KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, ingen jag vet gör så.
Varmvattenberedaren har väl värmeisolering?
Så när inget varmvattenförbrukas (t.ex. mellan kl 1 och 5 på natten) så borde dess elförbrukning vara mycket liten.

Men jag lider med dig!
Min senaste elräkning (ej nät alltså), för mars 2020, var på hela 88 kronor. Det svider :cry:
Stjäl du från grannen eller?
 
L lingonsoppa skrev:
Stjäl du från grannen eller?
Nej, men jag bor lite längre söder ut, och har ett mindre hus (108 kvm BOA).
Så vi kan lägga pengarna på roligare saker :)
 
MultiMan
L lingonsoppa skrev:
Stjäl du från grannen eller?
@KnockOnWood är extremt energisparsam. Personligen aldrig sett någon med så låga förbrukningar, så jämför inte alltför mycket med honom.

Själv har jag tomgångsförbrukning på 600-700kWh/månad, året runt, bara på elektronik, datorer, servrar och UPSer. Bidrar visserligen med lite värme vintertid.
 
L lingonsoppa skrev:
Testade nu att stänga av uppvärmning av varmvatten mellan 01.00-05.00. Vet inte om andra gör så?
Detta är bra men ger bara lite besparing. En del kommer här att säga att det är är dumt eftersom man behöver mer el för att värma upp vattnet igen på morgonen. Men dessa individer har skolkat fysiken i skolan eller gått treårig pappslöjd istället.
 
L lingonsoppa skrev:
Hej alla,

Har fått en estimering på 35 000kwh för 2020. Detta är ett hus på 250kvm, golvvärme genom hela huset, luft/vattenpump som är 5 år gammal. Dock så har jag en plugin hybrid, spabad, rätt så mycket utomhusbelysning men allt är nytt och led. På sommaren stänger jag av värmen helt men snittar ändå 1300 kwh per månad. Låter inte det orimligt högt? Huset är ett äldre 20 talshus men allt är nytt och utbytt, inkl isolering. Två vuxna och två barn.

Vad ligger ni på?

Edit:
Min bil drar 250kwh per månad, 3000kwh per år, då är jag nere på 32 000 kwh/år. Spabadet är fortfarande okänt
Du har inte funderat på att sätta in en elmätare för spabadet, eller det kanske inte finns plats för det i centralen.
Kostar typ 1k kr + installationkostnad, så får du ut vad spabadet förbrukar.
 
L lingonsoppa skrev:
Den brukar ligga på +2, dvs 42 grader vid 0. Alla rum har termostater ställda på 23-25 grader beroende på rum. När den når önskad temp så slutar vatten pumpas in till de rummen men VP kör på som vanligt
Kurva 42 på ett välisolerat hus med golvvärme till all uppvärmning verkar för det första vara helt fel.
Med golvvärme i hela huset borde du kunna köra VP på betydligt lägre kurva.
Har du prövar dig fram hur lågt du kan ställa den med fortsatt bra värmekomfort?
Pröva att ställa den på t.ex -5 (som borde bli kurva 35)
Jag har en misstanke om att du har onödigt hög framledningstemperatur med kurva +2, därav får du sämre verkningsgrad i VP. Varje grad extra den behöver höja tempen på framledningen leder till försämrad verkningsgrad och större behov för eltillsats för att nå det börvärdet som kurvan ger att framledningen skall ha.
 
GoC GoC skrev:
Kurva 42 på ett välisolerat hus med golvvärme till all uppvärmning verkar för det första vara helt fel.
Med golvvärme i hela huset borde du kunna köra VP på betydligt lägre kurva.
Har du prövar dig fram hur lågt du kan ställa den med fortsatt bra värmekomfort?
Pröva att ställa den på t.ex -5 (som borde bli kurva 35)
Jag har en misstanke om att du har onödigt hög framledningstemperatur med kurva +2, därav får du sämre verkningsgrad i VP. Varje grad extra den behöver höja tempen på framledningen leder till försämrad verkningsgrad och större behov för eltillsats för att nå det börvärdet som kurvan ger att framledningen skall ha.
OK tack. Ska testa och ändra nu. Problemet är att när det inte är minusgrader så märker man nog inte så stor skillnad. När jag kollar framledningstempen i golvvärmesystemet så är den ändå aldrig högre än 45 oavsett temp i VP. Men testar att dra ner
 
M mattoys skrev:
Du har inte funderat på att sätta in en elmätare för spabadet, eller det kanske inte finns plats för det i centralen.
Kostar typ 1k kr + installationkostnad, så får du ut vad spabadet förbrukar.
En elektriker, vän, ska komma nästa vecka och försöka hjälpa mig med att hitta "läckor"
 
