Så här ser området ut där klipparen står, hoppas det kan hjälpa?

Trädgårdsområde med nyklippt gräs och trädgårdsmöbler vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rydde1 skrev:
Så här ser området ut där klipparen står, hoppas det kan hjälpa?

[bild]
Kan du inte ställa den vid staketet, alltså lite längre till vänster och då dra ut beg.kablarna rakt från baksidan på laddaren?
Nu riskerar man att någon av misstag trampar på laddaren vid gång från trädäcket.
 
OK, så poängen är att ha stationen "inne" i området och ha BG gående rätt ut på sidan på baksidan om jag fattat det rätt?
 
R Rydde1 skrev:
OK, så poängen är att ha stationen "inne" i området och ha BG gående rätt ut på sidan på baksidan om jag fattat det rätt?
Svar ja.
Det går att töja på hur grejorna installeras, men det kan uppstå andra sidoeffekter.
Gör en test att flytta stationen, dra om kablarna, kalibrerar guide och se hur den går längs guiden.
 
Ja, jag har ju sett hur en del installerat under terasser, i hus osv med tighta dragningar, men det kan ju också vara så att det skiljer mellan modellerna på hur känsliga dom är antar jag. OK, testar och återkommer. Tack!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag har tolkat det som att man i viss mån kan lura systemet genom att köra korridortestet på en fri yta och sen när det är klart flytta in laddaren i en lite trängre plats. För i praktiken kan man dels ställa in backsträckan från laddaren ganska långt plus att klipparen ställer upp sig centrerat på begränsningskabeln en bit från laddaren på väg in.

Vad jag kan se av bilderna ser det inte så trångt ut att det borde vara ett problem i praktiken för klipparen att komma in och ut innan den söker sig till transportkorridoren, så jag skulle testa att lura systemet genom att kalibrera det med laddaren framflyttad ”mitt på” gräsmattan och sen ställa tillbaka den i hörnet.
 
R Rydde1 skrev:
Hej, har en 315X sedan ca tre veckor. Har märkt att jag får spårbildning på guiden, i 9 fall av 10 följer klipparen guiden mitt på, den vill i princip inte gå vid sidan av med varierande längd till guiden för att undvika spår bildning. Har testat olika korridor bredder men det hjälper inte, någon som har något tips vad detta kan bero på? Spår som dessa kan väl inte vara OK?

[bild]
[bild]
Det var först när jag ändrade till ”komplex” som den började gå bredare korridor runt guiden trots att jag hade den på maxinställning även innan.
 
Återkoppling, flyttade stationen "in" i området, gjorde en ny guide kalibrering och nu fungerar det som det ska! Tack för tipset!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan man använda ”gammal” slinga som tillhört en gardena till en 310? Slingan ligger klockrent, vill ogärna lägga en ny slinga.
 
JLyck JLyck skrev:
Kan man använda ”gammal” slinga som tillhört en gardena till en 310? Slingan ligger klockrent, vill ogärna lägga en ny slinga.
Svar ja.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Kan man använda ”gammal” slinga som tillhört en gardena till en 310? Slingan ligger klockrent, vill ogärna lägga en ny slinga.
japp! Blir hur bra som helst om den fungerat innan.
 
Är cirkelklippning den bästa funktionen på AM? Avstod från klippning några veckor pga altanbygge mm, och när Lilla Gubben går ut och ”cirkulerar” ser det fantastiskt bra ut efteråt.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Är cirkelklippning den bästa funktionen på AM? Avstod från klippning några veckor pga altanbygge mm, och när Lilla Gubben går ut och ”cirkulerar” ser det fantastiskt bra ut efteråt.
Är böjd att hålla med. Funderar på att sätta känsligheten på högsta så att den klipper cirkel så ofta som möjligt. Känns som mest effektiv klippning.
 
R
Går det på något sätt göra om kalibreringen av begränsningsslingan?
Jag fick stoppa den när den backade ur stationen då jag kom på att jag hade massa grejor kvar på gräsmattan.
 
R Ryssi skrev:
Går det på något sätt göra om kalibreringen av begränsningsslingan?
Jag fick stoppa den när den backade ur stationen då jag kom på att jag hade massa grejor kvar på gräsmattan.
Håll inne nollan på displayen. Välj avancerad - kalibrera
 
  • Gilla
Raecer11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.