse!
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
@Appendix Köpte hem den här pjäsen härom sistens. Inte kört den ännu dock.
https://www.byggahus.se/forum/threads/billig-padda-markvibrator.319793/
https://www.byggahus.se/forum/threads/billig-padda-markvibrator.319793/