Renoverade ovanvåningen för 8-9 år sen och istället för att isolera inåt som isolerade vi utåt för att det inte skulle ta för mkt boyta.
Vi behöll då den gamla sponten och målade den vit.
Allteftersom har det på några ställen blivit missfärgat. Det har inte spridit sig utan det bruna har liksom "läckt igenom" och blivit mer och mer synligt.
Vad kan detta vara?
Vi behöll då den gamla sponten och målade den vit.
Allteftersom har det på några ställen blivit missfärgat. Det har inte spridit sig utan det bruna har liksom "läckt igenom" och blivit mer och mer synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad kan detta vara?
Tycker det ser ut som det regnar in, eller kondensproblem?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 530 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 530 inlägg
Jag har sett sådant vid två tillfällen i gamla hus. När yttertaket läcker genom vatten till gammal tjärpapp som sedan färgar vattnet innan det letar sig in via otäta spikhål och liknande. Samma vatten som kommer via gammal skorsten full med gammalt sot och tjära. I båda fallen har det alltså berott på otätheter.
Nu har jag plockat bort plankan. Den känns torr och hård och inte murken på något vis.
Så här ser den ut.
Hantverkaren tror att det rör sig om gamla rester från pappen som tidigare klätt utsidan av sponten. Låter det rimligt?
Så här ser den ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hantverkaren tror att det rör sig om gamla rester från pappen som tidigare klätt utsidan av sponten. Låter det rimligt?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 530 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 530 inlägg
Det krävs även vatten för att det ska kunna bli som du visat, så nej, inte särskilt som enda faktor. Att det kommer från gammal papp har jag redan föreslagit, men som sagt måste det till vätska för att börja rinna och färga av sig.D danielte skrev: