Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Min gissning är att någon har råkat slå på belysningen under vintern när poolen varit tom och att den sedan stått på en längre tid. Att plasten i huset då blir skadad och bränd är inte konstigt.
Själva poolen ser inte ut att ha tagit någon skada. Det går nog bra att putsa bort med lite autosol eller liknande.
Själv har jag spotlights i taket hemma som trots enbart 35W halogen (nu LED) och gott om utrymme i ”pottan” i taket blivit så varma att aluminiumet i konstruktionen har deformerats rätt kraftigt. Att en lampa som ska ha kylning bränner hållaren om den inte får det är rätt naturligt.

Gissningsvis blir det enklast och billigast att byta ut hela lampinsatsen mot en ny.
Om någon vet hur den där är konstruerad och kan svara på om värmen kan ha påverkat dess förmåga att hålla tätt kan du ju eventuellt använda poolen tills du vill fixa det.
(Eller, förra ägaren kanske kan säga om den varit så i flera år och att det går att fylla den riskfritt)

såg inget svar på din alg-fråga. Japp. Helt naturligt och ofarligt att en dm djup vattenpöl som stått skyddat i ett halvår får lite alger i sig. Det *kan* ha stått kvar, men det kan ju också vara regn och smältvatten. Skölj ut de först i samband med att du fyller den, innan du stänger utloppet så du slipper mata filtret i onödan.
Tack för svar.

Poolen måste jag bara fylla, ska ha en utomhus mingel och måste få den fylld inom 1 vecka.

Förra ägaren är ej tillgänglig. Hur tror du man kan kontrollera täthet? Ta in en expert?
 
Stressa inte med poolen pga mingel

lossa kåpan på lampan se om man kan se vilken tillverkare. Kan tänka mig att det är en
1. Kåpa
2 ring med skruvar som håller allt på plats med glas och packning
3. Lampan


Länk med tillbehör
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ah, plastfronten är en lös del som finns som tillbehör? Kanon!
 
Ny lyckades vi se ett varumärke.

På ramen till lampan står det "MTS produkter"

På själva lampan står det "GE"

Lampan verkar ha smält ihop med ramen.
 
Folkpool säljer reservdelar till MTS.

Ärligt talat, och ta inte detta på fel sätt, men du har för dålig koll för att hålla på med detta under tidspress. Det borde inte vara speciellt svårt, men om prio 1 är att ha vatten i poolen så fokusera på det istället. Du måste även få igång reningsverk etc och det är viktigare än en lampa.

Lampan, om den inte fungerar, kan du byta senare, med vatten kvar i poolen.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Folkpool säljer reservdelar till MTS.

Ärligt talat, och ta inte detta på fel sätt, men du har för dålig koll för att hålla på med detta under tidspress. Det borde inte vara speciellt svårt, men om prio 1 är att ha vatten i poolen så fokusera på det istället. Du måste även få igång reningsverk etc och det är viktigare än en lampa.

Lampan, om den inte fungerar, kan du byta senare, med vatten kvar i poolen.
Bra input, tack.

Tänkte jag ska ta kontakt med fackman och beställa en genomgång och service. De får komma hit och ha en generell intro + titta på lampan.

Hade bara varit extra snyggt med en belyst pool.

Poolen ska det inte badas i just nu, bara se snyggt ut rik festen, så den behöver inte vara bad-rent (tänker på reningsverk). Tänker jag rätt?
 
Givet att dygnsmedeltemp är rätt lågt nu så värms poolen rätt sakta => jag gissar att du klarar dig någon vecka innan det börjar bli tillväxt av alger etc.

Jag skulle dock städa ur det du har på botten nu innan du fyller på, för det kommer göra allt vatten grönt redan från början, och det ser ju inte så trevligt ut.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Givet att dygnsmedeltemp är rätt lågt nu så värms poolen rätt sakta => jag gissar att du klarar dig någon vecka innan det börjar bli tillväxt av alger etc.

