Ja vad är några 35 år gamla brädändar värda.
 
Jag vill bara säga att jag förstår er! Usch vad jobbigt att sälja ett hus och köparna kommer och klagar på nåt!
Vi sålde ett hus för nåt år sedan och jag kommer nog inte att slappna av helt innan det har gått 10 år... Lider med er!
 
K Kirre2 skrev:
Jag vill bara säga att jag förstår er! Usch vad jobbigt att sälja ett hus och köparna kommer och klagar på nåt!
Vi sålde ett hus för nåt år sedan och jag kommer nog inte att slappna av helt innan det har gått 10 år... Lider med er!
Tack! Det är jobbigt!
Speciellt när man känner att vi verkligen varit ärliga med och helt transparenta i detta köp, och tror verkligen inte det finns några konstigheter annars, det är ett fantastiskt hus som vi älskat! Och trodde aldrig att det skulle komma något klagomål. :(
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
E Emelieh skrev:
Tack! Det är jobbigt!
Speciellt när man känner att vi verkligen varit ärliga med och helt transparenta i detta köp, och tror verkligen inte det finns några konstigheter annars, det är ett fantastiskt hus som vi älskat! Och trodde aldrig att det skulle komma något klagomål. :(
Ni har väl varit ärliga OCH kan ärligt inte garantera att brädor från 80-talet håller för evigt.
Inget konstigt alls egentligen. Men husaffärer innehåller alltid mycket pengar och nerver.
 
E Emelieh skrev:
Tack! Det är jobbigt!
Speciellt när man känner att vi verkligen varit ärliga med och helt transparenta i detta köp, och tror verkligen inte det finns några konstigheter annars, det är ett fantastiskt hus som vi älskat! Och trodde aldrig att det skulle komma något klagomål. :(
Många här verkar tro att alla säljare medvetet luras och undanhåller fakta. Jag tror mer att man helt enkelt inte vet om fel på huset eller möjligen glömt bort saker.
Sen finns det väl dom som medvetet luras också förstås, men jag undrar om dom inte är i minoritet.
 
H hempularen skrev:
Det finns en något äldre dom som gällde en villa. Där var både villan och felet lite billigare än fallet med bostadsrätten. Men samma princip.

Men då handlar det alltså om fel som i sig bedöms kvala in som dolda fel, rent tekniskt. I det här fallet tror jag att även det är mycket tveksamt.

En köpare har rätt att reklammera fel som han inte objektivt sett borde behöva förvänta sig, ex. pga husets ålder eller allmänna skick. Det är själva grundprincipen. Men så kommer undersökningsplikten in. Om felet borde kunnat upptäckas vid en grundlig undersökning, så får köparen inte reklammera felet. Och då gäller det inte huruvida man hittar felet. Utan om man efter den här grundliga undersökningen ex. får ompröva sin uppfattning om hur välskött ett hus är, så får man också räkna med en del andra fel, än om huset är tipp topp nyrenoverat.

Här låter det ju som det fanns ett uppenbart underhållsbehov. Men man kan iofs. fråga sig om en köpare skall behöva räkna med att hela stommen i en konstruktion är murken, bara för att färgen är lite krackelarad. Vi vet ju inte hur illa det var med väggen ifråga.

I vårt hus har vi en träbalkong. När vi köpte huset 98, så var det uppenbart att en av golvplankorna var i akut behov av byte, jag tänkte att jag skall nog byta hela golvet när vi tillträtt. Balkongen hade ett räcke av trä, som var helt täckt av tjock stockpanel på utsidan (35mm panel), och av pärlspont på insidan, pärlsponten var i vägen för bytet av golvplankorna, så jag bröt bort den. Därinne mellan panelerna låg hela stommen till räcket i princip pulvriserad, det fanns inte någon bit av reglarna som var mer än 10cm lång, resten låg i en murken hög därinne. Balkongräcket höll ihop uteslutande av stockpanelen, som var gerad i hörnen, med en liten spik i varje hörn som höll ihop allting. Vid närmare undersökning visade det sig även att bjälkarna som kom ut från mellanbjälklaget var murkna till 70%. Så det blev ett lite större projekt....

jag övervägde aldrig att kalla det för dolt fel, även om dte var rätt oväntat för mig (och för bes. mannen vi hade anlitat).
Petitesser möjligtvis, men du har alltid rätt att reklamera. Däremot varierar rättsverkningarna av en reklamation desto mer. delvis beroende på hur säljaren processar.
 
