Jag har en Bosch Indego 1000. Där 1000 motsvarar 1000 kvm. Men det har inget med klippkapacitet att göra utan att det finns en max längd på begränsningstråden.
Den klipper 500 kvm på en halv dag (4 tim). Så i teorin skulle den hinna 5000 kvm på 5 dagar om den kör låt säga 10 tim per dag. Eller 3000 kvm på ett dygn om den får gå 24 tim.
Nu är ju Bosch litet smartare än slumpklipparna genom att den klipper i mönster så den kör bara över samma yta en gång.
Slumpklippare (HQ420) klipper 90 kvm/tim. Så 5000 kvm borde inte vara något problem.

lilytwig lilytwig skrev:
Jag har en Bosch Indego 1000
Har de fått ordning på den nu? :thinking:

• Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag har en gräsyta på ca 5500 m2 som är väldigt enkel. Jag behöver göra en enda "ö". Annars är den "ren". Jag har även eluttag som ligger bra till. Hela ytan lutar men det är inte så mycket att det blir ett problem.
Jag har redan en robot som klipper området runt huset men leker med tanken på kanske skaffa en beg klippare till det enkla området. Vad tror ni?[bild]

Ja jag vet att det kan bli en fin äng men jag har inte fått med sambon på det spåret än...
Tycker du ska satsa lite mer på att övertala sambon. En äng på tomten kommer att dra fjärilar, humlor etc. Och det är vackert.

• Gilla
Anna Frances
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har de fått ordning på den nu? :thinking:
Precis, problemet med den var ju att den inte lyckades klippa allt utan missade strängar.

Fadai Fadai skrev:
Tycker du ska satsa lite mer på att övertala sambon. En äng på tomten kommer att dra fjärilar, humlor etc. Och det är vackert.
Men även den måste klippas ibland om den skall hålla sig utan att bli ojämn.

Fadai
pacman42 pacman42 skrev:
En äng slår man med lie helst. Räcker med en gång per år.

• Gilla
Anna Frances
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
En äng slår man med lie helst. Räcker med en gång per år.
Bara man slår den tillräckligt kort så blir det bra.

Jag har en gräsyta på ca 5500 m2 som är väldigt enkel. Jag behöver göra en enda "ö". Annars är den "ren". Jag har även eluttag som ligger bra till. Hela ytan lutar men det är inte så mycket att det blir ett problem.
Jag har redan en robot som klipper området runt huset men leker med tanken på kanske skaffa en beg klippare till det enkla området. Vad tror ni?[bild]

Ja jag vet att det kan bli en fin äng men jag har inte fått med sambon på det spåret än...
Jag har en Husqvarna 450 x automower lutande tomt drygt 5000 kvm. Inga problem. Den är parkerad på natten och om det börjar regna

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, problemet med den var ju att den inte lyckades klippa allt utan missade strängar.
Det kan bli litet strängar om överlapp på klipp är i auto. Om man ställer ner 1-2 cm så blir det nästan inget. Klipptiden ökar litet, men mina 500 kvm tar bara 4 tim så det har ingen betydelse. Köpte min 2012 och fick en fw-uppdatering på garantin. Senaste/sista uppdateringen fick jag när jag skickade den på service 2015. (hade glömt pinkoden). Fick ny klipptallrik, nya framhjul och nya knivar dessutom. Kostade totalt runt 600:- om jag minns rätt. Gör sin 9 säsong nu. Den har några svagheter. Ljudet är högt, kan inte köra tillräckligt tajt mot väggar och rabatter (lämnar 25 cm), och att dockningen är osäker. Var 10 gång missar den och måste göra om. Kan emellanåt tappa position och kör då efter kanttråden flera meter innan den hittat rätt igen. MEN klipper garanterat snyggast. Så när jag köper ny så, blir det sannolikt indego igen. Den nya gör inte mycket väsen, dockningsstationen är omkonstruerad och mjukvaran vässad.