Jag skulle dock städa ur det du har på botten nu innan du fyller på, för det kommer göra allt vatten grönt redan från början, och det ser ju inte så trevligt ut.
Yes,

Min process just nu är:

Städa poolen
Pumpa ur vattnet som är där
Fylla på nytt (och laga lampan)
-- och nu frågetecken som jag behöver ha ordning på --
Sätta på värmepump?
Sätta på sandfiltret?
Lägga klor?
Kolla ph/klor/annat?
Klart?
 
F
Sam1981 Sam1981 skrev:
Yes,

Min process just nu är:

Städa poolen
Pumpa ur vattnet som är där
Fylla på nytt (och laga lampan)
-- och nu frågetecken som jag behöver ha ordning på --
Sätta på värmepump?
Sätta på sandfiltret?
Lägga klor?
Kolla ph/klor/annat?
Klart?
Nästan. Du kan fylla poolen och börja pumpa vattnet. Nästa steg borde vara en chock-klorering (dygnsklor) samt PH. Men det finns mängder av uppstarts-samt nerstängningsguider på nätet, i princip alla pool leverantörer har det. Hitta nån lämplig och identifiera dina prylar och kolla över så du i teorin får koll på läget så
Ger det sig. Det du initialt behöver är chock-klor, nån form av klorpuck för tex veckoklor och du behöver ett testkit för att hålla koll på poolkemin. Sen lite beroende på ert vatten så kan det behövas mer kemikalier med, tex Ph-justerare.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Du kanske kan lägga upp lite bilder på vattenpump och sandfilter etc, så man ser lite vad status är just nu. Det borde vara lite att plocka ihop efter vintern.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Lägger upp bilder på pump mm imorgon.

Men tills dess och gällande lamp-frågan: pratade med ett antal poolbutiker idag och det tar lite tid att beställa delar. Även pratat med många tekniker och skickat bilder på lampan, flera sa att de inte kände igen denna teknik och ville därför inte ta uppdraget (och var säkert mätta med andra uppdrag)

Däremot så kan jag ha hittat en lösning. Av slump såg jag att det finns många lösningar av typen "ovanpåliggande" perfekt! Slipper då också frågan om att hitta knappen som driver den befintliga trasiga lampan.

Tex hittade jag och beställde denna nedan (6 st, 3 på varje långsida av pool) . Kanske inte lika stark belysning men har som sagt många fördelar. Vad tror ni om den lösningen?
 
  • Ovanpåliggande RGB LED-poolbelysning med fjärrkontroll och batteridrift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kommer säkert funka bra som belysning under kalaset iaf, när man badar är det kanske inte lika praktiskt med saker som sticker ut, men det måste ju inte vara ett problem det heller.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Utmärkta party-lampor för att ge lite olika färgglada ljuspunkter i poolen!
Räkna dock inte med att de där få watten kommer att lysa upp själva poolen i närheten av vad den riktiga belysningen gör.
 
Jag klarar mig med lite svagare ljus, iaf tillfälligt.

Men frågan är nu vad jag ska göra av lampan. Den är bränd med sprucken ram, och som sådan är jag rädd att den inte är tät.

Vet inte heller om den är kopplad till samma brytare som värmepumpen/reningsverk (spekulerar, och vet inte heller om detta är vanligt). Dvs när utrustningen är på så är elen till lampan på, och den är otät. Utgör inte detta livsfara? Har inte heller vågat pilla på den för går ramen sönder när jag håller på så sitter jag där med omonterad/trasig lampa och då kan jag inte fylla poolen. Tänker jag rätt?

Så mina alternativ är att antingen pensionera den lampan helt och täcka över den. Eller låta den vara som den är men riskera att den är otät.

Vad är era synpunkter?
 
Kommer du bakom poolen och lampan och kan se vad eller hur det ser ut där?

oftas så är bara lampan insatt i en ”potta” som kabeln och lampan går igenom med tätning sen en framram som håller lampan på plats.

Det borde bara 2 skruvar ingen framme fronten som bara är skruva loss
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.