K Kirre2 skrev:
Många här verkar tro att alla säljare medvetet luras och undanhåller fakta. Jag tror mer att man helt enkelt inte vet om fel på huset eller möjligen glömt bort saker.
Sen finns det väl dom som medvetet luras också förstås, men jag undrar om dom inte är i minoritet.
Är väl ingen som skrivit att TS eller säljare i allmänhet luras.
Däremot många tips om att man bör hålla en lite stram ton när man bemöter krav.
 
S Sir Duke skrev:
Är väl ingen som skrivit att TS eller säljare i allmänhet luras.
Däremot många tips om att man bör hålla en lite stram ton när man bemöter krav.
Inte i just det här fallet, men i trådar i allmänhet här. Den vanligaste åsikten är att säljaren med flit ljugit och undanhållit fakta och ska ställas till svars och betala. Inte att de kanske inte kände till felet eller glömt nånting.
Har man glömt är man väl ansvarig ändå, men det kan ju vara ett ärligt misstag.
 
K Kirre2 skrev:
Inte i just det här fallet, men i trådar i allmänhet här. Den vanligaste åsikten är att säljaren med flit ljugit och undanhållit fakta och ska ställas till svars och betala. Inte att de kanske inte kände till felet eller glömt nånting.
Har man glömt är man väl ansvarig ändå, men det kan ju vara ett ärligt misstag.
Jag skulle nog snarare säga att huvudregeln på forumet i trådar där det diskuteras fel som upptäckts efter köp är att det inte är någon större idé att klaga för det är ytterst sällan det leder till något, även i de fall en säljare medvetet undanhållit information om visst skick.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Jag skulle nog snarare säga att huvudregeln på forumet i trådar där det diskuteras fel som upptäckts efter köp är att det inte är någon större idé att klaga för det är ytterst sällan det leder till något, även i de fall en säljare medvetet undanhållit information om visst skick.
Det kan kanske vara så. Jag är ev lite överkänslig pga mitt eget dåliga minne och att jag aldrig medvetet skulle lura nån. Men nog har det hänt att nån har köpt ett hus av 85-årig änka och huset haft fel på avloppet eller nåt och många här har hävdat att nog 17 kände kärringen till felet och hon ska få betala dyrt!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det kan kanske vara så. Jag är ev lite överkänslig pga mitt eget dåliga minne och att jag aldrig medvetet skulle lura nån. Men nog har det hänt att nån har köpt ett hus av 85-årig änka och huset haft fel på avloppet eller nåt och många här har hävdat att nog 17 kände kärringen till felet och hon ska få betala dyrt!
Det ligger nog en hel del i det faktiskt.
Många trådar startas av säljare som hittar tråkiga fel men kontentan blir så gott som alltid att det är ohyggligt svårt att hävda dolda fel och få rättelse.
 
E Emelieh skrev:
De hade en besiktningsman där men han kollade inte på uterummet då det inte ingick.
Intressant!
Men varför ingick inte uterummet i besiktningen?
 
E Emelieh skrev:
Det är så dem har skrivit det i mejlet till oss så ja.
Det vore riktigt intressant att få läsa det mejlet.
Kan du lägga upp det här; eller kanske sända det i ett PM i stället?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant!
Men varför ingick inte uterummet i besiktningen?
Kostar extra?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant!
Men varför ingick inte uterummet i besiktningen?
Det brukar ju aldrig ingå.
Endast huset ingår.
Inte altaner, uterum, garage, uthus, tomt etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.