D Daniel 109 skrev:
Nu missförstår du fullständigt. Kör man med lastbalansering medför det snarare att man bör dra kraftigare matning ut till laddstolparna. Klen dimensionering blir det om alla ska kunna dra max kontinuerligt. Men man bör dessutom ha möjlighet att prioritera laddning av ett fordon när det behövs.
Nu yrar du helt i nattmössan. Dimensionen är något du avgör vid installationen. Det är inget som förändras. Dimensioneringen avgör hur hög ström du kan skicka ut i kabeln.
Nu ska du få lära dig en sak till. Om alla drar på max. Så måste du dimensionera för det. Du behöver ha en grövre dimension när alla drar på max.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Nu yrar du helt i nattmössan. Dimensionen är något du avgör vid installationen. Det är inget som förändras. Dimensioneringen avgör hur hög ström du kan skicka ut i kabeln.
Nu ska du få lära dig en sak till. Om alla drar på max. Så måste du dimensionera för det. Du behöver ha en grövre dimension när alla drar på max.
lol! Med lastbalansering så kan alltså inte "alla dra på max", det är ju det som är själva tanken :)

/fth
 
  • Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
F fth skrev:
Ok, ett sista försök, du har som sagt inte förstått hur det faktiskt fungerar med laddning elbilar. Alla dessa argument du tar fram är exakt samma som brukar komma upp i dessa sammanhang, oftast från elbils-motståndare.

Detta är helt enkelt inte ett problem, som du skulle förstå om du hade elbil. Det är fullständigt normalt att ha delad effekt mellan 4-8 stolpar, jag gissar att det är den vanligaste formen av installation idag, möjligen näst efter individuell 16A enfas. Även kommersiella "gratis-stolpar", t.ex. laddstolpar utanför ICA etc, har i princip alltid delad effekt, är man ensam får man 11-22kW (ytterst få bilar kan dock ladda med mer än 17kW AC), är man fler får man dela.

Ingen har heller föreslagit att det skall dras fram enfas till installationen, trefas är givetvis det normala, men att dra fram individuell 16A trefas till varje stolpe, dvs för 10 stolpar öka matningen med 160A, med därmed förknippade fasta kostnader, är en fullständigt onödig överdimensionering. Lastbalansering mellan stolpar är normen, och kommer att vara det i stort sett alla installationer, förutom kommersiella betal-stolpar där varje plats förstås måste ha en garanterad lägsta effekt.

Även, eller faktiskt särskilt, i en installation där användningen skiljer sig mycket mellan användare är lastbalansering lösningen. Även om samtliga användare mot förmodan kommer hem exakt samtidigt efter jobbet och börjar ladda, så kommer "kortåkarna" ha laddat färdigt efter ett par timmar, efter det blir full effekt tillgänlig för "långkörarna", även deras laddtid blir alltså helt rimlig.

Hemma-laddning används också bara för den dagliga pendlingen, och för första sträckan på långresor, övrig laddning sker på snabbladdare längs färdvägen. Ingen förväntar sig att kunna ladda 0-100% på några timmar vid sin hemma-stolpe. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har den allt övervägande majoriteten av dagens elbilsägare en säkring på 16-25A för hela sitt hem, inklusive daglig laddning av elbilen. Ytterst få har höjt sin matning pga bilköpet, dom få som gjort det har oftast insett att dom inte hade behövt göra det. Med ditt resonemang så skulle alltså alla dessa egentligen behöva ett ytterligare 16A trefas-avtal för sin bil? Det faller förstås på sin egen orimlighet, och det är inte så det ser ut.

/fth
Du har verkligen ingen koll på elinstallationer...
Och lägg gärna ut länk till källan till alla dina påståenden om hur elbilsanvändarna säkrat upp sina stolpar hemma, och hur de använder dem. Jag tror du hittar på...
 
