En bra sak att lära sig under sommaren är hur den skall vinterställas. Exempelvis hur man tömmer vatten i filter, pumpar, skimmer etc

De flesta pooler fungerar mer eller mindre på samma sätt och en välsorterad säljare av pooler i trakten kan också ge råd eller tipsa om någon som kan hjälpa till på plats hemma.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Fairlane
Det sista kan vara intressant att fråga, hur man tömmer poolen, för är det en lite större pool så är det mycket vatten som ska ut... Vi hade tidigare en enklare pool, en sådan daär rund sak ~3,5 m i diameter och kanske 60 cm djup. enkelt att tömma via en anslutning till vanlig trädgårdsland, men oj vad tid det tog...
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Uppdatering efter tillträde!

Nu har jag täckt av poolen, se bilder.

Det verkar vara en glasfiber pool, stod "Poolfaser" på sidan.

Några decimeter vatten kvar. Alger finns. Är det vanligt?

Pool lampa har jag inte hittat hur man får igång. Är det vanligt att lampan kan vara trasig? Ni ser brännmärken runt ringen... Den oroar mig något.

Vad säger ni om skick, andra observationer?

Tack.
 
  • Täckt glasfiberpool med lite vatten och alger, brännmärken nära poolringen, på träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pool med inbyggd lampa och brännmärken runt, alger vid botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasfiberpool täckt med lock; vatten med alger och brännmärken synliga runt lampans ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är nog en pool i glasfiber.

ja det blir alger i vatten som inte filtreras och desinficeras.

Lampan ser lite konstig ut. Ingenting borde bli så varmt. Det är verkligen bränt och inte en skruv som rostat? Om du är osäker på ursprunget på poolen skulle jag vilja försäkra mig om att lampan går på 12V.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ser tyvärr riktigt bränt ut.
Bara ta bort lampan och kolla. Förhoppningsvis bara bränt ringen runt lampan och inte lamphus eller pool.
Kolla verkligen hur el matas där enligt vad Mathias S skrev.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är nog en pool i glasfiber.

ja det blir alger i vatten som inte filtreras och desinficeras.

Lampan ser lite konstig ut. Ingenting borde bli så varmt. Det är verkligen bränt och inte en skruv som rostat? Om du är osäker på ursprunget på poolen skulle jag vilja försäkra mig om att lampan går på 12V.
Tack för rättelse.

Ska undersöka lampan.
 
C chrille-gäddan skrev:
Ser tyvärr riktigt bränt ut.
Bara ta bort lampan och kolla. Förhoppningsvis bara bränt ringen runt lampan och inte lamphus eller pool.
Kolla verkligen hur el matas där enligt vad Mathias S skrev.
Tack för svar Chrille,

Om lampan är bränd är det väl bara byta lampan, om lamphus så är det lite dyrare antar jag.

Men vad menar du med att poolen kan vara bränd?
 
Är plasten bränd utanför lampan så kan man polera bort det brända med tandkräm. lampan är nog halogen och kan ej köras med torr pool.
finns som sagt utbytes lampor.

trevligt köp med poolen!
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Är plasten bränd utanför lampan så kan man polera bort det brända med tandkräm. lampan är nog halogen och kan ej köras med torr pool.
finns som sagt utbytes lampor.

trevligt köp med poolen!
Tack Wrang!

Men utveckla gärna, halogen, torr pool, menar du att jag måste fylla poolen för att lampan ska funka? Är det alltid så med halogenlampor?
 
Normalt så behöver lampor i pooler vattnet som kylning. Lampan ska inte vara tänd utan vatten i poolen.

Men, jag tycker ändå det är konstigt att det blir så varmt att det blir bränt. Förvisso kan det vara en 300W lampa och då kan det ju bli varmt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Normalt så behöver lampor i pooler vattnet som kylning. Lampan ska inte vara tänd utan vatten i poolen.

Men, jag tycker ändå det är konstigt att det blir så varmt att det blir bränt. Förvisso kan det vara en 300W lampa och då kan det ju bli varmt.
Hm ok, hänger med. Men kan alltså lampan inte tändas överhuvudtaget utan fylld pool? Tänkte bara kontrollera funktion. Hittar ett par knappar som kan tänkas gå till lampan, men lampan kommer inte på.
 
Jo det kan den, men låt den inte lysa någon längre tid.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Min gissning är att någon har råkat slå på belysningen under vintern när poolen varit tom och att den sedan stått på en längre tid. Att plasten i huset då blir skadad och bränd är inte konstigt.
Själva poolen ser inte ut att ha tagit någon skada. Det går nog bra att putsa bort med lite autosol eller liknande.
Själv har jag spotlights i taket hemma som trots enbart 35W halogen (nu LED) och gott om utrymme i ”pottan” i taket blivit så varma att aluminiumet i konstruktionen har deformerats rätt kraftigt. Att en lampa som ska ha kylning bränner hållaren om den inte får det är rätt naturligt.

Gissningsvis blir det enklast och billigast att byta ut hela lampinsatsen mot en ny.
Om någon vet hur den där är konstruerad och kan svara på om värmen kan ha påverkat dess förmåga att hålla tätt kan du ju eventuellt använda poolen tills du vill fixa det.
(Eller, förra ägaren kanske kan säga om den varit så i flera år och att det går att fylla den riskfritt)

såg inget svar på din alg-fråga. Japp. Helt naturligt och ofarligt att en dm djup vattenpöl som stått skyddat i ett halvår får lite alger i sig. Det *kan* ha stått kvar, men det kan ju också vara regn och smältvatten. Skölj ut de först i samband med att du fyller den, innan du stänger utloppet så du slipper mata filtret i onödan.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jo det kan den, men låt den inte lysa någon längre tid.
Och där misslyckas jag då jag inte ens hittar knappen till lampan. Förra ägaren är onåbar så jag är lämnad till att själva lista ut detta.

Några tips?
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Tack Wrang!

Men utveckla gärna, halogen, torr pool, menar du att jag måste fylla poolen för att lampan ska funka? Är det alltid så med halogenlampor?
Som de sagt nej då funktions prova kan man göra.
Brukar vara 300watts halogen
12v anslutning PAR56
Finns utbytes lampor till led.

kolla om du kan hitta drosseln som är för lampan
Knappen för att tända sitter kanske i teknikrummet för poolen.

algerna tar du bort samtidigt som du städar upp poolen.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.