Spabadet drar minst 5 MWh per år. Kolla effekten på märkskylten och gör en bedömning av medeleffekten, multiplicera med 8760 h om den är drift året runt.
 
J Jensa86 skrev:
250kvm i 26grader med spabad och laddhybrid. Tror nog ni ska vara glada att ni "bara" har 35MWh.
Ja, det verkar vara en sammankomst av elslukande vanor och anläggningar. Förutom den mycket höga innetemperaturen kan man tänka sig en stor varmvattenförbrukning med barn och en förfrusen hustru. Det är bara att öppna plånboken.
Det är ungefär som om man kör en stor USA-bil med V8 på 4 liters med tungt släp i 130 km/h. Det drar mer än 0.6. Så är det bara.
 
  • Gilla
Hjalmar Nilsson och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Spabadet drar minst 5 MWh per år. Kolla effekten på märkskylten och gör en bedömning av medeleffekten, multiplicera med 8760 h om den är drift året runt.
Lyckades hitta nu på deras hemsida att mitt bad drar ca 3500 kwh vid användning 3x30 min per vecka. Det låg väldigt dolt, såklart. låter som min förbrukning.
35000-3500(spa)-3000(bil)=28 500 kwh i övrig förbrukning
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, det verkar vara en sammankomst av elslukande vanor och anläggningar. Förutom den mycket höga innetemperaturen kan man tänka sig en stor varmvattenförbrukning med barn och en förfrusen hustru. Det är bara att öppna plånboken.
Det är ungefär som om man kör en stor USA-bil med V8 på 4 liters med tungt släp i 130 km/h. Det drar mer än 0.6. Så är det bara.
förfrusen fru hahaha. Jo. Barnen har också lyckats få den egenskapen
 
L lingonsoppa skrev:
Det är alltså denna modell jag har vilket ska klara upp till 480kvm enligt zave
Men då är det kanske tänkt att ha 480 kvm med normala temperaturer men inte med zoo-temperatur.
 
  • Gilla
  • Haha
GoC och 2 till
  • Laddar…
Vill man veta mer noga är det bara att börja koppla ur apparater och sätta igång och mäta varje invividuell enhet.
Men 35.000kWh/år är ändå ganska väntat i ett så stort gammalt hus
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Men då är det kanske tänkt att ha 480 kvm med normala temperaturer men inte med zoo-temperatur.
Jag växte upp i ett iskallt betongprojekt där elementen var i princip avstängda året om och lovade mig själv att den dagen jag kan, så ska jag aldrig snåla med värme. Så zoo-värme fick det bli :))
 
inte lär en 11kW luft-vatten VP klara det effektbehovet som krävs för att hålla 26 grader inomhus utan mycket el-tillsats. Min son har en 9kW Thermia Atec LV VP till sitt hus som är 100m2 tilläggsisolerat plankhus. Även den behöver lite extra spets från tillsatsen när det är ordentligt kallt ute.
Du borde troligen haft en 18kW VP när du skall tropikarium inne i 250m2 :)
 
GoC GoC skrev:
inte lär en 11kW luft-vatten VP klara det effektbehovet som krävs för att hålla 26 grader inomhus utan mycket el-tillsats. Min son har en 9kW Thermia Atec LV VP till sitt hus som är 100m2 tilläggsisolerat plankhus. Även den behöver lite extra spets från tillsatsen när det är ordentligt kallt ute.
Du borde troligen haft en 18kW VP när du skall tropikarium inne i 250m2 :)
Hahah kanske det. Nu var det iofs in exakt 26 men runt 25 är ok för dem. 22.5 och då fryser hela familjen
 
  • Gilla
thonor
  • Laddar…
L lingonsoppa skrev:
Hahah kanske det. Nu var det iofs in exakt 26 men runt 25 är ok för dem. 22.5 och då fryser hela familjen
Oavsett så ger inte VP mer effekt än att behovet av tillsatsel blir ganska så stort när det kyler på ute och VP tappar i verkningsgrad och därav den höga förbrukningen.
Så jag tror nog att allt står rätt till utifrån dina förutsättningar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Oavsett så ger inte VP mer effekt än att behovet av tillsatsel blir ganska så stort när det kyler på ute och VP tappar i verkningsgrad och därav den höga förbrukningen.
Så jag tror nog att allt står rätt till utifrån dina förutsättningar.
OK. Testade att höja nställningarna för hur länge den ska vänta innan elen slår igång. Får väl se om det hjälper
 
Kan du möjligen (bara för test skull) reducera huset till bas-komfort (stäng ner värmen i biutrymmen, gästrum, källare, mm) som du kan undvara under en veckas tid? Samtidigt som spa, pool och vad mer du har? Notera mätarställning i början och efter denna vecka.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan du möjligen (bara för test skull) reducera huset till bas-komfort (stäng ner värmen i biutrymmen, gästrum, källare, mm) som du kan undvara under en veckas tid? Samtidigt som spa, pool och vad mer du har? Notera mätarställning i början och efter denna vecka.
blir egentligen bara ett rum i källaren då, men testar det. Menar du att jag stänger av spabadet? eller låter det stå på?
 
Stäng av allt du inte behöver till överlevnad i en vecka. Om du vill få ut något vettigt ur dina mätningar.
 
Blockera elpatronen helt några dagar och se om pumpen pallar. Varmvattnet måste inte ligga på max hela tiden utan det får kompressorn jobba ifatt det ska INTE elpatronen göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.