Nissens
F fth skrev:
lol! Med lastbalansering så kan alltså inte "alla dra på max", det är ju det som är själva tanken :)

/fth
Du vet tydligen inte heller hur en lastbalansering fungerar.
I detta fallet fungerar det så att laddaren till elbilen endast kan använda strömmen som är ”över” när övriga effektförbrukare fått den ström de vil ha i varje givet ögonblick. Har du otur får bilen ingen ström tilldelad... vilket @Byggdjuret försökt förklara för dig på ett pedagogiskt sätt. Läs gärna alla hens inlägg i tråden, det finns kunskap som är bra för dig där. :)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du vet tydligen inte heller hur en lastbalansering fungerar.
I detta fallet fungerar det så att laddaren till elbilen endast kan använda strömmen som är ”över” när övriga effektförbrukare fått den ström de vil ha i varje givet ögonblick. Har du otur får bilen ingen ström tilldelad... vilket @Byggdjuret försökt förklara för dig på ett pedagogiskt sätt. Läs gärna alla hens inlägg i tråden, det finns kunskap som är bra för dig där. :)
Nej, det du beskriver är en effektvakt.

Lastbalansering i det här sammanhanget är en funktionalitet i/mellan laddboxarna som efter de parametrar som installatören väljer fördelar effekt mellan stolparnas användare. Den vanligaste modellen är helt enkelt "dela lika", dvs i en tänkt installation med fyra stolpar som delar på 16A trefas får en användare 11kW, när två är inkopplade får dom max 5.5kW var, när tre är inkopplade får dom 3.7kW vardera, när alla fyra används får dom 2.8kW vardera. När en användare har laddat färdigt frigörs effekt till dom andra användarna, i omvänd ordning.

Så fungerar lastbalansering för elbilsladdning, oavsett om ni väljer att tro på det eller ej.

/fth
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Det var en artikel i nyteknik som beskrev det här ganska bra. Tyvärr hittar jag den inte nu. Jag tror visserligen att det var en debattartikel av ett företag som säljer laddlösningar. Men om man har det i bakhuvudet när man läser så...

Jag får leta vidare och se om jag hittar den.
 
Det är synd att
  1. tråden spårat ur i trams, och
  2. att ingen av våra vanliga duktiga elektriker korrigerat @Byggdjurets och @Nissens vilda svingar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är synd att
  1. tråden spårat ur i trams, och
  2. att ingen av våra vanliga duktiga elektriker korrigerat @Byggdjurets och @Nissens vilda svingar.
Jag ber om ursäkt, jag har nog bidragit till att tråden degraderat, jag borde ha lärt mig att inte mata trollen vid det här laget :)

Jag drar mig ur nu, det verkar som det mest är tjafs mellan mig och nämnda "svingare" kvar i tråden iaf.

/fth
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är synd att
  1. tråden spårat ur i trams, och
  2. att ingen av våra vanliga duktiga elektriker korrigerat @Byggdjurets och @Nissens vilda svingar.
Jag vet inte vem du är, men att ingen elektriker korrigerat beror sannolikt på att informationen är rätt. @fth tar ju inte till sig hur elinstallationer fungerar. Fakta ändras ju inte bara för att någon upprepar rena felaktigheter.
 
Nissens
F fth skrev:
Jag ber om ursäkt, jag har nog bidragit till att tråden degraderat, jag borde ha lärt mig att inte mata trollen vid det här laget :)

Jag drar mig ur nu, det verkar som det mest är tjafs mellan mig och nämnda "svingare" kvar i tråden iaf.

/fth
Tråkigt att du drar dig ur istället för att justera dina siffror efter verkligheten. Du är bra på att räkna, får du rätt siffror in så kommer det att bli rätt siffror ut också.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var en artikel i nyteknik som beskrev det här ganska bra. Tyvärr hittar jag den inte nu. Jag tror visserligen att det var en debattartikel av ett företag som säljer laddlösningar. Men om man har det i bakhuvudet när man läser så...

Jag får leta vidare och se om jag hittar den.
Jag hittade artikeln. Det var ingen debattartikel utan en premium artikel, så den är tyvärr inte tillgänglig för alla.

https://www.nyteknik.se/premium/kri...dationer-kan-hamma-elbilsutvecklingen-6983684
 
F fth skrev:
Ok, ett sista försök, du har som sagt inte förstått hur det faktiskt fungerar med laddning elbilar. Alla dessa argument du tar fram är exakt samma som brukar komma upp i dessa sammanhang, oftast från elbils-motståndare.

