F f91jsw skrev:
Intressant, min laddkabel låses inte upp av keyless. Jag måste alltid trycka på låsa upp på nyckeln. Vilket gör keyless lite meningslöst eftersom jag nästan alltid laddar.
Funkar bara om jag öppnar förardörren först, och inte väntar alltför länge med att lossa kontakten.
 
  • Gilla
Rotebroduvan
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Vissa laddboxar ger bara laddning direkt efter att man satt i kontakten. Om man avbryter laddning från bilens sida (genom att låsa upp med bilnyckeln) men sedan inte tar ur kontakten, kommer laddningen inte att återupptas igen. Då måste man ta ut kontakten och sätta i den igen för att fortsätta ladda.
Jag har en DEFA och elektrikern var här idag för att slutkolla installationen efter att bilen levererats.
Då fixade han bl.a. jordfel för att se att allt funkar.
Laddningen återupptogs direkt efter att jordfelsbrytaren i huset hade återställts. Han sa att en av fördelarna med DEFA är just det att den startar om laddningen när strömmen återkommer. Vissa andra laddboxar gör inte detta tydligen.
 
Nu jobbar jag mestadels hemifrån för närvarande, men stolparna på jobbet har inte konstant ström utan för att sprida lasten får man en köplats. Om lasten på stolpen försvinner betraktar systemet som att man lämnat stolpen och loggar ut. Jag kan inte förstå hur detta på rimligt sätt ska gå att få att lira med passatens ivägkörningsschema. Extra olyckligt då vårt jobb av förklarliga skäl bara har bilar från VW koncernen att välja på för de med tjänste eller personalbil så 9 av 10 är gte eller Skoda IV. Jag antar det enda alternativet är att stänga av schemat och bara trycka knappen vid laddkontakten? 2020 års modell... Och eventuellt manuellt sen gå in och omstarta allt innan avfärd?
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har en DEFA och elektrikern var här idag för att slutkolla installationen efter att bilen levererats.
Då fixade han bl.a. jordfel för att se att allt funkar.
Laddningen återupptogs direkt efter att jordfelsbrytaren i huset hade återställts. Han sa att en av fördelarna med DEFA är just det att den startar om laddningen när strömmen återkommer. Vissa andra laddboxar gör inte detta tydligen.
Jo, men är det inte bättre att undersöka orsaken till jordfel om det skulle vara ett så stort problem? Kan inte minnas att jag haft ett under de två år vi haft huset (som jag inte själv orsakat:p). För en elbil kan jag tänka mig att det kan vara ett argument, men för en hybrid med en alternativ kraftkälla?! Mja...
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jo, men är det inte bättre att undersöka orsaken till jordfel om det skulle vara ett så stort problem? Kan inte minnas att jag haft ett under de två år vi haft huset (som jag inte själv orsakat:p). För en elbil kan jag tänka mig att det kan vara ett argument, men för en hybrid med en alternativ kraftkälla?! Mja...
Det finns ju två sidor av det. Självklart skall man inte ha några jordfel om man får välja. Men det händer ju ibland att strömmen bryts av olika orsaker. Kan du komma på något som blir bättre av att laddaren inte återstartar efter strömavbrott? Som jag ser det finns det bara nackdelar. Låt gå små sådana som man kan leva med utan större problem. Men fortfarande nackdelar.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jo, men är det inte bättre att undersöka orsaken till jordfel om det skulle vara ett så stort problem? Kan inte minnas att jag haft ett under de två år vi haft huset (som jag inte själv orsakat:p). För en elbil kan jag tänka mig att det kan vara ett argument, men för en hybrid med en alternativ kraftkälla?! Mja...
Vaddå stort problem? Fattar inte hur du menar med din kommentar...

Vad som hände var att elektrikern under slutinstallation av laddboxen kopplade in bilen på laddning och sedan simulerade han ett jordfel som jordfelsbrytaren reagerade på och bröt strömmen. Då slocknade ljuset i garaget och laddning upphörde i bilen såklart.
När vi återställt jordfelsbrytaren i elcentralen och strömmen var tillbaka så fortsatte bilen att ladda och laddboxen matade på som förut.
Då nämnde elektrikern att andra fabrikat av laddboxar inte alltid betedde sig så utan de fastnade i ett felläge som måste åtgärdas för att laddningen skall fortsätta.
Detta var allt jag ville vidarebefordra till forumet som info.
 
  • Gilla
Lipon95
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns ju två sidor av det. Självklart skall man inte ha några jordfel om man får välja. Men det händer ju ibland att strömmen bryts av olika orsaker. Kan du komma på något som blir bättre av att laddaren inte återstartar efter strömavbrott? Som jag ser det finns det bara nackdelar. Låt gå små sådana som man kan leva med utan större problem. Men fortfarande nackdelar.
Nja, vad jag syftade på att jag ser inte just den funktionen som en avgörande faktor vid val av laddbox till just en hybrid. Hade jag haft en elbil hade som sagt saken varit annorlunda. Jag tror t ex många hybridägare blir pålurade att köpa dyra lösningar som det kanske inte finns behov av.

Sen hör det kanske till att jag inte riktigt förstår varför man måste installera en laddbox till en bil som ändå bara laddar med 16A när en tillräckligt bra lösning kommer med bilen. Men jag respekterar att andra har en annan åsikt!
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Nja, vad jag syftade på att jag ser inte just den funktionen som en avgörande faktor vid val av laddbox till just en hybrid.
Om alla andra faktorer är ännu mindre skulle jag mycket väl kunna låta den frågan avgöra. Som du skriver är det ingen stor sak. Men små nackdelar är också nackdelar.

