F Finndjävel skrev:
Jag hade inte jackat ur så mycket, det kommer att bli väldigt klent. Om du nödvändigtvis vill ha det, så jacka då ur både takstol och bärlina, alltså halva djupet på varje.
Jacka ur en bärlina låter ju helt galet. Då kan man ju lika gärna gå ner i dimension direkt.
Bättre att jacka ur takbalken, men komplettera med balkskor mot bärlinan.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag hade inte jackat ur så mycket, det kommer att bli väldigt klent. Om du nödvändigtvis vill ha det, så jacka då ur både takstol och bärlina, alltså halva djupet på varje. Mera jobb men det blir starkare.
Även om jag väljer 11 grader lutning menar du? Eller är det ok att jacka ur ~60mm, som det blir med 11 grader? Jag väljer nog hellre det än att börja jacka ur även bärlinan tror jag.

J Joh_81 skrev:
Jacka ur en bärlina låter ju helt galet. Då kan man ju lika gärna gå ner i dimension direkt.
Bättre att jacka ur takbalken, men komplettera med balkskor mot bärlinan.
Nja, att jacka ur är inte riktigt samma sak som att gå ner i dimension. Gör man det noggrant kommer den urjackade delen att trycka emot takstolen vilket gör att den inte blir så mycket svagare.

Vinklar och balkskor förstärker men förfular. Jackar man ur bärlinan kan man lägga vinklar på ovansidan där de inte syns lika bra.

S slerker skrev:
Även om jag väljer 11 grader lutning menar du? Eller är det ok att jacka ur ~60mm, som det blir med 11 grader? Jag väljer nog hellre det än att börja jacka ur även bärlinan tror jag.
Vad är det för dimension på takstolen och hur lång är den?

En variant är att sätta 45x45 på insidan av bärlinan som takbalken vilar på, då kan du få den lutning du önskar och behöver inte jacka ur varken balk el lina och att den skruvas utifrån med ordentliga doningar. Sedan gör du en "falsk" takfot.. skråskuvad ovan o under. Handritad skiss av takkonstruktion med 45x45 dimensioner på stöd och takbalkar samt anmärkning "45x45".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Jag har som mazen skriver ”fuskat” takfötter. Takbalkarna sitter i järn, men i dag hade jag gjort med vilande regel under och helt sonika dragit in grova skruv genom främre bärlinan. Alla mina nivåer är infällda i varandra för att vinna höjd. Se min altantråd.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag har som mazen skriver ”fuskat” takfötter. Takbalkarna sitter i järn, men i dag hade jag gjort med vilande regel under och helt sonika dragit in grova skruv genom främre bärlinan. Alla mina nivåer är infällda i varandra för att vinna höjd. Se min altantråd.
Lösningen med ”falsk takfot” låter mycket intressant! Då slipper jag också pillet med jacka ur varje takstol.

Vilande regel blir ju mycket snyggare än balkskor så klart, så det vore att föredra. Men är det verkligen solitt nog med en 45x45 som enda stöd ”neråt” (förutom skruvarna genom bärlinan då förstås)? Det gör det kanske, och kanon i så fall.

S slerker skrev:
Lösningen med ”falsk takfot” låter mycket intressant! Då slipper jag också pillet med jacka ur varje takstol.

Vilande regel blir ju mycket snyggare än balkskor så klart, så det vore att föredra. Men är det verkligen solitt nog med en 45x45 som enda stöd ”neråt” (förutom skruvarna genom bärlinan då förstås)? Det gör det kanske, och kanon i så fall.
Sätt regeln för stöd. Limma och skriuva. Dra sedan igenom 2-3 rejäla konstruktionsskruv. Tex essves 8,2mm eller Gunnebos 8mm. Du kan ev komplettera uppifrån så blir det ett jäkla kraftupptag. Beror lite på tjocklek hos takbalkarna

Nyligen installerade vita stödreglar under taket på en husveranda.
Från min tråd

Redigerat:
S slerker skrev:

Det räcker absolut, en del av takstolen kommer åxå att vila på balken

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Uppdaterar den här tråden med lite framsteg. Det går trots allt just framåt, om än i långsamt takt lex småbarn. Men takkonstruktion och verandadel är nu på plats. Har också gjort utvändig salning på fönsterna (pilligt!) och håller nu på med utvändig panel. Plåtslagaren kommer på måndag och lägger på plåttaket, skönt att få på det innan jul.

Allt har gått utan några katastrofala incidenter så här långt, och det ser ut ungefär som på ritningen också. Så jag är nöjd. Man märker att det blir mycket "löses på plats"-lägen i praktiken oavsett hur noggrann man är med ritningen, men det är lärorikt det med.

Lite bilder från hösten fram till nuläget:

Rödmålat hus med takkonstruktion och veranda, utvändig fönstersalning synlig, omgivet av höstlöv.
Skapa konto

Nybyggd veranda med vit räcke mot en bakgrund av ett landskap och träd i solnedgångsljus.
Skapa konto

En rödmålad husfasad med vit veranda och nyligen installerade fönstersalningar.
Skapa konto

Rödfärgat hus med nybyggd veranda, vitmålade fönster med utvändig salning och takkonstruktion.
Skapa konto

Renoverad veranda med ny takkonstruktion och vit dubbel dörr med fönster, samt ny salning kring fönster.
Skapa konto

Nybyggd verandadel med otäckt träpanel och takkonstruktion vid röd villabyggnad.
Skapa konto

• Gilla
Miss_Spyro och 21 till
  • Laddar…
Vackert!!!

Jaha, då blåste Alfrida förbi i natt..

Är själv på semester 60 mil från hemmet, men bad grannen gå ut och ta en bild. Plåtslagarna blev tyvärr försenade innan jul och hann bara lägga en tredjedel av taket innan helgerna. Och som synes nedan så har nu underlagsduken blåst av på stora delar av taket som inte ännu är täckt.

Rött hus med delvis blåst bort underlagsduk på taket efter stormen Alfrida, med synlig snö och en bil framför huset.
Skapa konto

Jag kommer tillbaka på lördag, prognosen säger regn på fredag..
Hur hade ni gjort? Är det läge att försöka initiera någon krisåtgärd eller tror ni det är lugnt?

Tacksam för inspel!

/Erik

S slerker skrev:
Jaha, då blåste Alfrida förbi i natt..

Är själv på semester 60 mil från hemmet, men bad grannen gå ut och ta en bild. Plåtslagarna blev tyvärr försenade innan jul och hann bara lägga en tredjedel av taket innan helgerna. Och som synes nedan så har nu underlagsduken blåst av på stora delar av taket som inte ännu är täckt.

[bild]

Jag kommer tillbaka på lördag, prognosen säger regn på fredag..
Hur hade ni gjort? Är det läge att försöka initiera någon krisåtgärd eller tror ni det är lugnt?

Tacksam för inspel!

/Erik
Jädrar vad tråkigt! I övrigt ett mycket fint bygge!
Vart kommer fönster o dörrar ifrån?
Personligen hade jag nog försökt få grannar o vänner att täcka upp taket.

• Gilla
heab och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.