26 178 läst · 60 svar
26k läst
60 svar
Mitt altanbygge - några frågor
Engångspresenning som spikas fast med några läkt.
Om inte plåtas kan komma akut.
Om inte plåtas kan komma akut.
Det är inte lugnt, taket måste täckas innan det regnar på det.
Konsekvensen av mycket regn på råspont är förstörd råspont. Om du har annat än oisolerade väggar i uterummet, ej vattentåligt bjälklag, ej tätad anslutning mot yttervägg så blir konsekvenserna större.
Konsekvensen av mycket regn på råspont är förstörd råspont. Om du har annat än oisolerade väggar i uterummet, ej vattentåligt bjälklag, ej tätad anslutning mot yttervägg så blir konsekvenserna större.
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Nej du har fel, varje urjackning blir en brottanvisning.F Finndjävel skrev:Nja, att jacka ur är inte riktigt samma sak som att gå ner i dimension. Gör man det noggrant kommer den urjackade delen att trycka emot takstolen vilket gör att den inte blir så mycket svagare.
Vinklar och balkskor förstärker men förfular. Jackar man ur bärlinan kan man lägga vinklar på ovansidan där de inte syns lika bra.
Så en urjackning som är 95mm hög är klenare än att använda 95 virke från början.
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Fasiken vad fint, snyggt jobbat! Man riktigt vill sitta där och äta redan nuS slerker skrev:Uppdaterar den här tråden med lite framsteg. Det går trots allt just framåt, om än i långsamt takt lex småbarn. Men takkonstruktion och verandadel är nu på plats. Har också gjort utvändig salning på fönsterna (pilligt!) och håller nu på med utvändig panel. Plåtslagaren kommer på måndag och lägger på plåttaket, skönt att få på det innan jul.
Allt har gått utan några katastrofala incidenter så här långt, och det ser ut ungefär som på ritningen också. Så jag är nöjd. Man märker att det blir mycket "löses på plats"-lägen i praktiken oavsett hur noggrann man är med ritningen, men det är lärorikt det med.
Lite bilder från hösten fram till nuläget:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack igen för all input!
En välvillig granne har hjälpt mig täcka över med presenning idag, så allt har löst sig bra.
Elpaco - ditt förslag med ”fejkade” takfötter kom som en skänk från ovan. Konstruktionen blev väldigt mycket enklare tack vare det knepet!
En välvillig granne har hjälpt mig täcka över med presenning idag, så allt har löst sig bra.
Elpaco - ditt förslag med ”fejkade” takfötter kom som en skänk från ovan. Konstruktionen blev väldigt mycket enklare tack vare det knepet!
Det är sådant som medmänniskor är till för.
Att hjälpas åt och gemensamt vinna på det.
Själv har jag 22 omkullblåsta granar och en omkullblåst tall och några omkullblåsta torrgranar att ta vara på efter stormen. Strax bakom tomten. Har kvistat 5 granar i dag....... måste ta litet i gången så inte ryggen blir överansträngd.
Själv har jag 22 omkullblåsta granar och en omkullblåst tall och några omkullblåsta torrgranar att ta vara på efter stormen. Strax bakom tomten. Har kvistat 5 granar i dag....... måste ta litet i gången så inte ryggen blir överansträngd.
Medlem
· Västra Götaland
· 239 inlägg
Sorry att jag bumpar tråden med en amatörfråga, men blir genuint nyfiken på detta påstående. Förutsatt att man inte bommar med urjackningen utan att takbalken passar som handsken i denna skåra så bör ju godset i takbalken svara för det avsaknade godset i bärlinan? Alltså, om du jackar ur en träbalk på ovansidan och utsätter den för tryck ovanifrån så kommer den ju knäckas just här eftersom godset är som tunnast. Men om detta gods nu är ersatt - är det verkligen SÅ farligt och självklart att det är här den knäcks? Visst att den tvärgående takbalken är klenare för tryck åt just det hållet och gör att bärlinan kan komma att pressa ihop balken något - men är det verkligen helt relevant på sista raden?J Joh_81 skrev:
Edit, jag vill poängtera att jag såklart inte råder någon att fuska eller modifiera bärande balkar. Men som jag får det till i mitt huvud så ser jag ingen större _reell_ risk med att jacka bärlinan och takbalken så extremt som till 50/50 - även om det såklart är att föredra att inte göra det om det går att lösa på annat vis. Frågan är av ren nyfikenhet.