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jag tror t ex många hybridägare blir pålurade att köpa dyra lösningar som det kanske inte finns behov av.
Så är det säkert. Men jag tror också att många som köper en dyrare laddbox än de behöver räknar med att använda den till en elbil i framtiden.

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Sen hör det kanske till att jag inte riktigt förstår varför man måste installera en laddbox till en bil som ändå bara laddar med 16A när en tillräckligt bra lösning kommer med bilen. Men jag respekterar att andra har en annan åsikt!
16A laddar märkbart snabbare än 10A. Sedan är det praktiskt att ha en laddkabel som hänger stationärt på väggen hemma så att man inte måste rulla ihop kabeln och lägga i bilen varje gång man skall åka någonstans. Små medel för att skapa sig en liten aning bekvämare vardag helt enkelt.
 
A Avemo skrev:
Om alla andra faktorer är ännu mindre skulle jag mycket väl kunna låta den frågan avgöra. Som du skriver är det ingen stor sak. Men små nackdelar är också nackdelar.


Så är det säkert. Men jag tror också att många som köper en dyrare laddbox än de behöver räknar med att använda den till en elbil i framtiden.


16A laddar märkbart snabbare än 10A. Sedan är det praktiskt att ha en laddkabel som hänger stationärt på väggen hemma så att man inte måste rulla ihop kabeln och lägga i bilen varje gång man skall åka någonstans. Små medel för att skapa sig en liten aning bekvämare vardag helt enkelt.
Jag vacklar om köpa laddbox eller ej, då jag inte ens har ett vettigt 10A uttag att ladda i. Köper jag laddbox känns det vettigt att köra en trefas då de verkar kosta bara någon tusenlapp mer, har man tur så funkar det bra till nästa bil, med mindre tur funkar det drägligt. Jag fattar inte hur box kan kosta ca 7.000 men den "standard installation" som många erbjuder kostar 19.000. är det för att bidraget är 10.000 som allt kostar 20.000? Ungefär som ROT, att hantverkarna höjer priset så det blir samma som innan bidrag? Inte kan det väl ta mer än en dag att installera en box? Jag hade gissat på 2-3h om allt lirar, plats i elcentral, box nära centralen osv... Min tanke var att en laddbox skulle kosta med bidrag nån tusing mer än att ta hem en elektriker som sätter ett vanligt utomhusuttag på egen säkring.
 
Många verkar använda ”framtidssäkra” som ett argument till varför man väljer att installera en laddbox eller ej men det är ju bara en försäljningsargument.

Om det inte är väldigt omständigt att dra nya trådar när det väl är dags för en elbil så ser jag inte varför det är bättre att köpa något du inte använder idag. Du står du bara där om ett par tre år med en ”gammal” laddbox som inte har de funktioner som är standard då.

Sen vill jag inte på något vis förespråka att man använder ett uttag som inte är säkert att använda. Självklart ska man ta hem en elektriker som ser över anläggningen och installerar lämplig utrustning, men det behöver inte innebära en laddbox. Min elektriker har t ex satt ett dedikerat CEE uttag, säkring & jfb där jag laddar bilen. Vill jag uttöka längre fram har jag 5m tråddragning till mitt elskåp. Behöver jag mot förmodan ladda med 16A har jag alternativet att köpa jag en ny sladd och kopplar till samma uttag. Allt detta på min elektrikers rekomendation och till en betydligt lägre kostnad än en laddbox som ger mig samma sak. Nu handlar inte allt om pengarna utan när jag har behov av mer kräm eller en laddbox så skaffar jag det, inne innan.
 
M
Kan någon förklara vad de här laddboxarna för 7000+ kr egentligen gör?
Bilen sköter ju själva laddningen av batterierna med sin elektronik och den tar antingen enfas (hybrider) eller trefas och man kan ställa in i bilen när den skall ladda och med hur mycket ström. Moderna uppkopplade bilar kan dessutom fjärrstyras via app.

Kan boxen om den är kopplad på trefas välja vilken fas som är minst belastad just nu och ta den?
Kan den göra om en låg 3-fas ström till en starkare 1-fas?

Om inte så verkar boxen bara vara ett fancy vägguttag.
 
Boxen är mest ett fancy vägguttag.

Men! De innehåller faktiskt styrelektronik, i princip samma som laddklumpen som sitter på den medföljande laddaren.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
I mitt fall tänker jag att det troligtvis är att dra fram elen från elcentralen som är den stora kostnaden... Detta eftersom elcentralen sitter en bit ifrån där jag vill ha uttaget. Om jag då får halva priset på arbetskostnaden om jag väljer en laddbox så blir laddboxen kanske en bra affär. Så egentligen är det bidraget som gör att jag överväger laddbox... men återigen, Jag förstår inte hur en laddbox för 7000 kan leda till en installationskostnad på 10.000? Och då är ju inte de momenten som jag tror är dyra för mig, att fixa en bit mark kabel, medräknade i standard installationen.

Sen är det väl inte fel att kunna ladda med 16 ampere också. En ny schucko laddsladd är rätt dyr den också.

någon som installerat laddbox och inte valt standard installationspaketet med fastpris som vet ungefär hur många timmar det tar eller hur mycket det kostar.
 
Betalade runt 3000:- för min installation, tog kanske ett par timmar och 10m kabel.
 
A Avemo skrev:
16A laddar märkbart snabbare än 10A. Sedan är det praktiskt att ha en laddkabel som hänger stationärt på väggen hemma så att man inte måste rulla ihop kabeln och lägga i bilen varje gång man skall åka någonstans. Små medel för att skapa sig en liten aning bekvämare vardag helt enkelt.
Fast man behöver inte en laddbox för att ladda 16A eller ha en kabel stationärt på väggen. Det går bra med en mode 2-kabel som klarar 16A, helst då med CEE-kontakt. Så har jag det.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.