300 384 läst · 1 096 svar
300k läst
1,1k svar
Thermopool 3x6 på en månad
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Har också låg klorhalt och vattnet är altid klart trots pooltak och ljus. Ska kanske tillägga att inga småbarn är i poolen så det är rent.F fsn skrev:Med tanke på att han har en Astralpump som troligtvis kunde få bra fart på en Jetski och det faktum att den låter därefter så ser jag en till bra anledning (lite beroende på hur den är placerad). När det gäller klor-nerbrytning och i förlängningen alger är jag rimligtvis hjälpt av det faktum att jag har ett tak typ grått lastbilskapell modell mörkt (Zabra.se). Vi kör generellt med väldigt låg klorhalt och har aldrig haft problem (bara för att jag sa det så är väl poolen grön när jag kommer hem).
Hämtar dunkar hos en grossist ett par gånger per år - tar tex 3st i Maj och den första ställer jag på plats och använder som den är, de andra två späder jag ut till 4-6% (dvs 1 dunk blir två eller tre) för att minska "sönderfallet" av klor till lägre koncentration (avtar helt kring 4%). Det blir lite dunkar men administrationen kring detta är minimal och jag har plats för detta i maskinrummet.Jonas Persson skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Det du säger är att det fungerar bra, men kräver lite mer av ägaren.MathiasS skrev:Hämtar dunkar hos en grossist ett par gånger per år - tar tex 3st i Maj och den första ställer jag på plats och använder som den är, de andra två späder jag ut till 4-6% (dvs 1 dunk blir två eller tre) för att minska "sönderfallet" av klor till lägre koncentration (avtar helt kring 4%). Det blir lite dunkar men administrationen kring detta är minimal och jag har plats för detta i maskinrummet.
Har sett dig vid ett flertal tillfällen nämna att det krånglar; i denna tråd en bit upp när poolen var grön, och tidigare som skäl till att din liner tappat färgen.
Är det Minimastern som inte går att lita på till hundra procent?
Mycket bra tips här. Mycket uppskattat.
Vattnet hag fyller med är helt klart bortsett från de löv och insekter dom landat där i.
Lutar åt att skippa chocken men samtidigt är det viktigt att vi kan bada på fredag. Vill inte ha kludd då.
Vattnet hag fyller med är helt klart bortsett från de löv och insekter dom landat där i.
Lutar åt att skippa chocken men samtidigt är det viktigt att vi kan bada på fredag. Vill inte ha kludd då.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Som jag sa så löser sig klorpucken och du får upp pH långt innan de börjar blomma eller bli en bakteriehärd.Katarsis skrev:
Det finns två lägen på puckarna, i påsen med ett hål uppklipt eller helt utan påse (turbo). Jag klipper bort ena sidan av påsen.
Lägg i en puck utan påse och kör pumpen under natten så lär klorhalten stiga snabbt. Det blir garanterat inte för starkt, så det är inte farligt.
Då gör jag så.Jonas Persson skrev:Som jag sa så löser sig klorpucken och du får upp pH långt innan de börjar blomma eller bli en bakteriehärd.
Det finns två lägen på puckarna, i påsen med ett hål uppklipt eller helt utan påse (turbo). Jag klipper bort ena sidan av påsen.
Lägg i en puck utan påse och kör pumpen under natten så lär klorhalten stiga snabbt. Det blir garanterat inte för starkt, så det är inte farligt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Jag tror det är ett vanligt misstag att tro att autodosering av kemikalier gör att poolen och dess utrustning är helt underhållsfri. Så är inte fallet.Jonas Persson skrev:
Tex, backspolar man inte i tid så minskar flödet i mätkretsen och systemet mäter fel och doserar fel. Det har jag bommat en gång under 8 år med resultatet helt fel ph och klor under lite för lång tid en höst => gick rätt hårt åt linern.
Tex förr eller senare slutar mätproberna att mäta korrekt. Pahlen säger 1-2år mellan probe-byten, jag körde utan problem till i höstas med mina prober (7 säsonger ungefär) men innan jag insåg att det var knas åkte värdena jojo. Inte heller bra för linern.
Så, om man bortser från dessa incidenter har systemet som helhet fungerat felfritt. Det man lär sig av detta, och det gäller alla automatiska system, är att man måste mäta klor och ph regelbundet/veckovis. Då hittar man alla fel i tid. Problemet är att när man mätt 10ggr och systemet reglerat till rätt värde gott och väl inom en tiondels ppm så blir man slarvig och gör det mer sällan....
Fördelarna med autodosering kan man ju skriva en avhandling om, skulle aldrig köra pool utan autodos....
Jag var sugen på att skaffa autodos men det lät avskräckande att ha fyra dunkar hemma.MathiasS skrev:Jag tror det är ett vanligt misstag att tro att autodosering av kemikalier gör att poolen och dess utrustning är helt underhållsfri. Så är inte fallet.
Tex, backspolar man inte i tid så minskar flödet i mätkretsen och systemet mäter fel och doserar fel. Det har jag bommat en gång under 8 år med resultatet helt fel ph och klor under lite för lång tid en höst => gick rätt hårt åt linern.
Tex förr eller senare slutar mätproberna att mäta korrekt. Pahlen säger 1-2år mellan probe-byten, jag körde utan problem till i höstas med mina prober (7 säsonger ungefär) men innan jag insåg att det var knas åkte värdena jojo. Inte heller bra för linern.
Så, om man bortser från dessa incidenter har systemet som helhet fungerat felfritt. Det man lär sig av detta, och det gäller alla automatiska system, är att man måste mäta klor och ph regelbundet/veckovis. Då hittar man alla fel i tid. Problemet är att när man mätt 10ggr och systemet reglerat till rätt värde gott och väl inom en tiondels ppm så blir man slarvig och gör det mer sällan....
Fördelarna med autodosering kan man ju skriva en avhandling om, skulle aldrig köra pool utan autodos....