300 319 läst · 1 096 svar
300k läst
1,1k svar
Thermopool 3x6 på en månad
Då stämmer det nog. Ska kolla så det är den modellen. Tack!Jonas Persson skrev:
Du menar vatten i botten och sen sand?
är det fördel med glaskulor istället för sand? Jag har sand och jag dränerar ut vattnet och tar in ”överdelen” på filtret varje höst och lägger en planka och en sten över. Det är fan inte super-fresh att dra igång igen på våren.Jonas Persson skrev:
Samtidigt är det inte lätt att gräva ut 100kg blöt sand ur det lilla hålet. Kört på samma sand nu för 4 året tror jag.
Hur gör ni andra?
För att det är fuktigt hela vintern?F fsn skrev:är det fördel med glaskulor istället för sand? Jag har sand och jag dränerar ut vattnet och tar in ”överdelen” på filtret varje höst och lägger en planka och en sten över. Det är fan inte super-fresh att dra igång igen på våren.
Samtidigt är det inte lätt att gräva ut 100kg blöt sand ur det lilla hålet. Kört på samma sand nu för 4 året tror jag.
Hur gör ni andra?
Du kanske ska ha det öppet och låta sanden torka?
Jag har pump och filter inomhus så jag kommer nog ha det öppet om ingen här har en bättre idé.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Varför öppna filtret på vintern? Det räcker med att öppna bottenpluggen och ställa vredet mitt i.Katarsis skrev:
Var tvungen att tömma mitt filter förra året då jag öppnade det och lyckades lyfta spridarören en bit.
Töm sanden med en grovdammsugare. Fungerar ypperligt om filtret stått en stund och släppt ut vattnet.
Fyll filtret med en bit hängränna eller liknande. En häller upp sand på rännan som har en hink under om det spills och en annan föser ner sanden i filtret med handen. Fungerar utan spill och kontrollerat så att röret kommer rätt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Spridarröret satt fast i toppen och drogs med upp när jag öppnade. Går lätt om det finns vatten i filtret som gör sanden lös. Sand hade fastnat i skarven mellan delarna så det kärvade.
Jag bara gissar. Lär mig så snabbt jag kanJonas Persson skrev:Varför öppna filtret på vintern? Det räcker med att öppna bottenpluggen och ställa vredet mitt i.
Var tvungen att tömma mitt filter förra året då jag öppnade det och lyckades lyfta spridarören en bit.
Töm sanden med en grovdammsugare. Fungerar ypperligt om filtret stått en stund och släppt ut vattnet.
Fyll filtret med en bit hängränna eller liknande. En häller upp sand på rännan som har en hink under om det spills och en annan föser ner sanden i filtret med handen. Fungerar utan spill och kontrollerat så att röret kommer rätt.
Jag tar in centralventilen på vintern. Andra ställer spaken i något mellanläge så det är lite öppet och vatten kan garanterat (?) rinna ut. Eftersom jag har unioner på alla anslutningar är det lätt att ta in och förvara frostfritt.
Byta sand har jag inte gjort på 8 år. Ser inget behov av det. Jag backspolar *rejält* varje höst så jag har endast några små klumpar med skräp ovanpå sanden, som jag tar bort på våren.
Byta sand har jag inte gjort på 8 år. Ser inget behov av det. Jag backspolar *rejält* varje höst så jag har endast några små klumpar med skräp ovanpå sanden, som jag tar bort på våren.
När poolen är full ska jag starta pump och värmepump. Så här långt har jag kommit.
Ha filtret på backspolning.
Fyll vatten i silkorgen på pumpen innan start.
Starta pumpen och backspolar.
Stanna pumpen och ändra till rinse.
Är det bara att starta värmepumpen och ställa in bypassen när dessa steg är klara?
Hur mycket chockklor ska jag använda i början?
Hur lång tid tar det innan det är möjligt att bada. Ur klorsynpunkt.
Ha filtret på backspolning.
Fyll vatten i silkorgen på pumpen innan start.
Starta pumpen och backspolar.
Stanna pumpen och ändra till rinse.
Är det bara att starta värmepumpen och ställa in bypassen när dessa steg är klara?
Hur mycket chockklor ska jag använda i början?
Hur lång tid tar det innan det är möjligt att bada. Ur klorsynpunkt.
Jag tycker att man börjar med ett Ph test vilket inte blir nåt anmärkningsvärt då du verkar fylla med kommunalt vatten. Fippla inte med Ph-reglering för nån ynka decimal utan låt det vara. Sen på med chock, tror det är runt 200g / 10 kubik men kan ha fel där.Katarsis skrev:
15 gram per m3 = 380 gram chockklorF fsn skrev:
kontrollera PH-värde efter två timmar.
Hur ofta kollar ni PH och klor?