300 405 läst · 1 096 svar
300k läst
1,1k svar
Thermopool 3x6 på en månad
Jonas Persson skrev:
Vad får du betala hos denna grossist? Jag har letat men inte hittat nån som nasar klor för rätt pengar i Göteborg. Jag har allt förberett för en MiniMaster och Minimastern ligger i garaget redo för installation men det är för jävla dyrt att köpa klor på dunk från de vanliga pooleverantörerna. Tänkte installera den och bara använda när vi reser bort men det har inte blivit av, skulle vilja köra den fullt ut.MathiasS skrev:Hämtar dunkar hos en grossist ett par gånger per år - tar tex 3st i Maj och den första ställer jag på plats och använder som den är, de andra två späder jag ut till 4-6% (dvs 1 dunk blir två eller tre) för att minska "sönderfallet" av klor till lägre koncentration (avtar helt kring 4%). Det blir lite dunkar men administrationen kring detta är minimal och jag har plats för detta i maskinrummet.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Så den late slarvern som tänker skaffa detta för att slippa kontrollera poolen kommer att få problem.MathiasS skrev:Jag tror det är ett vanligt misstag att tro att autodosering av kemikalier gör att poolen och dess utrustning är helt underhållsfri. Så är inte fallet.
Tex, backspolar man inte i tid så minskar flödet i mätkretsen och systemet mäter fel och doserar fel. Det har jag bommat en gång under 8 år med resultatet helt fel ph och klor under lite för lång tid en höst => gick rätt hårt åt linern.
Tex förr eller senare slutar mätproberna att mäta korrekt. Pahlen säger 1-2år mellan probe-byten, jag körde utan problem till i höstas med mina prober (7 säsonger ungefär) men innan jag insåg att det var knas åkte värdena jojo. Inte heller bra för linern.
Så, om man bortser från dessa incidenter har systemet som helhet fungerat felfritt. Det man lär sig av detta, och det gäller alla automatiska system, är att man måste mäta klor och ph regelbundet/veckovis. Då hittar man alla fel i tid. Problemet är att när man mätt 10ggr och systemet reglerat till rätt värde gott och väl inom en tiondels ppm så blir man slarvig och gör det mer sällan....
Fördelarna med autodosering kan man ju skriva en avhandling om, skulle aldrig köra pool utan autodos....
Jag ser inte nyttan med det då jag bara slänger i en puck i veckan och det fungerar. Uppststarten på våren kräver några dagars arbete innan alla värden är rätt, men därefter är det inga problem.
Vatten är i sig stabilt, antar att det är hur och vem som badar som påverkar hur mycket krångel det blir.
Skulle jag uppgradera skulle det bli med UV-ljus, inte mer klor eller brom. Men det lär inte ske efter åtta år med låga klorhalter som gör att man inte känner av kloret.
det finns så många fördelar att detta praktiska meck är en detalj i sammanhanget. Man behöver "aldrig" fundera på poolen när man ska åka bort, man vet att även vid intensivt badande så doseras det *direkt* när klornivån sjunker (det räcker nästan med att dra undan taket en solig dag så behövs lite extra klor för att kompensera). Det är ju många som har en fungerande situation med klorpuckar, men nivåerna varierar ju garanterat när badbelastningen ökar.Katarsis skrev:
Dessutom, vilket inte minst är viktigt, är det ju kul med lite mer teknik.....
Ja det är exakt det som händer - fråga vilken poolbutik som helst och man ställer helt andra kontrollfrågor till den som ska köpa automatik än vad man gjorde för 10 år sedan. De som inte är ett skit "intresserade" brukar få problem.Jonas Persson skrev:
Jag har en UV-lampa. Är det något jag skulle spara in på så är det nog denna faktiskt. Jag tycker nyttan är tveksam eller iallafall svår att se. Klorförbrukningen verkar styras av andra saker (badbelastning och solexponering) och ev minskning av bundet klor är också svår att se. Förvisso behöver jag sällan chocka under säsong, men det kan lika gärna härledas till väl fungerande dosering.Jonas Persson skrev:
Generellt tycker jag nyttan är större om man har en stundtals hög men varierande belastning i poolen. Då fungerar förstås ett dynamiskt system bättre och gör mer nytta.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Sista meningen sa allt
Teknik och hårda saker är alltid kul.
Själv har jag inte problem med poolen och att halten varierar gör inget så länge det inte blir några reella problem.
Men teknikaspekten är svår, får skylla på plånboken.
Teknik och hårda saker är alltid kul.
Själv har jag inte problem med poolen och att halten varierar gör inget så länge det inte blir några reella problem.