Om man nu skulle göra det, kan man förstäka på något vettigt vis i så fall? Tänker kanske en tvärgående stålregel eller så?
Edit 2: Det jag inte har med i beaktiningen är om trycket skulle komma underifrån - vilket väl kanske skulle kunna ske vid hårda vindar. Då är detta gods verkninglöst och urjakningen såklart mycket oönskad. Då är frågan, kommer balken ens kunna utsättas för påfrestningar underifrån, dvs såpass mycket att den faktiskt skulle kunna knäckas här?
Redigerat:
Du menar att bärkraften i en regel bara bygger på att det finns massa överallt, och att det inte har betydelse att massan sitter ihop med varandra på ett visst sätt?
Kan man såga bort en bit och sedan limma tillbaka den med bibehållen kvalitet? Fundera över varför det finns virke av olika klass, och varför all ek tillhörde kronan under tiden man byggde slagskepp i trä ..
Ta en tunn smal träbit och gör ett litet jack med sågen efter 1/3. Böj och kolla var den går av.
Ja du förstår poängen tror jag.
Kan man såga bort en bit och sedan limma tillbaka den med bibehållen kvalitet? Fundera över varför det finns virke av olika klass, och varför all ek tillhörde kronan under tiden man byggde slagskepp i trä ..
Ta en tunn smal träbit och gör ett litet jack med sågen efter 1/3. Böj och kolla var den går av.
Medlem
· Västra Götaland
· 239 inlägg
Tack för svar. Jo, jag är helt med på att en "skada" eller "brottsanvisning" i balken inte är att föredra. Dock är det ju främst kraften nedåt jag tänker på, och den bör inte påverkas så brutalt (knappt alls, i min teoretiska mening) av en välgjord 50/50. Påfrestningar från sidan och/eller underifrån där emot är en helt annan historia, även om det är främst den underifrån som är värst. Med påfrestning från sidan svarar här godset i den tvärgående balken, men krysset i sig är ju en brottsanvisning bara där. Då det främst är kraften ovanifrån som är boven (som jag förstår) så BÖR det därför inte vara så extremt illa som man vill få det till även om jag såklart är med på att det skall unvikas om det går - och att den lösning som är tillämpad är mycket bättre (Snygg f.ö, skall spara den i minnet)elpaco skrev:Du menar att bärkraften i en regel bara bygger på att det finns massa överallt, och att det inte har betydelse att massan sitter ihop med varandra på ett visst sätt?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Vid böjning fås skjuvspänning som är parabelfördelad över höjden med maximum i centrum (för rektangulärt tvärsnitt), se bild nedan. En urjackning utgör en spänningskoncentration nära detta maximum och kapaciteten mot exempelvis spjälkning bör minska kraftigt.L LimpTheGimp skrev:Tack för svar. Jo, jag är helt med på att en "skada" eller "brottsanvisning" i balken inte är att föredra. Dock är det ju främst kraften nedåt jag tänker på, och den bör inte påverkas så brutalt (knappt alls, i min teoretiska mening) av en välgjord 50/50. Påfrestningar från sidan och/eller underifrån där emot är en helt annan historia, även om det är främst den underifrån som är värst. Med påfrestning från sidan svarar här godset i den tvärgående balken, men krysset i sig är ju en brottsanvisning bara där. Då det främst är kraften ovanifrån som är boven (som jag förstår) så BÖR det därför inte vara så extremt illa som man vill få det till även om jag såklart är med på att det skall unvikas om det går - och att den lösning som är tillämpad är mycket bättre (Snygg f.ö, skall spara den i minnet)
Även i en helt ideal passning med full förbindning i alla ytor fås dessa spänningskoncentrationer då trä är ortotropt (mycket styvare i längsled än radiellt och tangentiellt) och man får en styvhetsdiskontinuitet i gränsskiktet mellan de två balkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej var väldigt försiktig med rotvältorna då de kan slå tillbaka när du kapar loss trädet.H heimlaga skrev:Det är sådant som medmänniskor är till för.
Snyggt jobbat! Har en väldigt liknande byggnation på gång. Har du möjlighet att visa mer detaljer kring hur du löste infästning av takbalken som går från ytterhörn hus till ytterhörn altantak? Dvs hur fäste du balken till bärlinan i huset samt den övre bärlinan i framkant altantak.
Tack på förhand!
Tack på förhand!