S senap skrev:
Tänk på att inte köra när igelkottarna är i farten. Kör kl 08:00-20:00 så blir färre lemlestade eller dödade. På sommaren är det ofta ändå dagg på natten så då är det bra att inte köra.
[länk]
Där jag bor finns det inga igelkottar. Om jag skall gissa så beror det på böndernas maskiner som gör att de aldrig fått något fäste. De trivs inte på landet utan finns mest i tättbebyggt område vad det verkar

• Gilla
Klicka
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
Kör en 430x på 2000 kvm gräs och den går 5x6h per vecka (enbart natt då den går på sommarstugetomt, i skydd av mörkret). Tycker den hinner med rätt bra, men det är ju inte golfgreen eller det mest snabbväxande gräset. Om du inte har det borde den klara okomplicerad 5000 kvm på halvtid. dvs 7x12h.
S Stingray468 skrev:
Kör en 430x på 2000 kvm gräs och den går 5x6h per vecka (enbart natt då den går på sommarstugetomt, i skydd av mörkret). Tycker den hinner med rätt bra, men det är ju inte golfgreen eller det mest snabbväxande gräset. Om du inte har det borde den klara okomplicerad 5000 kvm på halvtid. dvs 7x12h.

Kör aldrig robotklippare på natten. Det är då igelkottarna är ute. De är chanslösa mot robotarna...
e.

• Gilla
  • Arg
Agorazo och 2 till
  • Laddar…
A Anna Frances skrev:
Kör aldrig robotklippare på natten. Det är då igelkottarna är ute. De är chanslösa mot robotarna...
e.
Som sagt var, det finns inte igelkottar överallt...

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En äng slås med lie (ev röj) när blomningen är över och fröna fått ligga till sig lite. Klipper man den tar gräset över och ängen är snart borta. Det viktigaste när man anlägger en äng är att det är väldigt näringsfattig jord - gärna sand. Då trivs många av ängsväxterna och gräset får inte övertag.

• Gilla
Agorazo
  • Laddar…

Beror lite på hur ens tomt ser ut och så. Men man kan lätt köra dubbelt upp om man programmerar gräsklipparen att köra dygnet runt.

Jag skulle precis hacka min gräsklippare att köra mer, men tyvärr upptäckte jag att den gått sönder när jag skulle skicka ut den på grönbete.

Tanken var att helt enkelt parraellkoppla två batteripack i gräsklipparen och ge den dubbla klipptiden. Klipparen skulle då få 120 minuter klipptid i stället för 60. Kraftigt minska ner på tiden när den åker tebax till laddstationen.

Detta skulle naturligtvis leda till att den ladda i 180 minuter i stället för 90. Men de skulle trots de vara en skaplig vinst.

Nästa steg skulle vara att dubbla laddaren. Laddaren i iaf min robot klippare är sten dum. Den skickar ut 30V normalt sett, men strömbegränsar till 1.5A när klipparen laddar. Detta skulle då naturligtvis dela på 0.75A per pack.

Ett extremt enkelt sätt att öka på detta skulle vara att helt enkelt koppla två strömadaptrar parallell och komma upp i 3A totalt, och laddtiden skulle då gå ner till 90 minuter igen.

Normalt sett räknar klipparen med att köra ut 3 eller 4 gånger på en dag. Så 3-4 timmar med 4½ till 6 timmar laddning, totalt använder typiskt 10 av dagens 24 timmar. Genom att bara ändra inställningen på en 1500m^2 klippare kan man lätt köra 3000m^2. Men man kan behöva ta ut den vanliga klipparen en sväng om de växer riktigt fort, eller om de regnar för mycket. Men klippa 8 timmar per dygn bör vara rimligt.

Med batteri och laddar hacket bör man kunna klippa 14-16 timmar per dygn. 1500 klipparen kan då klippa 6000m^2... i teorin.

Tyvärr fick jag inte möjlighet att sätta de i praktiekn då min klippare precis gav upp innan jag skulle testa :(

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.