J
A Andresm skrev:
Hej, har några hantverkare som precis börjat med att bygga ett trädäck på vår bergiga tomt.
Nej det ser inte ok ut.

Se hur dessa stolpar är fästa i berget/Sten.
Ser inte bra ut tycker jag, frågade hantverkarna och enligt dom så är det inte dom stolparna som tar vikten. Oavsett så känner jag att det inte ser bra eller säkert ut. Tacksam för era synpunkter och förslag.
A Andresm skrev:
Hej, har några hantverkare som precis börjat med att bygga ett trädäck på vår bergiga tomt.

Ser inte bra ut tycker jag, frågade hantverkarna och enligt dom så är det inte dom stolparna som tar vikten. Oavsett så känner jag att det inte ser bra eller säkert ut. Tacksam för era synpunkter och förslag.

Stolparna må väl vara men den där infästningen i berget.. nä vet du vad - hade inte ens litat på att den skulle hålla träet på plats! :oops: Får magknip bara av att se den där lilla plåtvinkeln..

Det spelar ingen som helst roll vad de skulle ha sagt om saken, de skulle få göra det på annat vis! (jag överdimensionerar det mesta härhemma till makens förtret, men tom han skulle inte gå ut på den där uteplatsen .. om inte förankringen såg mer rejäl ut alltså.. tom i vår källare smackade de in större bultar i stenen för att hålla saker på plats innan vi putsade.. det var en vägg!)

R roli skrev:
Varför göra mer jobb än nödvändigt. Det räcker att ta bort vinkeljärnen under reglarna och sätta en bärlina under alla reglarna. Sätter du en skruv med plugg, i bärlinan, avsedd för ditt väggmaterial under/precis vid sidan av respektive regel. Så kommer det att hålla och mer där till.

Skall du fästa en bärlina mellan reglarna och väggen och fästa reglarna med balkskor i den. Så måste samtliga reglar demonteras, kapas för att sedan återmonteras när bärlinan är monterad. Vilket är slöseri med tid/pengar och arbetskraft. Men vill du göra så visst det blir kanske en snyggare lösning än den jag föreslår men det är det enda. Då även min förslagna lösning kommer att klara hållfastheten med råge.
pelpet pelpet skrev:
Det där ser väl inte så svårt att fixa ut? Riktigt tafflig infästning i berget men troligen lätt att fixa. Jag hade övervägt en snabblösning. Borra 16 mm hål i stolparna vinkelrätt mot berget, och sedan vidare ned i berget med 16 mm betongborr. Total längd på hålet blir väl en halvmeter. Sedan bultar man ned 2 st 16 mm armeringsjärn per stolpe. Då finns det inte en chans att altanen flyttar på sig utan den kommer att stå stabilt på berget.

Alternativ lösning är stolpskor. Välj skor som bara har L-form. Lossa på stolparna en och en, dra ut dem så att du får plats att borra, bulta ned stolpskorna och kapa sedan stolpen i rätt höjd så att du kan ställa den på stolpskon.

Att det är överdimensionerat och ser ut som en förskoleklass har byggt stommen kommer inte att synas när du får på trä på framsidan.

[bild]

Tack för dina tips och bilden :), känns lite enklare och mindre åt helvete nu.

hur långa tycker du stolpskona ska vara?

Funkar inte den här: https://www.bauhaus.se/stolpsko-4x98x50

fast i rätt dimension?

• Gilla
Anjo06
  • Laddar…
A Andresm skrev:

Det där såg inge seriöst ut

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Thorgym Thorgym skrev:
Det där såg inge seriöst ut
Näää

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Varför borrade dom inte ner balkskor ? Förstår inte

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Betala Aldrig Hantverkare innan Besikning av kunnig .eller håll inne 30% tills jobbet är klart .en gyllende regel.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
HJÄLP!
Ska vara varmgalvaniserade beslag och stolpskor!
Rostfri skruv A4

Infästningar i fasad längsgående regel fäst i grunden
Med lämpliga beslag till övrigt

Mot berget 20mm hål med lämpliga stolpskor och med expandermassa

På mark gräva ur till tjälfritt gjuta plint med stolpsko

Stolpkonstruktionen kan gå men måste hållas ihop av lämpliga gängad stång och brickor mutter

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
D
B bossespecial skrev:
Som nämnts, fäst en längsgående regel på väggen och skruva balkskor i denna(y)
Fäst en längsgående regel under de reglarna som idag har ändträt mot fasaden. Då vilar de befintliga reglarna PÅ den du skruvar dit.

• Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
M
Jag gjöt fast plintar i berget för mitt bygge. Rostfria M16 gängstänger, 4st i varje plint som borrades i berget och injekterades fast. Sedan svetsade jag stolpskon i ett kråkbo av armeringsjärn och slutligen formning och gjutning. Håller nog för nästa kärnvapenkrig.
Byggplats med pågående konstruktion av trädäck och plintar, material och verktyg synliga, inklusive en minigrävare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
helder
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
HJÄLP!
Ska vara varmgalvaniserade beslag och stolpskor!
Rostfri skruv A4

Infästningar i fasad längsgående regel fäst i grunden
Med lämpliga beslag till övrigt

Mot berget 20mm hål med lämpliga stolpskor och med expandermassa

På mark gräva ur till tjälfritt gjuta plint med stolpsko

Stolpkonstruktionen kan gå men måste hållas ihop av lämpliga gängad stång och brickor mutter
Så där ja ! Du har gjort en påläsning

H han verkar skrev:
det räcker med 45x95 som bärlina i väggen bara den är rätt förankrad och bärlinan sätter du under bjälklaget
Jo men 140 bredd kan man variera fästpunkterna så de inte blir en rak linje utan lite zickzack.

D Derbyboy skrev:
Fäst en längsgående regel under de reglarna som idag har ändträt mot fasaden. Då vilar de befintliga reglarna PÅ den du skruvar dit.
Minns att jag sagt det tidigare till hantverkarna då sa dom att dom funderat på det men att vattnet som skulle rinna ner där kunde fuktskada den längsgående regel, fattar noll.

D
Ja men du ska använda en regel som klarar att stå i vatten och dessutom kommer den torka mellan varven. Lägg syllpapp mellan fasad och regeln.

Det går också att lägga klossar mellan den tänkta regeln och fasaden. Exakt hur detta ska göras kan nog andra svara bättre på än vad jag kan.

• Gilla
Pobe2001 och 1 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Tack för dina tips och bilden :), känns lite enklare och mindre åt helvete nu.

hur långa tycker du stolpskona ska vara?

Funkar inte den här: [länk]

fast i rätt dimension?
Jag tror inte du behöver vara så nervös. Hitta en hantverkare som löser infästningen i berget så är det värsta löst. Jag hade dock bytt ut stolparna mot vanliga stolpar då de där brädorna (troligen) inte är impregnerade för att vara i markkontakt eller bärande.
Dock som någon skrev så tar man bara en stolpe i taget och borrar ner L-formade skor så är det inget problem. Kanske lägger till några brädor på diagonalen för att sova bättre på natten :)
Jag hade nog inte legat sömnlös över infästningen i fasaden men det är kanske inte så jag hade byggt...
En bra hantverkare löser det där :)

• Gilla
Andresm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.