14 297 läst · 64 svar
14k läst
64 svar
Ännu en fundering kring cirkel-/sänksåg vs kap/ger-såg
Återigen tack, jättemånga toppentips!
Börjar känna mig mer och mer övertygad om att en cirkelsåg är min första prio och så får jag ev. snickra ihop en variant av "kapmojäng" (otroligt smart!) så att jag lyckas såga hjälpligt rakt! Ska höra runt också om någon har en kap/ger-såg att låna ut så att jag får testa båda varianterna.
Om någon har några tips på en bra och prisvärd cirkelsåg får ni jättegärna skriva dessa också, tänker mig i prisklassen 1000-3000 (går att gå lite utanför om det är något exceptionellt) - helst batteridriven så slipper man hålla koll på en sladd hela tiden, om batteridrivna är okej i övrigt? Minns att det var en del diskussioner kring sladd/batteri när jag skulle köpa en eldriven gräsklippare förra sommaren, men det är ju en annan typ av maskin.
Börjar känna mig mer och mer övertygad om att en cirkelsåg är min första prio och så får jag ev. snickra ihop en variant av "kapmojäng" (otroligt smart!) så att jag lyckas såga hjälpligt rakt! Ska höra runt också om någon har en kap/ger-såg att låna ut så att jag får testa båda varianterna.
Om någon har några tips på en bra och prisvärd cirkelsåg får ni jättegärna skriva dessa också, tänker mig i prisklassen 1000-3000 (går att gå lite utanför om det är något exceptionellt) - helst batteridriven så slipper man hålla koll på en sladd hela tiden, om batteridrivna är okej i övrigt? Minns att det var en del diskussioner kring sladd/batteri när jag skulle köpa en eldriven gräsklippare förra sommaren, men det är ju en annan typ av maskin.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
En viktig fundering är om du vill ha klingan på höger eller vänster sida om motorn. Har du inte möjlighet att testsåga så åk till närmaste ställe med ett bra sortiment och känn och kläm och försök känna efter vad du tror du vill ha.
Har du några batterimaskinen sen tidigare är det betydligt billigare att köpa utan laddare och batterier. Det finns många som gör bra cirkelsågar så undviker du dom absolut billigaste (meec osv) så blir det bra.
Har du några batterimaskinen sen tidigare är det betydligt billigare att köpa utan laddare och batterier. Det finns många som gör bra cirkelsågar så undviker du dom absolut billigaste (meec osv) så blir det bra.
Tack för tipset, är högerhänt så känns spontant som att jag vill ha klingan till vänster för att få bättre koll på snittet, men det låter klokt att åka och känna lite!
Har tyvärr inga batterimaskiner sen tidigare (förutom skruvdragare men tror knappast det batteriet passar), ska fundera vilket märke jag vill köra vidare på så kanske det går att komma undan att köpa nya batterier till alla framtida maskiner.
Har tyvärr inga batterimaskiner sen tidigare (förutom skruvdragare men tror knappast det batteriet passar), ska fundera vilket märke jag vill köra vidare på så kanske det går att komma undan att köpa nya batterier till alla framtida maskiner.
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Kolla också så att cirkelsågen har en klyvkniv.V villasuperstar skrev:Tack för tipset, är högerhänt så känns spontant som att jag vill ha klingan till vänster för att få bättre koll på snittet, men det låter klokt att åka och känna lite!
Har tyvärr inga batterimaskiner sen tidigare (förutom skruvdragare men tror knappast det batteriet passar), ska fundera vilket märke jag vill köra vidare på så kanske det går att komma undan att köpa nya batterier till alla framtida maskiner.
Jag har en batteridriven men skulle jag köpa idag hade det blivit en med sladd.
Fogsvansen räcker till de få gånger jag är utanför elnätets räckvidd..
Jag har precis beställt en C6BUM.
Den har förvisso sladd och klingan till höger (något som är en fördel) enligt de råd jag fick i min tråd nyligen. (Klinga till höger ger mindre risk att kapa dig i fingrarna i vissa lägen.)
Den har även klyvkniv, vilket enligt vissa är onödigt, enligt andra närmast livsviktigt. Själv anser jag att om det höjer säkerheten och knappast minskar användbarheten låter det ganska vettigt.
Du kan hitta min tråd här.
Den har förvisso sladd och klingan till höger (något som är en fördel) enligt de råd jag fick i min tråd nyligen. (Klinga till höger ger mindre risk att kapa dig i fingrarna i vissa lägen.)
Den har även klyvkniv, vilket enligt vissa är onödigt, enligt andra närmast livsviktigt. Själv anser jag att om det höjer säkerheten och knappast minskar användbarheten låter det ganska vettigt.
Du kan hitta min tråd här.
Jag tycker att det är viktigt att tänka på vad du vill bygga/renovera sen. Du vill såklart bygga upp en verktygspark som gör att det är enkelt att ta dig an roliga och nödvändiga projekt många år framöver. Du vill såklart också slippa köpa en massa prylar som inte kommer användas längre fram.
