S sinuslinus skrev:
Är du min granne eller? ;)
Ville inte ha in tung lastbil på plattsättningen.
Stör sig din granne eller? Du verkat ju ha barnarbetare så det löser väl sig men visst skulle även jag kunna bli lätt irriterad ifall man dumpar jord på vägen utanför sin fastighet oavsett plattsättning men plockas den bort inom nån timme så är det väl rätt OK.

S
V Ville_Vessla skrev:
Stör sig din granne eller? Du verkat ju ha barnarbetare så det löser väl sig men visst skulle även jag kunna bli lätt irriterad ifall man dumpar jord på vägen utanför sin fastighet oavsett plattsättning men plockas den bort inom nån timme så är det väl rätt OK.
De som jag har pratat med har antingen bett om att få ta lite jord eller berömt den fina jorden. ;)
Tur att man bor i område där det fixas på många hus och folk inte verkar störa sig på att man fixar hemma...

För övrigt så tog jag hand om jorden utanför min fastighetsgräns samma dag och fyllde upp nya växthuset.

Rensat i jordgubbslandet idag. Ser ut att kunna bli lite gubbar i år. :love: Nån som har tips på hur man undviker att gubbarna hamnar på jorden och ruttnar? Träull eller liknande?
Jordgubbsland med blommande jordgubbsplantor och terracottafärgade stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välskött jordgubbsland med blommande vita och rosa jordgubbsblommor mellan gröna blad.
Skapa konto

Sen fick jag fram slipmaskinen och slipade bort fula mögelfläckar på insidan/bänkarna av barnens sandlåda. Vi gjorde nog bort oss förra året när vi köpte den och oljade in den för när jag öppnade den i våras var den alldeles svartprickig av mögel. Försökte ta bort med mögeltvätt men det hjälpte noll och inget, därför blev det nedslipning idag istället.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Inte mycket för världen men la några stenar på plats. Mur kan den knappt kallas, avgränsning kanske. Skönt att få iordning på denna hörna av trädgården.
Skönt att få arbeta hårt med kroppen i varje fall.
Stenar utlagda som avgränsning i en trädgårdshörna vid solnedgång.
Skapa konto

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Inte mycket för världen men la några stenar på plats. Mur kan den knappt kallas, avgränsning kanske. Skönt att få iordning på denna hörna av trädgården.
Skönt att få arbeta hårt med kroppen i varje fall.
[bild]
De där såg inte fjäderlätta ut. :surprised: Vad ska det bli?

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
De där såg inte fjäderlätta ut. :surprised: Vad ska det bli?
Nja, så där "lätta". Den till vänster rubbar precis med handkraf, grannens entons grävmaskin kunde inte lyfta den! Övriga rullas på plats och justeras med spett.
Man blir rätt stark med hävstångsprincipen, lyfte en stor sten som satt delvis nergrävd med två spett, ett lyfter det andra kilas fast så stenen inte ramlar tillbaka. Vad kan de väga, stora 150 kg kanske, de mindre 50 kg.
Ja, det blir en mindre avgränsning vid hönshuset. Vill ha lågt så man kan backa över med släpvagnen.

Rensat i jordgubbslandet idag. Ser ut att kunna bli lite gubbar i år. :love: Nån som har tips på hur man undviker att gubbarna hamnar på jorden och ruttnar? Träull eller liknande?
[bild] [bild]
Det traditionella är väl att strö ut halm. Annars funkar det med bark, flis eller vad du nu har.

tensiden tensiden skrev:
Det traditionella är väl att strö ut halm. Annars funkar det med bark, flis eller vad du nu har.
Jag har ingenting så frågan är vad som är enklast och billigast att handla hem... :rofl:

Jag har ingenting så frågan är vad som är enklast och billigast att handla hem... :rofl:
Gräsklipp?

FreQa FreQa skrev:
Gräsklipp?
Jo, men det får jag bara om vi inte klipper på 2 veckor, annars finfördelar gräsklipparen det. Jag får spåna vidare (japp, född göteborgare, ordvitsarna sitter i ryggmärgen).

Jo, men det får jag bara om vi inte klipper på 2 veckor, annars finfördelar gräsklipparen det. Jag får spåna vidare (japp, född göteborgare, ordvitsarna sitter i ryggmärgen).
Ja, du får se varthän det barkar, men om det är något du kan få från trädgården som inte kostar en massa flis så är det ju bra.

• Gilla
patfred
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ja, du får se varthän det barkar, men om det är något du kan få från trädgården som inte kostar en massa flis så är det ju bra.
En som pratar mitt språk! :love:

Idag har jag borstat bort sista fogsanden på uteplatsen, lagt ut mer skiffer runtom och flyttat runt på lite kantsten och andra stenar som vi hittat i samband med alla uteplatsbyggen och lagt dessa vid odlingskragarna istället. Ser lite Kalle Anka ut men förra året var det bara ogräs runt odlingskragarna så detta ser iallafall snyggare ut.
Uteplats med nylagd skifferslinga och odlingskragar omgivna av kantsten, med växande blommor och växter.
Skapa konto
Nyrenoverad uteplats med stenplattor, omgiven av skiffer och kantsten, mot en röd trävägg och staket.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Nån som har tips på hur man undviker att gubbarna hamnar på jorden och ruttnar?
Halmpellets, köp en påse, fördela ut, vattna så de löser upp sig = halmtäcke.

Dalbotant Dalbotös skrev:
Halmpellets, köp en påse, fördela ut, vattna så de löser upp sig = halmtäcke.
Tack för tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.