A atle123 skrev:
Hej!

Jag har en 310 som när man tar ut den ur laddare och öppnar luckan till displayen så slocknar displayen. Detta problem åtgärdas genom att slå av huvudströmbrytaren.

Stoppar man under klippning fungerar allt normal.

Någon som varit med om samma sak? Och vad gjorde ni åt det?
Är du säker på att luckan öppnas helt? Eller rättare sagt, att roboten fattar att knappen är nedtryckt på riktigt.
Jag hamnar ibland i lägen där jag trycker på stop och luckan öppnas rent mekaniskt, men stopknappen måste tryckas till igen ordentligt för att roboten verkligen ska fatta att knappen är intryckt.... kan behövas lite rengöring när det händer för mig.
 
J jordraketen skrev:
Var köper ni knivar? Vilka "märken" ska man undvika?
Köper originalknivar av lokal Åf. Ungefär ett paket för ca 190 kr åtgår per klippsäsong.
 
J jordraketen skrev:
Var köper ni knivar? Vilka "märken" ska man undvika?
Jag har testat både no-name från Ebay och HQ original. Kan inte säga att det var någon märkbar skillnad. Förutom den ganska kraftiga prisskillnaden då...
 
Jag köper Gardena-knivar, precis samma men lite billigare och finns på lite fler ställen.
 
  • Gilla
jordraketen och 1 till
  • Laddar…
F Fwa skrev:
Är du säker på att luckan öppnas helt? Eller rättare sagt, att roboten fattar att knappen är nedtryckt på riktigt.
Jag hamnar ibland i lägen där jag trycker på stop och luckan öppnas rent mekaniskt, men stopknappen måste tryckas till igen ordentligt för att roboten verkligen ska fatta att knappen är intryckt.... kan behövas lite rengöring när det händer för mig.
Ok ska testa detta
 
Hej, har en 315X sedan ca tre veckor. Har märkt att jag får spårbildning på guiden, i 9 fall av 10 följer klipparen guiden mitt på, den vill i princip inte gå vid sidan av med varierande längd till guiden för att undvika spår bildning. Har testat olika korridor bredder men det hjälper inte, någon som har något tips vad detta kan bero på? Spår som dessa kan väl inte vara OK?

Gräsmatta med tydliga spårbildningar från en gräsklippare, nära en husfasad och en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräsmatta med tydliga spår efter en gräsklippare som följt en guide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rydde1 skrev:
Hej, har en 315X sedan ca tre veckor. Har märkt att jag får spårbildning på guiden, i 9 fall av 10 följer klipparen guiden mitt på, den vill i princip inte gå vid sidan av med varierande längd till guiden för att undvika spår bildning. Har testat olika korridor bredder men det hjälper inte, någon som har något tips vad detta kan bero på? Spår som dessa kan väl inte vara OK?

[bild]
[bild]
Passerar klipparen genom någon smal korridor som tvingar in den mitt över guidekabeln?
 
E etompau skrev:
Passerar klipparen genom någon smal korridor som tvingar in den mitt över guidekabeln?
Nej, det finns en korridor men den är ca 2 meter bred. På den nedre bilden är det väl ca 2,5 meter till vänster BG slinga och 3 till höger BG slinga. Är det så att om den tvingas in så stannar den över guiden mitt på?
 
R Rydde1 skrev:
Nej, det finns en korridor men den är ca 2 meter bred. På den nedre bilden är det väl ca 2,5 meter till vänster BG slinga och 3 till höger BG slinga.
Gjordes guidekalibreringen vid uppstart och gav den ett godkänt resultat?
Med denna process avgör klipparen vilken maximala korridorbredd den kan använda sig av, då för att undvika spårbildning.
 
Ja, och har även gjort om den. Maskinen backar ut en bit, går över guiden en bit till vänster och sedan till höger och sedan tillbaka in i boet. Fick inget felmeddelande efter detta, allt verkade OK. Den gick en dryg klippar längd åt bägge hållen.
 
R Rydde1 skrev:
Ja, och har även gjort om den. Maskinen backar ut en bit, går över guiden en bit till vänster och sedan till höger och sedan tillbaka in i boet. Fick inget felmeddelande efter detta, allt verkade OK. Den gick en dryg klippar längd åt bägge hållen.
Du har följt beskrivningarna för dragning av beg.kabel runt laddstationen och inte gjort egna kreativa lösningar?
 
Bilden är under installationen. Höger BG ligger nu dikt an mot trädäcket och viker omedelbart av för att följa detta. Vänster viker nu av i ca 45 graders vinkel från slutet på laddplattan räknat. Plus att stationen isig är flyttad lite till vänster.
Robotgräsklippare vid laddstation nära trädäck med installationskablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rydde1 skrev:
Bilden är under installationen. Höger BG ligger nu dikt an mot trädäcket och viker omedelbart av för att följa detta. Vänster viker nu av i ca 45 graders vinkel från slutet på laddplattan räknat. Plus att stationen isig är flyttad lite till vänster.
[bild]
OK, det ser ut som det kan vara ett gränsfall, inte omöjligt att dragningen av beg.kablarna runt laddstation gör att den drar ner korridorbredden.

Symbol som visar en elbilsladdstation med ett överstrykningsmärke, indikerande att installation ej är tillåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för ditt svar, tacksam för hjälpen.När maskin kalibrerar, hur långt åt varje håll ska den gå över guiden? Hur hade du gjort installationen, vad är det som är på gränsen tycker du?
 
R Rydde1 skrev:
Tack för ditt svar, tacksam för hjälpen.När maskin kalibrerar, hur långt åt varje håll ska den gå över guiden? Hur hade du gjort installationen, vad är det som är på gränsen tycker du?
Beg.kablarna tycks gå för nära plattan. Det blir ett minimalt avstånd mellan beg.kablarna och guiden, vilket då klipparen noterar.
Detta värde verkar den sedan använda vid körning längs guiden, då utan att variera sitt avstånd till guide.
Försök att få ett större avstånd mellan beg.kablarna och guide direkt runt laddstationen. Kanske kan du testa med att dra högra beg.kabeln under trädäcket.

Svårt att ge något specifikt råd utan att se hela bilden/området där klipparen står.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.