Med detta sagt:
kap/gersåg med bord är bra till att kapa reglar. Dessa kommer sällan att vara synliga. Jag tycker det räcker med en modell som är billig/från blocket..
Sänksåg med skena: perfekta snitt i skivor, bäsnkskivor, ja precis allt. Du kan ha den på ett bord när du bygger altan, super för att kapa på längden. Värt att ha en bra. Älskar min makita!
Cirkelsåg: använder jag mer sällan. Det ända som är fördel mot sänksåg är att den är lättare och bättre för tex panel som ska kapas på plats..
Med detta sagt:
kap/gersåg med bord är bra till att kapa reglar. Dessa kommer sällan att vara synliga. Jag tycker det räcker med en modell som är billig/från blocket..
Sänksåg med skena: perfekta snitt i skivor, bäsnkskivor, ja precis allt. Du kan ha den på ett bord när du bygger altan, super för att kapa på längden. Värt att ha en bra. Älskar min makita!
Cirkelsåg: använder jag mer sällan. Det ända som är fördel mot sänksåg är att den är lättare och bättre för tex panel som ska kapas på plats..
Tycker tvärt om att kapger är dålig till reglar, väldigt osmidigt att släpa upp långa tunga bärlinor på sågen isf att kapa dem direkt på traven med cirkelsåg, med fördel mha kapmojäng eller vinkelanslag.En apelsin skrev:
En kapgersåg har sina fördelar ibland, särskilt mängder av korta repetitiva gerningar. När jag byggde staket tex. satte jag ett vinklat stopp i sågen och kunde snabbt såga spetsarna på spjälorna i 60 grader. Såga, vända, såga, ny bit och repetera. Men bortsett från sådana specialjobb tycker jag att det går snabbare och bättre med handcirkel, skena och vinkelanslag till alla jobb jag stött på.
Sedan funderar jag på hur de som rekommenderar kapger till trall gör För mig känns det självklart att lägga lite för långt och sedan kapa alla på plats samtidigt till exakt rätt längd innan frisen läggs eller vad är det jag missat?
Eftersom det är internet så måste jag upprepa vad flera andra redan sagt.
Jag var också i tron att kap-ger var det ultimata verktyget för trall (eller ladugolv i mitt fall), men efter att jag investerat 5 minuter och några spillbitar i ett kapanslag för cirkelsåg så har jag inte använt kap-ger.
Det var på tok för mycket jobb att hämta bräda, finkapa ena änden, måtta in, kapa andra änden.
Det går otroligt mycket snabbare och lättare med cirkelsåg.
Här gick det inte att låta brädor sticka ut och kapa i slutet för det var en vägg ivägen.
Jag var också i tron att kap-ger var det ultimata verktyget för trall (eller ladugolv i mitt fall), men efter att jag investerat 5 minuter och några spillbitar i ett kapanslag för cirkelsåg så har jag inte använt kap-ger.
Det var på tok för mycket jobb att hämta bräda, finkapa ena änden, måtta in, kapa andra änden.
Det går otroligt mycket snabbare och lättare med cirkelsåg.
Här gick det inte att låta brädor sticka ut och kapa i slutet för det var en vägg ivägen.
Jag har flera cirkelsågar; Meec röd, Ryobi och AEG på batteri och sedan några med sladd som jag inte minns märket på. Alla tre battericirkelsågar funkar riktigt bra, men de har lite olika funktioner och utformning som gör att jag trivs olika bra med att jobba med dem. Ryobin har fördelen att den har laser och anhåll, men startspärren sitter väldigt dumt till för mig så av den anledningen använder jag den sällan. AEGn har inte laser, men anhåll (som jag har tappat bort...) och startspärren till den sitter perfekt för mina händer så den använder jag i princip alltid när jag behöver en cirkelsåg. Meec Röd är mannens cirkelsåg och den vet jag att han är riktigt nöjd med, men eftersom jag älskar min AEG så blir det aldrig att jag testar Meec Röd ordentligt.
Ska jag kapa/klyva längre bitar med den så ritar jag antingen ett sträck och kör på frihand eller spänner fast ett långt vattenpass som anhåll. Vilket jag väljer beror på hur exakt kapning jag behöver. Men sen jag köpte Meecs minsta bandsåg använder jag oftast den för att klyva reglar, trall, takplattor mm med
Sänksåg köpte jag en när jag skulle kapa en ekbänkskiva och spåra i befintligt golv, men den fick jag ett extremt kast med så den vågar jag sällan använda. Har använt cirkelsågen även till att börja mitt i en skiva (vilket man inte ska) och tycker att det funkar bättre än att göra samma sak med sänksågen med mindre risk för kast. Vad jag har förstått ska det inte vara så då sänksågen ska vara gjord för att klara av att sänkas ner i en skiva så jag vet inte om jag använder sänksågen fel eller om det är något annat som är fel med den.
