G
A Anders_Nilsson skrev:
Varför bör man ha Kivra som modern medborgare?

Och tydligen levereras ICA-kvitton digitalt. Så bra, snart ser storebror vad du handlar.

Sedan undrar jag varför dom ska göra en kreditkontroll när du betalar med kort. Det gör inte vanliga butiker när jag betalar med kort.
Det tog ett köp så stängde jag av kvitto-skräpet i kivra.
 
B Byggdjuret skrev:
Jag ska nu lära dig en viktig sak. Att handla på faktura är att handla på kredit. Att handla på kredit är samma som att låna pengar av någon.
Och lånar man ut pengar till nån vill ha tillbaka dessa. Därför gör man ibland en uc.
Detta är normalt.
Tack för lärandet!
Det är skillnad att be om kredit (oftast på en form av lån) eller att bli beviljad kredit utan att be för det. Jag hade råd att betala direkt vid mitt köp. Jag valde (eller trodde att jag valde) att betala (och inte att låna) via Klarna dock hamnade jag på en kreditbetalning (betalade självklart innan 14 dagar dvs. utan extra kostnader för ”kredit” köpet) och på en UC i mejllådan (för säkerhets skull: som sagt oroar jag mig inte för UC ifall någon vill säga igen att det inte är viktigt!). Jag erkände att det var jag som inte var noggrann om alternative och villkor på betalningen via Klarna och jag tycker att jag var tydligt med det som jag önskade när det gäller betalningstjänster som Klarna eller andra.
 
S Svenskbyggd skrev:
Tack för lärandet!
Det är skillnad att be om kredit (oftast på en form av lån) eller att bli beviljad kredit utan att be för det. Jag hade råd att betala direkt vid mitt köp. Jag valde (eller trodde att jag valde) att betala (och inte att låna) via Klarna dock hamnade jag på en kreditbetalning (betalade självklart innan 14 dagar dvs. utan extra kostnader för ”kredit” köpet) och på en UC i mejllådan (för säkerhets skull: som sagt oroar jag mig inte för UC ifall någon vill säga igen att det inte är viktigt!). Jag erkände att det var jag som inte var noggrann om alternative och villkor på betalningen via Klarna och jag tycker att jag var tydligt med det som jag önskade när det gäller betalningstjänster som Klarna eller påandra.
Jag har faktiskt inte funderat på tydliga de är med att berätta att en
Uc kan göras

En ite rolig sak är att man säger att man gjort en UC. Men det är ett företags namn. Det heter kreditupplysning. Men jag säger själv uc. Bara en rolig fundering. Det är inte ofta jag säger kreditupplysning.
Egentligen borde jag säga kreditupplysning...
 
Redigerat:
MultiMan
G GargamelSE skrev:
Det tog ett köp så stängde jag av kvitto-skräpet i kivra.
Oj, du gav det ett helt köp. Bättre än inget antar jag.

Har du bara ätit korv och mos hela livet också? Annat kan ju smaka annorlunda innan man vant sig.
 
S Svenskbyggd skrev:
Tack för lärandet!
Det är skillnad att be om kredit (oftast på en form av lån) eller att bli beviljad kredit utan att be för det. Jag hade råd att betala direkt vid mitt köp. Jag valde (eller trodde att jag valde) att betala (och inte att låna) via Klarna dock hamnade jag på en kreditbetalning (betalade självklart innan 14 dagar dvs. utan extra kostnader för ”kredit” köpet) och på en UC i mejllådan (för säkerhets skull: som sagt oroar jag mig inte för UC ifall någon vill säga igen att det inte är viktigt!). Jag erkände att det var jag som inte var noggrann om alternative och villkor på betalningen via Klarna och jag tycker att jag var tydligt med det som jag önskade när det gäller betalningstjänster som Klarna eller andra.
och vad är det egentliga problemet? Sköter du detta snyggt och betalar inom 14 dagar så är det ju samma sak som att direktbetala förutom att du får en massa fördelar med att ta det på "kredit" På klarna kan du tex skjuta fram betalningen tills du har fått det du beställt. och det är en ganska smart grej. Man hinner till och med returnera saker innan det ska betalas och man behöver inte ens ligga ute med pengar om man vill ha nåt på påseende.
 
G
MultiMan MultiMan skrev:
Oj, du gav det ett helt köp. Bättre än inget antar jag.

Har du bara ätit korv och mos hela livet också? Annat kan ju smaka annorlunda innan man vant sig.
Nix, visste inte ens om att ica skulle skicka skiten digitalt och till kivra, irritationsmomentet gick direkt upp på över 500% och in för att stänga av digitala kvitton.
 
Vad var det du blev irriterad på?
 
G
useless useless skrev:
Vad var det du blev irriterad på?
vill inte ha en massa skräp bland viktigare papper. samt ofta så handlar jag åt fler än mig själv och det är bra mycket enklare att bocka av andras saker och vad de ska betala osv.
 
Kvittona hamnar i en egen flik i Kivra och man kan stänga av notifieringar för kvitton om man tycker dom är jobbiga.
 
useless useless skrev:
Vad var det du blev irriterad på?
Jag svarar fast du frågade GargameISE. Mitt problem är att alla moderna kvitton innehåller en rad med EAN-kod för varje artikel du köpt. Levereras dessa elektroniskt till en brevlåda med ditt personnummer är det lätt för storebror att scanna av dom och se vad du köper och därmed kartlägga dig. Nu är det bara ICA för tillfället men jag antar att det snart blir lag - "för att komma åt svarthandel" - så att storebror kan se allt du köper, t ex rött kött och sälja informationen till politiska grupperingar. Sedan när folket vant sig så inför man att alla kassor direkt måste skicka alla uppgifter till polisen.

Ni kanske garvar åt min paranoia men allting du gör med korten svaras i evig tid. Titta på hur myckert internetjättarna har om dig. Allt du gör på nätet övervakas redan av säkerhetsttjänsten och dina SMS sparas. Och skulle du råka flyga skickas allting om dig inklusive om du valt halalmat till NSA-
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G
In före "men JAAAG har rent mjöl i pååååååseeeeen"-kommentarer..
 
A Anders_Nilsson skrev:
Mitt problem är att alla moderna kvitton innehåller en rad med EAN-kod för varje artikel du köpt.
Du har alltså aldrig sett ett digitalt kvitto? Så här ser icas ut.

Skärmdump av ett digitalt kvitto med listade varor och priser från en matbutik, inklusive rabatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett papperskvitto från Willys som exempel. Vart är EAN-koderna?

En närbild på ett detaljerat papperskvitto från Willys som visar en lista med varor och priser, totalbelopp på 493,37 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Du har alltså aldrig sett ett digitalt kvitto? Så här ser icas ut.

[bild]

Här är ett papperskvitto från Willys som exempel. Vart är EAN-koderna?

[bild]
Aj, aj, aj’ en förkrossande övervikt för onyttigheter. Är nog tur att storebror inte får några EAN koder:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har alltså aldrig sett ett digitalt kvitto? Så här ser icas ut.

[bild]

Här är ett papperskvitto från Willys som exempel. Vart är EAN-koderna?

[bild]
Gottegris. :D
 
S Stefan1972 skrev:
och vad är det egentliga problemet? ...
Det finns inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.