24 015 läst · 29 svar
24k läst
29 svar
Recension av biltema WD 1201/30?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 534 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 534 inlägg
Den suger bra, jag använder den till äckel jag inte vill ha in i snickeridammsugaren.
Plus:
Den har nästan lika bra sugförmåga som Festool Midin.
Den har automatisk tillslag när man har maskin kopplad i uttaget, fördröjing på frånslaget när man stänger av inkopplad maskin t.e.x. en slipmaskin så går den några sekunder till
Den är pra på våtsugning
Minus:
Slangen är hård och kort, damsugaren är högljudd, påsfastsättningen är dålig, den välter lätt när man förflyttar den genom att dra i slangen.
Plus:
Den har nästan lika bra sugförmåga som Festool Midin.
Den har automatisk tillslag när man har maskin kopplad i uttaget, fördröjing på frånslaget när man stänger av inkopplad maskin t.e.x. en slipmaskin så går den några sekunder till
Den är pra på våtsugning
Minus:
Slangen är hård och kort, damsugaren är högljudd, påsfastsättningen är dålig, den välter lätt när man förflyttar den genom att dra i slangen.
Högljudd kan jag skriva under på, den låter något fruktansvärt. Eftersom slangen som sagt är ganska kort är det svårt att komma långt ifrån motorn/burken så jag kör den väldigt ogärna utan hörselskydd.
Har använt våran mest till att städa slipdamm och det funkar ganska bra. Ibland måste man öppna tocket och dra av allt damm som fastnat på filtret, man märker när den tappar lite av sugförmågan. Förutom ljudet tycker jag den funkar bra, man får med olika munstycken så man kan suga i smala springor eller borsta. Det stora golvmunstycket har jag kört på väggarna med.
Har använt våran mest till att städa slipdamm och det funkar ganska bra. Ibland måste man öppna tocket och dra av allt damm som fastnat på filtret, man märker när den tappar lite av sugförmågan. Förutom ljudet tycker jag den funkar bra, man får med olika munstycken så man kan suga i smala springor eller borsta. Det stora golvmunstycket har jag kört på väggarna med.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Jag tröttnade på att filtret täpps igen och började använda påsar istället.K Kdog skrev:
https://www.biltema.se/hem/stadning/dammsugare/dammsugarpasar/dammsugarpase-5-st-2000041052
Har en sådan sedan några år tillbaka som för den mesta tiden står kopplad till kapsågen och då är den inte alltför långa slangen ett plus.
Duger fint även till städning av verkstaden lite då och då, den är dock rätt högljudd men det spelar mindre roll då jag alltid har hörselskydd på mig där.
Våtegenskaperna har jag dock inte testat än.
Prisvärd? Absolut!
Duger fint även till städning av verkstaden lite då och då, den är dock rätt högljudd men det spelar mindre roll då jag alltid har hörselskydd på mig där.
Våtegenskaperna har jag dock inte testat än.
Prisvärd? Absolut!
Utan påsar så fylls filtret med smuts väldigt snabbt oavsett vad du suger (undantaget vätska som inte använder vanliga filtret).N nimbus88 skrev:
Jag dammsuger bilen, träspån, blästerdamm, betong/puts/stendamm, byggstäd mm allt sådant som man brukar använda en grovdammsugare till.
Jag tycker 12kr påsen är väl värt att slippa blåsa ur filtret så ofta, jag blåste rent filtret oftare än jag byter dammsugarpåsen.K Kdog skrev:
Att använda dammsugarpåsar ger mig mer arbetstid vilket är mer värt än kostnaden för dammsugarpåsen.
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 145 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 145 inlägg
Lånar tråden lite, någon som har provat den här?: https://www.biltema.se/hem/stadning/dammsugare/vatdammsugare/vat-torrdammsugare-wd-1600-2000042318
tråden ålderstigen, jag vet men har en äldre modell av denna som är svart på ovansidan...kanon! ville ha en till, nu blå på ovansidan. brann ganska direkt. fick en ny. drygt ett år har gått och nu är motorn helt slut. Vet att det är fler än min som brunnit.... var försiktiga med denna.
Även min dog.M maskus skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Biltemas komposittrall
Altan & Uteplats -
Recensionsajters pålitlighet
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Qlima WDC 124 A/C, liten recension
Ventilation -
Biltema Våt & torrdammsugare WD 1600
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Recension Bosch PFS 5000e och Biltemas spärrfärg (furupanelgrottan)
Färg, Måla & Tapetsera