wrang wrang skrev:
Kommer du bakom poolen och lampan och kan se vad eller hur det ser ut där?
Vad menar du me bakom poolen? Under altanen? Du ser lite på bilderna.
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Vad menar du me bakom poolen? Under altanen? Du ser lite på bilderna.
Japp bakom vid trallen så borde du kunna följa kabeln vart den går vidare och hitta styrningen
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Det normala är att lampan sitter i en skål som sitter i poolens vägg. Därefter sitter lampan i denna. Det ser ut som att det är gjort på samma sätt här. Då är det tätt oavsett vad du gör med själva lampan ( den har vatten bakom sig för kylning).

enligt specen i länken ovan är lampan på 12V vilket också är det normala. Anledningen till att det blivit bränt är helt enkelt att lampan körts utan vatten i poolen.

följer du sladden från lampan kommer du till en transformator och efter den en strömbrytare på något vis.

för att byta lampan, om den nu inte fungerar, så snäpper du bara loss frontringen som blivit bränd, lossar koppen bakpå själva lampan och byter sedan lampan.

Börja med att hitta strömbrytaren och transformatorn. Man kan inte skaffa andra lampor bara för att man inte vet var knappen sitter.....! Nu har su ju köpt dig lite tid för kalaset osv, därefter är det ju bara att kräla runt lite och ta reda på hur set är gjort.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
F
Sam1981 Sam1981 skrev:
Jag klarar mig med lite svagare ljus, iaf tillfälligt.

Men frågan är nu vad jag ska göra av lampan. Den är bränd med sprucken ram, och som sådan är jag rädd att den inte är tät.

Vet inte heller om den är kopplad till samma brytare som värmepumpen/reningsverk (spekulerar, och vet inte heller om detta är vanligt). Dvs när utrustningen är på så är elen till lampan på, och den är otät. Utgör inte detta livsfara? Har inte heller vågat pilla på den för går ramen sönder när jag håller på så sitter jag där med omonterad/trasig lampa och då kan jag inte fylla poolen. Tänker jag rätt?

Så mina alternativ är att antingen pensionera den lampan helt och täcka över den. Eller låta den vara som den är men riskera att den är otät.

Vad är era synpunkter?
var bor du nån nånstans? Du behöver verkligen höja din grundförståelse för poolen och dess ingående delar. Det finns stor potential för att köra sönder en pump eller nåt liknande om man gör fel. Försök få hjälp av en lokal poolägare.

Angående lampan så anser jag att det bästa du kan göra är att hitta en ny ljuskälla och eventuellt en ny ram. Och det gör du naturligtvis efter en besikrning/kontroll att inte baljan är skadad och smält med. Ramen måste bort innan du fyller anser jag. Vidare bär du innan du får för dig att fylla poolen ta reda på var du har strömbrytaren till lampan samt säkerställa att denna verkligen drivs på 12V.
 
  • Gilla
Raka och 2 till
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Undra om detta är samma model

[länk]

Jag hade nog testat att plock bort fronten å kollat

kolla denna länk
[länk]

samma lampa

foolkpool har reservdelar
Tack för detta Wrang, mycket hjälpsamt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det normala är att lampan sitter i en skål som sitter i poolens vägg. Därefter sitter lampan i denna. Det ser ut som att det är gjort på samma sätt här. Då är det tätt oavsett vad du gör med själva lampan ( den har vatten bakom sig för kylning).

enligt specen i länken ovan är lampan på 12V vilket också är det normala. Anledningen till att det blivit bränt är helt enkelt att lampan körts utan vatten i poolen.

följer du sladden från lampan kommer du till en transformator och efter den en strömbrytare på något vis.

för att byta lampan, om den nu inte fungerar, så snäpper du bara loss frontringen som blivit bränd, lossar koppen bakpå själva lampan och byter sedan lampan.

Börja med att hitta strömbrytaren och transformatorn. Man kan inte skaffa andra lampor bara för att man inte vet var knappen sitter.....! Nu har su ju köpt dig lite tid för kalaset osv, därefter är det ju bara att kräla runt lite och ta reda på hur set är gjort.
Tack,

Är ditt förslag att jag gör detta efter kalaset då?
 
