1 160 306 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
gesundheit!jajjemen skrev:
Nu har jag fått batteriet, monterat in det och laddstationen verkar kunna hanterat batteriet, då den laddat upp det till full styrka.
Kommer ställa ut klipparen i helgen, då jag måste dra om kabeln lite först, så då blir det första riktiga testet med batteriet.
Min klippare har beteckningen: 3600HA2000
Någon som vet vad symbolen betyder som är till vänster om batterisymbolen i displayen ?
Detta är gps symbolen eller rättare sagt att just när du tog bilden så hade den inte hittat någon GPs.
Gps:en används bland annat för att sätta datum och klocka rätt på maskinen.
Sen är jag nog rätt säker på att den använder satelliter för att veta riktning.
Vi har innan i detta forum kommit fram till att den nog inte använder den till att navigera med.
Gps:en används bland annat för att sätta datum och klocka rätt på maskinen.
Sen är jag nog rätt säker på att den använder satelliter för att veta riktning.
Vi har innan i detta forum kommit fram till att den nog inte använder den till att navigera med.
Indego har flera sensorer som GPS, gyro, tilt och kompass. Dessutom 6 sensorer till hjulen och karossen.
Jag är rätt säker på att GPS inte används alls, förutom till att kolla tiden. Riktningen känns förmodligen av med kompassen. Det finns två skäl till att tro det. Jag kontaktade Bosch ca 2014 och framförde ett förslag att lägga in geo- fence i mjukvaran som stöldskydd. T ex att om du flyttar den 500m från basen så inaktiveras den. De svarade att förslaget var intressant men att GPS fanns där endast för framtida bruk. Det andra är hur maskinen jobbar. Den kan stanna för att sedan rotera sakta. Det kan tyda på att den kollar kompassriktning. Ellers vad gör den då?
Jag är rätt säker på att GPS inte används alls, förutom till att kolla tiden. Riktningen känns förmodligen av med kompassen. Det finns två skäl till att tro det. Jag kontaktade Bosch ca 2014 och framförde ett förslag att lägga in geo- fence i mjukvaran som stöldskydd. T ex att om du flyttar den 500m från basen så inaktiveras den. De svarade att förslaget var intressant men att GPS fanns där endast för framtida bruk. Det andra är hur maskinen jobbar. Den kan stanna för att sedan rotera sakta. Det kan tyda på att den kollar kompassriktning. Ellers vad gör den då?
Jag har hört från tidigare chef för trädgårdsverktyg i norden, att tanken var från början att den skulle använda GPS men att noggrannheten blev för låg så idén lades på is.
Det går att få centimeternoggranhet i plan men det kräver stöd av RTK via Lantmäteriets Swepos-tjänst, under förutsättning att omgivningen inte ger för mycket radioskugga. Ett sådant abonnemang kostar ca 15 000 kronor ex. moms per år.
Alternativt att man har sin egen basstation för korrektionerna vilket kostar ännu mer.
Det går att få centimeternoggranhet i plan men det kräver stöd av RTK via Lantmäteriets Swepos-tjänst, under förutsättning att omgivningen inte ger för mycket radioskugga. Ett sådant abonnemang kostar ca 15 000 kronor ex. moms per år.
Alternativt att man har sin egen basstation för korrektionerna vilket kostar ännu mer.
Ja det är härligt med saker som funkar. Har haft en rolig diskussion med nån kille som absolut hävdar att eftersom han inte haft något problem med sin HQ och att hans Worx hängt upp sig nån gång, Då har han bestämt att HQ bättre än Worx. Tänk om livet va så enkelt. Och huga om nu någon skulle ha motsatt erfarenhet? vad gör man då? Han har ju bestämt.......
Inte lätt att hantera forum med alla.
Då kan jag bekräfta att 5.0Ah batteriet funkar, laddningen tar lite längre tid bara.jajjemen skrev:gesundheit!
Nu har jag fått batteriet, monterat in det och laddstationen verkar kunna hanterat batteriet, då den laddat upp det till full styrka.
Kommer ställa ut klipparen i helgen, då jag måste dra om kabeln lite först, så då blir det första riktiga testet med batteriet.
Min klippare har beteckningen: 3600HA2000
Jag är bara en input, håller med om att det inte bevisar ngt.MeanMike skrev:Ja det är härligt med saker som funkar. Har haft en rolig diskussion med nån kille som absolut hävdar att eftersom han inte haft något problem med sin HQ och att hans Worx hängt upp sig nån gång, Då har han bestämt att HQ bättre än Worx. Tänk om livet va så enkelt. Och huga om nu någon skulle ha motsatt erfarenhet? vad gör man då? Han har ju bestämt.......
Har haft Worx, Indego och nu HQ.
HQ kostar mer än dubbelt så mycket, men så sjukt mycket bättre den är.
Worx fungerade bra ett par år tills den började snurra på runt i cirklar till batteriet tog slut. Supporten kände till problemet men hade ingen lösning så det var inte lönt att skicka in på lagning. Står nu i källaren.
Indegon fungerade bra i drygt ett år, sedan garanti-rep där de bytte nästan allt utom batteriet.
När det blev fuktigt på hösten gick den som en yr höna, för att inte tala om alla spår längs BK, de finns fortfarande kvar 1,5 år senare...
HQ - koppla in på samma gamla slinga, lägg ut guider, kör igång, fungerar.
Har fått "hjälpa" HQ (från en buske) en gång på 1,5 år. Indegon var jag glad om den gick ett dygn utan att strula.
Samtidigt gillar jag Boschen, för den klipper smart - tyvärr missade den konstant små ytor på min matta, och det fanns inget sätt att tvinga dit den (som med en slumpklippare).
Nu får den gå vid stugan istället, redan fina spår runt alla BK efter en halv säsong, men det gör mig inget där.
Hör om ett par kvalitetsproblem på HQ, så jag får återkomma om ett par år och se om jag är lika nöjd då.
Förutom felet att kartan och positionen inte uppdateras i appen, så verkar det heller inte som att kalendern synkas till klipparen. Kalendern sparas och ser okej ut i appen, men klipparen startar/stannar inte enligt de programmerade tiderna. Jag använder den "nya" appen där man kan se batteristatus.
Någon mer som har samma problem?
Någon mer som har samma problem?
Kul, klart det tar lite längre tid att ladda men o andra sidan borde den vara ute och klippa betydligt längre med. Min kör fortfarande på orginalbatteri och är ute runt 2-2,5 timme per laddning. Vore intressant och höra vad du får för körtid på detta batteri. Vart har du köpt batteriet? ifall man blir sugen på att "uppgradera" den dagen mitt batteri ger upp.jajjemen skrev: