992 569 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Gräsklipp är super.. det ger näring hela säsongen dessutom. Bevarar fukten.. ger oftast mer frukt pga det.MariaiÖstergötland skrev:
Dock har gräs också tendensen att bli "kladdigt" när det är vått.. fuktigt med dagg osv.. (på det viset är halm bättre).
Just nu har jag ogräsduk (planterade mina nya plantor genom hål i duken).. tanken är att jag ska lägga sten ovanpå.. vatten rinner lätt av stenen (både regn och bevattning).. ogräset gillar inte direkt sten... stenen håller värmen kvar i jorden längre (värms upp tidigare på våren).. jämnar ut temperaturen lite helt enkelt..
Tanken är att inte ha för små stenar.. utan några strlk större (lättare att handskas med) .. mer värmeyta osv.
Vet inte om det fungerar bra än, för jag har som sagt inte lagt dit stenarna...!
Men tanken är god iaf
Har tröttnat på att kliva i en grusslänt när jag är vid husvagnen så jag började med att gräva ur lite:
Hämtade hem ett litet lass från Bauhaus:
Sen blev det till att lägga en liten mur och det blev klart idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hämtade hem ett litet lass från Bauhaus:
Logga in
Skapa konto
Sen blev det till att lägga en liten mur och det blev klart idag:
Logga in
Skapa konto
Idag har jag trollat bort sista jorden från vår stora utgrävning inför uteplatsen. Nu återstår markduk, täckbark och lite planteringar så blir det nog bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Vattnar gräsmattan. Konstant känns det som. Måste vara värsta tiden att anlägga gräsmatta... Nu börjar jag bli rädd att brunnen ska sina.
De senaste dagarna har jag haft brått att såga till och måla långsidorna till odlingslådorna vi planerar. De ska först få tjänstgöra som staket att hålla en nyfiken 1,5-åring från byggarbetsplatsen som snart ska uppstå precis utanför vår dörr på baksidan.
Den gamla brunnsöverbyggnaden som halvt murknat sönder och ska bytas ut mot nått mer rejält
Lite väl många bilder kanske men tyckte det blev en fin serie.
Den gamla brunnsöverbyggnaden som halvt murknat sönder och ska bytas ut mot nått mer rejält
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag, inte ett skvatt. Har stannat inne med förkylning istället.
Men inte sagt att man inte interagerar med trädgården för det.
Jag har under dagen iakttagit våra rapphöns som bor i ett buskage längre ner när de varit ute på utflykt samt nu på kvällskvisten skrämt (eller försökt skrämma) bort rådjursbocken som fejar sönder trädstammar, tujahäckar och allt annat den kommer åt. Sparkar upp gräsmattan gör han också.
Men inte sagt att man inte interagerar med trädgården för det.
Jag har under dagen iakttagit våra rapphöns som bor i ett buskage längre ner när de varit ute på utflykt samt nu på kvällskvisten skrämt (eller försökt skrämma) bort rådjursbocken som fejar sönder trädstammar, tujahäckar och allt annat den kommer åt. Sparkar upp gräsmattan gör han också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är så jä*la gött, att som förälder, ha en ”safe place” att kunna fly till utan att bli störd av barnen!Klaugust skrev:De senaste dagarna har jag haft brått att såga till och måla långsidorna till odlingslådorna vi planerar. De ska först få tjänstgöra som staket att hålla en nyfiken 1,5-åring från byggarbetsplatsen som snart ska uppstå precis utanför vår dörr på baksidan.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
När ”dom” blir lite äldre är inte ens toaletten helig!
Idag åkte vi och handlade markduk, täckbark och 2 björnbärsplantor som ska förbinda vår nya uteplats med odlingslådorna. För att få en gräns mellan skiffret och täckbarken ska vi återanvända "murstenar". Kommer bli bra, det går sakta men säkert.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Kört 2 ton sand till sandlådan... vilket slit men barnen lekte i flera timmar sen så det var det värt!
Knutit samman nya uteplatsen med odlingslådorna. Markduk, täckbark, kantstenar och 4 bärbuskar (2 blåbär, 1 hallon och 1 krusbär).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto