B Byggdjuret skrev:
Nu var skillnaden 7000:- per månad
Hovrätten ansåg att värdet skulle skrivas ner till 70000:-
Det belopp köparen får är inte bara driftskostnader. Jag läste vad som stod
7000 per månad eller per år?? Läste inte per månad nånstans, var hittar du det?

B Byggdjuret skrev:
Nu var skillnaden 7000:- per månad
Hovrätten ansåg att värdet skulle skrivas ner till 70000:-
Det belopp köparen får är inte bara driftskostnader. Jag läste vad som stod
Menar du att dom hade 32000kr i månadskostnad och fått 7000kr i högre elkostnad/månad dvs 380tkr/år. Eller menar du att dom specat 32000kr i årsförbrukning men att den i själva verket var 84000kr högre. Jag har inte läst domen utan endast det som står i inlägget och där står inget om månadskostnad. Båda fallen verkar osannolika!

M Martysmart skrev:
Om man redovisar dubbelt så hög driftskostnad på ett hus exempelvis 40000kr istället för 20000kr så kommer det att påverka priset. Att argumentera emot att det inte spelar någon roll är bara dumheter.

Annars hade denna tråd inte funnits överhuvudtaget. Parallellen med bostadsrätt var enbart för att motivera att det finns en koppling till priset.
Men nu var inte driftskostnaden dubbelt så hög, det är säljarens elförbrukning som är ganska exakt 1/3 mer än vad de angivit..
Alltså en högst individuell kostnad..

En bekant till mig har sitt hus ute till försäljning, de har varit 10 personer i hushållet, vore det rimligt att min familj på 3 skulle ha samma kostnader som de i det huset? Knappast.
Däremot hade vi haft exakt samma avgift att betala varje månad till föreningen om det var en bostadsrätt de sålde och min familj köpt den..

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Men nu var inte driftskostnaden dubbelt så hög, det är säljarens elförbrukning som är ganska exakt 1/3 mer än vad de angivit..

En bekant till mig har sitt hus ute till försäljning, de har varit 10 personer i hushållet, vore det rimligt att min familj på 3 skulle ha samma kostnader som de i det huset? Knappast.
Däremot hade vi haft exakt samma avgift att betala varje månad till föreningen om det var en bostadsrätt de sålde och min familj köpt den..
Om de säljer är det rimligt att mäklaren uppger faktiskt förbrukning senaste året sant antalet personer i hushållet.

M Martysmart skrev:
Menar du att dom hade 32000kr i månadskostnad och fått 7000kr i högre elkostnad/månad dvs 380tkr/år. Eller menar du att dom specat 32000kr i årsförbrukning men att den i själva verket var 84000kr högre. Jag har inte läst domen utan endast det som står i inlägget och där står inget om månadskostnad. Båda fallen verkar osannolika!
Det framgick inte av texten jag förutsatte att det var per månad. Annars så låter det skumt att värdet skulle falla så mycket. Samtidigt så känns 32000.:- per månad mycket. Men per år ingenting.
Men domen handlar om mer än bara driften. Därför vet vi bara att de ansåg att värdet sjunkit med 70000:-
Den andra siffran på 200000:- innehåller fler delar

Sam1981 Sam1981 skrev:
7000 per månad eller per år?? Läste inte per månad nånstans, var hittar du det?
Jag tog för givet. För hade det varit per år så blir ingenting rimligt.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag tog för givet. För hade det varit per år så blir ingenting rimligt.
Jag ser 32000/år mycket närmare en normal förbrukning är 32000/månad!! Beroende på vad detta är för fastighet men om vi förutsätter en småhusenhet/familjvilla. Blir ruinerad ju.

• Gilla
Martysmart och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:

Så är det! Om det varit 10 i hushållet med hög förbrukning brukar detta anges i prospekt då det ligger i mäklarens och säljarens intresse. Därför har man också en deklaration som bör ta hänsyn till det.

Sam1981 Sam1981 skrev:
Jag ser 32000/år mycket närmare en normal förbrukning är 32000/månad!! Beroende på vad detta är för fastighet men om vi förutsätter en småhusenhet/familjvilla. Blir ruinerad ju.
Tja... Men å andra sidan 7000:- per år inte mycket.
Men det ända vi kan Göra är att gissa.
Jag kanske har fel.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om de säljer är det rimligt att mäklaren uppger faktiskt förbrukning senaste året samt antalet personer i hushållet.
33% högre förbrukning är en stor avvikelse om den inte har en förklaring. Min förbrukning på villa och 4 personer har legat inom 6% variation under 10år.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
M Martysmart skrev:
33% högre förbrukning är en stor avvikelse om den inte har en förklaring. Min förbrukning på villa och 4 personer har legat inom 6% variation under 10år.
Nyfiken på vad en "bra" förbrukning är i pengar för 4 pers (då vi är det), allt annat lika. Vad ligger din på? Och vad inkluderar den summan?

M Martysmart skrev:
Jag håller helt med dig.

Dessutom var förbrukningen 50% högre

• Gilla
Martysmart
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag håller helt med dig.

Dessutom var förbrukningen 50% högre
Om detta gäller fortfarande mitt fall, så var angiven förbrukning 21000kwh och faktisk 28000kwh. Skillnad på 25%. Härleds kanske till pool och ökad förbrukning då hushållet kör 26,5 grader? Är teorin.

PS, 21000kwh var det som stod i energideklarationen så det var där uppgiften i prospekt kom ifrån.

Redigerat:
  • Gilla
Martysmart
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Nyfiken på vad en "bra" förbrukning är i pengar för 4 pers (då vi är det), allt annat lika. Vad ligger din på? Och vad inkluderar den summan?
Vi har runt 15000-16000kwh/år. Ingen pool eller elbil ännu. Garage i huset, totalyta inklusive biyta 200kvm. Frånluftspump ifrån -99 och bor i västra Götaland. Största kostnaden är skatter och nätavgifterna.

M Martysmart skrev:
Vi har runt 15000-16000kwh/år. Ingen pool eller elbil ännu. Garage i huset, totalyta inklusive biyta 200kvm. Frånluftspump ifrån -99 och bor i västra Götaland. Största kostnaden är skatter och nätavgifterna.
Fint, tack för info.

Detta hus har genomgående vattenburen golvvärme och frånluftsvärmepump från 98! Kostnaden för elförbrukning och överföring är 21000sek (med denna ägares förbrukning) så nästan lika mycket som de fasta avgifterna på nätavgift och skatt (18000sek). Detta enligt vattenfall.

Enplanshus på 135kvm.

Redigerat:
  • Gilla
Martysmart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.