Men teknikaspekten är svår, får skylla på plånboken.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Tänkte bara UV-lampa och inget klor.MathiasS skrev:Ja det är exakt det som händer - fråga vilken poolbutik som helst och man ställer helt andra kontrollfrågor till den som ska köpa automatik än vad man gjorde för 10 år sedan. De som inte är ett skit "intresserade" brukar få problem.
Jag har en UV-lampa. Är det något jag skulle spara in på så är det nog denna faktiskt. Jag tycker nyttan är tveksam eller iallafall svår att se. Klorförbrukningen verkar styras av andra saker (badbelastning och solexponering) och ev minskning av bundet klor är också svår att se. Förvisso behöver jag sällan chocka under säsong, men det kan lika gärna härledas till väl fungerande dosering.
Generellt tycker jag nyttan är större om man har en stundtals hög men varierande belastning i poolen. Då fungerar förstås ett dynamiskt system bättre och gör mer nytta.
Har bara behövt chockklorera mitt i säsongen en gång. Då pga för hög halt bundet klor.
Jag har också UV-lampa och håller med MathiasS, den kunde jag varit utan. Körde hela förra året med den avstängd och såg inga märkbara skillnader på nåt sätt. Jag har till dags dato chock-klorerat en gång under säsong. Annars endast vid uppstart och då är det väl i princip för att det görs på 25% gammalt vatten.
@Jonas Persson bara UV låter avancerat. Vad har du tänkt att använda för lampa då? Ingen svensson-uv lär klara av det. Jag har en Pahlen UV-75 och jag kan inte tänka mig att en sådan skulle klara poolen utan klor. Eller rättare sagt, det är jag säker på. Behövs mycket mer effekt.
Lampor till min UV har jag handlat i tyskland, där är det skitbilligt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Har inte studerat ämnet speciellt djupgående. Men att ha både klor och UV låter helt onödigt vilket ni bevisat.MathiasS skrev:@Jonas Persson bara UV låter avancerat. Vad har du tänkt att använda för lampa då? Ingen svensson-uv lär klara av det. Jag har en Pahlen UV-75 och jag kan inte tänka mig att en sådan skulle klara poolen utan klor. Eller rättare sagt, det är jag säker på. Behövs mycket mer effekt.
Samtidigt kan man fundera på hur höga halter av klor man behöver och vad det motsvarar för mängd UV-ljus. Har aldrig varit i närheten av 1-3 ppm klorhalt och det fungerar ypperligt. Återigen, beror säkerligen på vem som badar.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Sen får man inte glömma att veckopuckarna inte bara innehåller klor, utan även andra kemikalier, t ex flockmedel. Så oavsett hur man gör så kommer man nog inte undan att tillsätta något i vattnet.
Ni som har en Minimaster, är det bara den som går eller tillsätter ni t ex flockmedel?
Ni som har en Minimaster, är det bara den som går eller tillsätter ni t ex flockmedel?
Näe, det behövs inget annat än klor och sedan syra för att sänka ph. Har aldrig haft i något annat.
Med ett autosystem kan man sikta på cirka 0,5ppm fritt klor, utan auto skulle jaga vilja ligga på minst 1ppm för att ha lite marginal vid ökad belastning, annars blir det ju noll direkt.....
Med ett autosystem kan man sikta på cirka 0,5ppm fritt klor, utan auto skulle jaga vilja ligga på minst 1ppm för att ha lite marginal vid ökad belastning, annars blir det ju noll direkt.....
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Tänkte på ditt gröna vatten. Det är inte klor eller pH-nivåerna som tar bort det. Vi talar om dricksvatten så det är inte fullt av levande alger som färgar det grönt och det blektes knappast av kloret. Skulle det blekas är det borta på ett dygn.MathiasS skrev:
Flockmedlet kanske binder de små partiklarna så att de fastnar i sandfiltret. Att det tog flera dagar innan det slutade att bli klarare tolkar jag som att det var just sandfiltret som gjorde nytta, men partikelstorleken var på gränsen för filtret.
Inloppen är monterade.
Det var rejält nervöst att skära på frihand I linern. Jag höll fingret framför rakbladet då jag resonerade att det var bättre att jag skar mig än att linern gick åt helvete.
Jag drog murarsnöre igenom ett av hålen I packningen och band en liten flytgrej i andra änden. Utan den makapären hare jag varit en packning fattigare.
När packningen var på plats kunde jag göra som vanligt fast jag var hela tiden tvungen att fixera packningen på något sätt.
Det var rejält nervöst att skära på frihand I linern. Jag höll fingret framför rakbladet då jag resonerade att det var bättre att jag skar mig än att linern gick åt helvete.
Jag drog murarsnöre igenom ett av hålen I packningen och band en liten flytgrej i andra änden. Utan den makapären hare jag varit en packning fattigare.
När packningen var på plats kunde jag göra som vanligt fast jag var hela tiden tvungen att fixera packningen på något sätt.