F fsn skrev:
var bor du nån nånstans? Du behöver verkligen höja din grundförståelse för poolen och dess ingående delar. Det finns stor potential för att köra sönder en pump eller nåt liknande om man gör fel. Försök få hjälp av en lokal poolägare.

Angående lampan så anser jag att det bästa du kan göra är att hitta en ny ljuskälla och eventuellt en ny ram. Och det gör du naturligtvis efter en besikrning/kontroll att inte baljan är skadad och smält med. Ramen måste bort innan du fyller anser jag. Vidare bär du innan du får för dig att fylla poolen ta reda på var du har strömbrytaren till lampan samt säkerställa att denna verkligen drivs på 12V.
Bra input, tack.

Bor i södra STHLM. Försöker få tag på support som lagar lampan+ger en genomgång men inte hittat än. Förslag? Dock får jag mycket hjälp här samt youtube. Ska som sagt ladda upp bilder på pump mm till tråden.

Frågor:

Ska jag inte fylla poolen om jag inte hittar strömbrytare till lampan? Varför inte? Det innebär att jag måste byta lampan och göra jobbet i förväg innan poolfyllnad. Kan jag inte strunta i den just nu och fylla?

Varför måste just ramen bort innan fyllnad? Eller menar du för att utföra kontroll och byte av lampan? Obs, ramen är sprucken så tar jag av den kommer den gå sönder och då måste jag vänta på delar

Skadad balja, menar du att den har smält runt ramen? Ser ju på bild att det är en brun ring. Eller menar du grövre skador? Vad är riskerna då?

Prio 1 är att fylla poolen (på säkert sätt förstås)
 
Redigerat:
wrang wrang skrev:
Undra om detta är samma model

[länk]

Jag hade nog testat att plock bort fronten å kollat

kolla denna länk
[länk]

samma lampa

foolkpool har reservdelar
Obs, ramen är sprucken så tar jag av den kommer den gå sönder och då måste jag vänta på delar
 
wrang wrang skrev:
Undra om detta är samma model

[länk]

Jag hade nog testat att plock bort fronten å kollat

kolla denna länk
[länk]

samma lampa

foolkpool har reservdelar
Bara för att förtydliga, din länk kommer från Vagnerpool och inte folkpool. Menar du förstnämnda? Ska ta kontakt med de, finns i uppsala.
 
Jag tycker @fsn har en poäng med att du bör lyfta på frontringen på lampan och se att inget smält där under. Skulle förvåna mig mycket om det verkligen är ett problem, men åndå. En platt skruvmejsel och tre sekunder senare så är väl ringen loss...
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Obs, ramen är sprucken så tar jag av den kommer den gå sönder och då måste jag vänta på delar
det blir inte hål i poolen bara för att du tar av ramen, så det är nog ok.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Bara för att förtydliga, din länk kommer från Vagnerpool och inte folkpool. Menar du förstnämnda? Ska ta kontakt med de, finns i uppsala.
tänkte mer att det var en bild på enheten från Vagnerpool hur det ser ut medan Folkpool har delar :)

Jag förstår glädjen men att fylla upp en pool bara för att och sedan ev tömma den igen för att renovera,
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
det blir inte hål i poolen bara för att du tar av ramen, så det är nog ok.
Tack,

Menade mer att då förlorar jag den täthet som kanske finns där idag med ramen, blir liksom inget återvändo (men det kanske är inget problem).

Kan jag ändå fylla pool med ramen av och allt annat blottat?
 
wrang wrang skrev:
tänkte mer att det var en bild på enheten från Vagnerpool hur det ser ut medan Folkpool har delar :)

Jag förstår glädjen men att fylla upp en pool bara för att och sedan ev tömma den igen för att renovera,
Jag struntar i lampan denna säsong, så länge jag kan fylla pool med säkerhet.. Det är det jag försöker förstå om jag kan göra med befintlig skick på lampa (om med tanke på att koppling av strömbrytare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.