Detta är helt enkelt inte ett problem, som du skulle förstå om du hade elbil. Det är fullständigt normalt att ha delad effekt mellan 4-8 stolpar, jag gissar att det är den vanligaste formen av installation idag, möjligen näst efter individuell 16A enfas. Även kommersiella "gratis-stolpar", t.ex. laddstolpar utanför ICA etc, har i princip alltid delad effekt, är man ensam får man 11-22kW (ytterst få bilar kan dock ladda med mer än 17kW AC), är man fler får man dela.

Ingen har heller föreslagit att det skall dras fram enfas till installationen, trefas är givetvis det normala, men att dra fram individuell 16A trefas till varje stolpe, dvs för 10 stolpar öka matningen med 160A, med därmed förknippade fasta kostnader, är en fullständigt onödig överdimensionering. Lastbalansering mellan stolpar är normen, och kommer att vara det i stort sett alla installationer, förutom kommersiella betal-stolpar där varje plats förstås måste ha en garanterad lägsta effekt.

Även, eller faktiskt särskilt, i en installation där användningen skiljer sig mycket mellan användare är lastbalansering lösningen. Även om samtliga användare mot förmodan kommer hem exakt samtidigt efter jobbet och börjar ladda, så kommer "kortåkarna" ha laddat färdigt efter ett par timmar, efter det blir full effekt tillgänlig för "långkörarna", även deras laddtid blir alltså helt rimlig.

Hemma-laddning används också bara för den dagliga pendlingen, och för första sträckan på långresor, övrig laddning sker på snabbladdare längs färdvägen. Ingen förväntar sig att kunna ladda 0-100% på några timmar vid sin hemma-stolpe. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har den allt övervägande majoriteten av dagens elbilsägare en säkring på 16-25A för hela sitt hem, inklusive daglig laddning av elbilen. Ytterst få har höjt sin matning pga bilköpet, dom få som gjort det har oftast insett att dom inte hade behövt göra det. Med ditt resonemang så skulle alltså alla dessa egentligen behöva ett ytterligare 16A trefas-avtal för sin bil? Det faller förstås på sin egen orimlighet, och det är inte så det ser ut.

/fth
Okej du vet hur du laddar elbilar. Men du vet verkligen ingenting om el. Det är den biten jag tjatat om.
Pratar vi villa så får göra som du vill med laddningen. Men skulle du dra FRAm ny matning så är det smart att. Dra fram 16A ttefas.
Till din villa har du med största sannolikhet trefas.
Du behöver inte skaffa något trefas avtal.
Om du däremot inte har trefas till din villa så lever huset kvar helt i en svunnen tid. Och det är värt att uppgradera. Men det är bara en parantes.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är synd att
  1. tråden spårat ur i trams, och
  2. att ingen av våra vanliga duktiga elektriker korrigerat @Byggdjurets och @Nissens vilda svingar.
Nu vet jag inte vad du menar med vilda svingar. Jag känner mig tämligen säker på det jag skriver om el stämmer.
Men du menar alltså att du antar att jag har fel, och de andra rätt? Tja det är upp till dig att tycka.
Att ingen elguru dyker upp kanske beror på att vi har rätt?
 
F fth skrev:
Jag ber om ursäkt, jag har nog bidragit till att tråden degraderat, jag borde ha lärt mig att inte mata trollen vid det här laget :)

Jag drar mig ur nu, det verkar som det mest är tjafs mellan mig och nämnda "svingare" kvar i tråden iaf.

/fth
Frågan är bara vem som är trollen.
Idioten som försöker lära den andra idioten. Eller idioten som vägrar att lära sig av den första idioten?
Eller båda?
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Nu yrar du helt i nattmössan. Dimensionen är något du avgör vid installationen. Det är inget som förändras. Dimensioneringen avgör hur hög ström du kan skicka ut i kabeln.
Nu ska du få lära dig en sak till. Om alla drar på max. Så måste du dimensionera för det. Du behöver ha en grövre dimension när alla drar på max.
Har du möjlighet att läsa artikeln jag länkade till?

Du missförstår fullständigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.