Men kan det vara från tidigare läckage, alltså från när sponten inte fungerade som innerpanel utom som vanlig spont med papp på?

När jag målade detta 2011 så läckte detta mönster igenom så jag fick måla över det flera gånger, men det läckte igenom så sakteliga ändå. Randen har alltså sett lika dan ut hela tiden, bara blivit starkare.
 
MultiMan
För mina ögon ser det ut som nytt läckage och inte genomslag från gamla skador.
 
Vi håller på med en tillbyggnad och passade på att fråga Kontrollansvarig som inte heller tyckte det var något att oroa sig över.

Nu är jag dock expert på att just oroa mig, så jag har beställt hem lufttester för mögel. Dessvärre läste jag senare i detta forum att dessa typer av tester inte är något vidare..

Jag och Sambon har tidigare haft detta som sovrum. Ibland har jag känt mig täppt i näsan men att det släppt när jag lämnat rummet. Sambon känner ingenting och ingen har någonsin påpekat att det luktar nåt i rummet och inte heller om våra kläder.
Skulle det lika gärna kunna vara rester/avlagringar/damm från gammal takpapp som sprider sig genom springorna i sponten och som gör att jag blir irriterad i snoken? Det är ju i sådana fall inte heller bra..

Nu ska sonen få detta som rum och jag vill verkligen veta om allt är ok. Finns det bolag som kan komma och göra tester på ens hus? Inte bara mögel utan kolla det mesta (Radon, etc) . Bor i malmötrakten.
 
Redigerat:
Hur är ventilationen i rummet, på övervåningen?
 
Jag hade precis den effekten hos mig i julas. Ser helt klart ut som vatten som läckt in och tagit med sig massa smuts och skit på vägen precis som @MultiMan föreslog. Hos mig hade det nog läckt sen taket lades för ca 20 år sedan men det krävdes en ordentlig storm för att få det att läcka så mycket så det faktiskt kom så långt att jag såg det rinne ner på väggen genom ett spikhål i fuktspärren. Hos mig var det läcka i anslutning till skorstenen som var enkelt ordnat när man väl hittade den men det är nog bäst att titta efter och försöka fixa för sinnesfridens skull.
 
J Jensa86 skrev:
Jag hade precis den effekten hos mig i julas. Ser helt klart ut som vatten som läckt in och tagit med sig massa smuts och skit på vägen precis som @MultiMan föreslog. Hos mig hade det nog läckt sen taket lades för ca 20 år sedan men det krävdes en ordentlig storm för att få det att läcka så mycket så det faktiskt kom så långt att jag såg det rinne ner på väggen genom ett spikhål i fuktspärren. Hos mig var det läcka i anslutning till skorstenen som var enkelt ordnat när man väl hittade den men det är nog bäst att titta efter och försöka fixa för sinnesfridens skull.
Men redan när jag målade detta så läckte detta mönster igenom. Känns det troligt då?
 
MultiMan
Samma spikhål som läcker har ju funnits hela tiden, så visst kan det vara troligt (OM det nu är spikhål, bara ett exempel).

Bara du kan bestämma åtgärd, eller ingen åtgärd alls. Jag har ett mindre läckage runt min skorsten som inte påverkar mer än några tjärvattendroppar vid samtidigt storm och slagregn och det har jag levt med i 15 år. Torkar upp inom några timmar pga bra ventilation så inget jag tänker åtgärda innan annat ska göra med taket.
 
Gamla fuktskador måste spärras med spärrfärg eller som man gjorde förr med shellack annars blöder fuktskadan igenom.
Precis som vid kvistar/knaggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.