  • Gilla
Wiak21
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Kurva 42 på ett välisolerat hus med golvvärme till all uppvärmning verkar för det första vara helt fel.
Med golvvärme i hela huset borde du kunna köra VP på betydligt lägre kurva.
Har du prövar dig fram hur lågt du kan ställa den med fortsatt bra värmekomfort?
Pröva att ställa den på t.ex -5 (som borde bli kurva 35)
Jag har en misstanke om att du har onödigt hög framledningstemperatur med kurva +2, därav får du sämre verkningsgrad i VP. Varje grad extra den behöver höja tempen på framledningen leder till försämrad verkningsgrad och större behov för eltillsats för att nå det börvärdet som kurvan ger att framledningen skall ha.
Så ser kurvan ut. Drog ner till minus fem nu. Då det är lite varmare ute idag så blir självklart flödestempen lägre
 
  • Display på Mitsubishi Electric värmepumpsstyrning visar en temperaturkurva där flödestemperaturen sänkts till minus fem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump med temperaturinställningar: 52°C värmetemperatur och 27°C börvärde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmeanläggning visar -5°C med datum och klockslag, samt ikoner för olika funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lingonsoppa skrev:
OK tack. Rätt så stor skillnad. Dock så vill frun ha 25-26 grader inomhus så det drar iväg lite gissar jag. Kom fram till att bilen drar ca 250 kwh I månaden. Försöker räkna baklänges just nu :)
25-26 grader?! Skämtar du!?
 
M mothership skrev:
25-26 grader?! Skämtar du!?
Inte ovanligt min vän
 
L lingonsoppa skrev:
Inte ovanligt min vän
Låter så...varmt :D
 
L lingonsoppa skrev:
Hej alla,

Har fått en estimering på 35 000kwh för 2020. Detta är ett hus på 250kvm, golvvärme genom hela huset, luft/vattenpump som är 5 år gammal. Dock så har jag en plugin hybrid, spabad, rätt så mycket utomhusbelysning men allt är nytt och led. På sommaren stänger jag av värmen helt men snittar ändå 1300 kwh per månad. Låter inte det orimligt högt? Huset är ett äldre 20 talshus men allt är nytt och utbytt, inkl isolering. Två vuxna och två barn.

Vad ligger ni på?

Edit:
Min bil drar 250kwh per månad, 3000kwh per år, då är jag nere på 32 000 kwh/år. Spabadet är fortfarande okänt
Du skriver inte hur många ni är i hushållet. varmvatten kostar och har man tonåringar hemma så drar dessa både varmvatten och ström till datorer, TV och liknande. En bekant hade ex. en plasma TV som drog 750W (0,75kW) och hade tv'n på 15-25h/dag dvs runt 14kW på en dag.

Då jag hade elvärme i mitt hus byggt 1912 (178m2) med 2 tonåringar hemma så låg jag runt 35000kw efter att bergvärme pumpen installerades ligger jag på 16-18000kw så det låter lite mycket om det enbart är du som bor där.
 
L lingonsoppa skrev:
OK tack. Rätt så stor skillnad. Dock så vill frun ha 25-26 grader inomhus så det drar iväg lite gissar jag. Kom fram till att bilen drar ca 250 kwh I månaden. Försöker räkna baklänges just nu :)
Har man 26 grader inomhus skall man väl inte klaga på energiförbrukningen, sänk värmen..!
 
D droopy skrev:
Du skriver inte hur många ni är i hushållet. varmvatten kostar och har man tonåringar hemma så drar dessa både varmvatten och ström till datorer, TV och liknande. En bekant hade ex. en plasma TV som drog 750W (0,75kW) och hade tv'n på 15-25h/dag dvs runt 14kW på en dag.

Då jag hade elvärme i mitt hus byggt 1912 (178m2) med 2 tonåringar hemma så låg jag runt 35000kw efter att bergvärme pumpen installerades ligger jag på 16-18000kw så det låter lite mycket om det enbart är du som bor där.
Märkte det. Förtydligade lite längre ner, 2 vuxna två barn på 3 samt 6 år.
Vi har en tv som är på främst, en Samsung the frame. Ibland går tavlan igång o behöver stänga av den. Förövrigt så är all elektronik ny inkl elen i huset.
En sak jag upptäckte var att i vintras så var inte VP inställd på kurva utan forcera värme på runt 50 grader. Det förklarar den höga förbrukningen under vintern så försöker mäta under mars till maj och framåt.

Köpte en uttagsmätare och mätta kyl/frysen i källaren. Den drar 0.6kwh per dygn efter 2 dagars test. Så den verkar ligga bra till. Mäter just nu allt som är kopplat till den stationära datorn för att se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.