Kap- o gersågen använder jag till nästan allt. Har den på en ställning med inbyggda längdstopp som går att fälla upp om det är många bitar som ska kapas till exakt samma längd. Jag använder den till att kapa reglar, stolpar, panel, trall, skivor, golv, takplattor, distanser mm. Det händer även att jag använder den för att klyva korta bitar eller dela hyllplan på längden, men det är inte att rekommendera så då får man vara riktigt försiktig.
De flesta brukar rekommendera att lägga trall eller sätta panel så att den inte är jämn i kanten och sedan kapa med cirkel/sänksåg. Jag har testat det och konstaterat att det inte är något för mig utan jag tröttnar bara på den konstiga arbetsställningen och krånglet med att få skenan/anhållet att ligga exakt. Så jag tycker att det är mycket enklare att mäta ut exakt hur lång varje bit ska vara, kapa i kap/gersågen och sen skruva/spika på plats. När väl allt sitter på plats tycker jag även att det mentalt är väldigt skönt att veta att det är klart och att det inte är saker kvar att göra för att slutkapningen är klar.
Så vilket sätt man lägger trall/sätter panel beror helt på hur man själv tycker om att jobba. Samma sak vad gäller vilken typ av såg man vill använda till att bygga ex en altan
Ska jag kapa/klyva längre bitar med den så ritar jag antingen ett sträck och kör på frihand eller spänner fast ett långt vattenpass som anhåll. Vilket jag väljer beror på hur exakt kapning jag behöver. Men sen jag köpte Meecs minsta bandsåg använder jag oftast den för att klyva reglar, trall, takplattor mm med
Sänksåg köpte jag en när jag skulle kapa en ekbänkskiva och spåra i befintligt golv, men den fick jag ett extremt kast med så den vågar jag sällan använda. Har använt cirkelsågen även till att börja mitt i en skiva (vilket man inte ska) och tycker att det funkar bättre än att göra samma sak med sänksågen med mindre risk för kast. Vad jag har förstått ska det inte vara så då sänksågen ska vara gjord för att klara av att sänkas ner i en skiva så jag vet inte om jag använder sänksågen fel eller om det är något annat som är fel med den.
Kap- o gersågen använder jag till nästan allt. Har den på en ställning med inbyggda längdstopp som går att fälla upp om det är många bitar som ska kapas till exakt samma längd. Jag använder den till att kapa reglar, stolpar, panel, trall, skivor, golv, takplattor, distanser mm. Det händer även att jag använder den för att klyva korta bitar eller dela hyllplan på längden, men det är inte att rekommendera så då får man vara riktigt försiktig.
De flesta brukar rekommendera att lägga trall eller sätta panel så att den inte är jämn i kanten och sedan kapa med cirkel/sänksåg. Jag har testat det och konstaterat att det inte är något för mig utan jag tröttnar bara på den konstiga arbetsställningen och krånglet med att få skenan/anhållet att ligga exakt. Så jag tycker att det är mycket enklare att mäta ut exakt hur lång varje bit ska vara, kapa i kap/gersågen och sen skruva/spika på plats. När väl allt sitter på plats tycker jag även att det mentalt är väldigt skönt att veta att det är klart och att det inte är saker kvar att göra för att slutkapningen är klar.
Så vilket sätt man lägger trall/sätter panel beror helt på hur man själv tycker om att jobba. Samma sak vad gäller vilken typ av såg man vill använda till att bygga ex en altan
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Säger också HKC55, sedan Kapex 120.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 801 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 801 inlägg
Jag tipsar om en Sandvik 231 mitre guide eller Sandvik 232 om det går att få tag på någon billigt och en bra fogsvans. Fungerar riktigt bra, man kan såga utan att störa, även inomhus och så får man motion.
Jag lever som jag kör faktiskt. Har lagt parkett i ett antal rum med de verktygen, samt byggt diverse ute.
Jag lever som jag kör faktiskt. Har lagt parkett i ett antal rum med de verktygen, samt byggt diverse ute.
Toppen, tack för tipset - fanns en hel del matnyttigt i din tråd!tveksamt skrev:Jag har precis beställt en C6BUM.
Den har förvisso sladd och klingan till höger (något som är en fördel) enligt de råd jag fick i min tråd nyligen. (Klinga till höger ger mindre risk att kapa dig i fingrarna i vissa lägen.)
Den har även klyvkniv, vilket enligt vissa är onödigt, enligt andra närmast livsviktigt. Själv anser jag att om det höjer säkerheten och knappast minskar användbarheten låter det ganska vettigt.
Du kan hitta min tråd här.
Generellt låter det som att det blir en cirkelsåg är vägen att gå, HKC55 såg ju väldigt trevlig ut men tror att 5k känns lite mycket - ska gräva runt lite på nätet kring någon variant som känns lagom för mitt behov!