26 379 läst · 61 svar
26k läst
61 svar
10-15m2 bastu vid vattnet på sommarstugetomt. OMÖJLIGT!!!?
Norrtälje, har hört att dom skall vara krångliga men det var inga problem. Sökte bygglov med strandskyddsdispens, skickade med en ganska enkel ritning (men seriös, från prefabfirma), samt bilder och beskrivning av platsen. Kan också vara bra att skriva hur man tänker göra med avlopp, eller om man inte kommer ha det alls.
Hur gjorde du med avlopp?Larsa skrev:Norrtälje, har hört att dom skall vara krångliga men det var inga problem. Sökte bygglov med strandskyddsdispens, skickade med en ganska enkel ritning (men seriös, från prefabfirma), samt bilder och beskrivning av platsen. Kan också vara bra att skriva hur man tänker göra med avlopp, eller om man inte kommer ha det alls.
Jag har nämligen inget. Tänkte köra trallgolv i bastun så att allt rinner ner under. Så är dom frälsta enkla bästis i Norrland, men där söker ingen bygglov heller...
Funkar det?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Bygger du en flyttbar bastu som du faktiskt också flyttar på ibland, tex. bara har den vid vattnet under semesterveckorna så är det knappast ett problem.
Jag håller inte med om att man ska ”mörka” vad man har på sin fastighet, det kommer ändå fram när handläggarna tittar på flygfoton, gör platsbesök och liknande. Jag vet att många inte håller med mig och det är givetvis upp till var och en hur de vill göra, men jag vill säga att byggnadsnämnden kan ”snoka” reda på mer än de flesta verkar tro.H hempularen skrev:Det beror på hur långt det är från bef. huset ned till vattnet. Om huset's hemfridzon går ända ned till vattnet, så anses området redan otillgängligt för allmänheten. Exakt hur långt bort man kan hävda hemfridzon är luddigt. Men beroende på omständigheter brukar man säga 10 - 30m möjligen 50m.
Vid kontakt med bygglovsmyndighet, skall du kanske inte prata så mycket om friggebodarna. Om de är byggda som bygglovsfria friggebodar, så får du inte bygga en sådan inom strandskyddat område. Och vanliga svartbyggen "preskribreras" efter 10 år, men det gäller inte för överterträdelser av strandskyddslagen. Är de sedan före 1970, när lagen kom, så är de OK.