S Stadsfiskalen skrev:
Du har inte funderat på om ditt beteende triggar andra? I det här fallet säljaren. Uppenbarligen är det ju så. Lugna ner dig!
Jag har uppfattat Sam som saklig och att han ställt frågor och förhört sig. Förstår inte varför man inte skulle fråga om något sådant om man uppfattar det felaktigt. Husaffär är den största affären de flesta av oss gör i livet.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, summan låter orimlig, men 1,50 /kWh kan nog vara rätt vanligt. Nätavgiften + elkostnaden.
Jag måste också räkna med 2,00kWh i min villa.EON är både nät- och elleverantör..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Martysmart skrev:
Ge dig nu! Du verkar inte ta till dig av vad man svarar. Det framstår som rätt dumt om du hänvisar till att jag skulle ha syftat på att man skulle kunna Kunna mäta el för ett år sedan. Det finns inga tidsmaskiner vad jag vet! Men domen visar på att det finns ett värdepåverkan av en fastighets förbrukning. Du får gärna argumentera emot det också men det låter dumt!
Utan att analysera så håller jag med om att det visst finns en relationen mellan driftkostnad (och alla andra faktorer i en prospekt) till värde på bostad (eller rättare sagt relation till efterfrågan på objekt, och således värde på det) Det är skälet till varför man tar med just de aspekterna i en prospekt trots allt.

Jag har tidigare bortsett från fina fastigheter pga ineffektiv driftutrustning/kostnad, så det finns den typen av köpare också.
 
  • Gilla
Martysmart och 1 till
  • Laddar…
S
Sam1981 Sam1981 skrev:
Vad vet du om mitt beteende och om jag är lugn eller ej? Jag kan inte ta ansvar för andras problem och triggers, utan kan endast ansvara för min kommunikation vilket i detta fall har varit helt normal tycker jag. Har jag frågar att ställa till säljare för köp av villa på x antal miljoner så vore jag korkad att inte ställa de särskilt när jag misstänker fel, och de misstankarna har inte varit helt konstiga med tanke på denna långa tråd, och nämnd rättsfall.

Osakliga kommentarer med inget bidrag till diskussionen undanbedes.
Men det är väl allmänt känt att energiförbrukningen varierar beroende vem som bor där? Om vi ponerar att säljaren haft en verksamhet sista åren där han svetsar hela kvällarna, eldar på i poolen hela dagarna, är det relevant för er? Vad vet du om han haft en särskild mätare för dessa ändamål, som då visar att den dragit 8000 kwh mer än vad han uppgivit i prospektet.

Jag har köpt 10-tals fastigheter. I samtliga har jag kapat förbrukningen med mycket utan större ingrep. Ibland genom att bara ha 21 grader inomhus.
 
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Men det är väl allmänt känt att energiförbrukningen varierar beroende vem som bor där? Om vi ponerar att säljaren haft en verksamhet sista åren där han svetsar hela kvällarna, eldar på i poolen hela dagarna, är det relevant för er? Vad vet du om han haft en särskild mätare för dessa ändamål, som då visar att den dragit 8000 kwh mer än vad han uppgivit i prospektet.

Jag har köpt 10-tals fastigheter. I samtliga har jag kapat förbrukningen med mycket utan större ingrep. Ibland genom att bara ha 21 grader inomhus.
Va bra då, DET tar jag med mig som bra input!

Diskussionen här har handlat om sanningsenligheten i uppgifterna som står i en objektbeskrivning och vad uppgifterna bör innehålla för att ge rätt bild av objektet till köpare. Det har varit ett intressant ämne och min slutsats är att det inte finns någon standardiserat sätt att ange de uppgifterna, och att man som köpare inte ska svepa över den uppgiften om köpare ser den som viktig (vilket många gör)
 
  • Gilla
Martysmart
  • Laddar…
Fairlane
M Martysmart skrev:
Ge dig nu! Du verkar inte ta till dig av vad man svarar. Det framstår som rätt dumt om du hänvisar till att jag skulle ha syftat på att man skulle kunna Kunna mäta el för ett år sedan. Det finns inga tidsmaskiner vad jag vet! Men domen visar på att det finns ett värdepåverkan av en fastighets förbrukning. Du får gärna argumentera emot det också men det låter dumt!
Vadan denna aggresivitet?
Det var faktiskt du som skulle undersöka lite mer och gå till rätten och drygt påpekade att det fanns möjlighet att mäta strömförbrukning. Jag ifrågasatte vad du skulle mäta, för att bevisa att säljaren kommit med en felaktig uppgift. Att du mäter något annat 1 år senare bevisar inte att säljarens uppgift är fel på något sätt.

Visst finns det en värdepåverkan,men dels anser jag att den är mycket mindre än du verkar anse när du pratar om 400'-800' och jämföra med att man fått betala för mycket eller när du jämför med brf.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Men det är väl allmänt känt att energiförbrukningen varierar beroende vem som bor där? Om vi ponerar att säljaren haft en verksamhet sista åren där han svetsar hela kvällarna, eldar på i poolen hela dagarna, är det relevant för er? Vad vet du om han haft en särskild mätare för dessa ändamål, som då visar att den dragit 8000 kwh mer än vad han uppgivit i prospektet.

Jag har köpt 10-tals fastigheter. I samtliga har jag kapat förbrukningen med mycket utan större ingrep. Ibland genom att bara ha 21 grader inomhus.
Självklart.
Poängen är att säljare /mäklare bör kunna härleda uppgiften. Har de dragit av för poolen får de förklara det, genom mätare eller räkna teoretiskt vad en pool drar.

PS jag har sparat mycket genom att sänka från svettiga 21 till behagliga 18 grader ;)
 
  • Gilla
Martysmart och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vadan denna aggresivitet?
Det var faktiskt du som skulle undersöka lite mer och gå till rätten och drygt påpekade att det fanns möjlighet att mäta strömförbrukning. Jag ifrågasatte vad du skulle mäta, för att bevisa att säljaren kommit med en felaktig uppgift. Att du mäter något annat 1 år senare bevisar inte att säljarens uppgift är fel på något sätt.

Visst finns det en värdepåverkan,men dels anser jag att den är mycket mindre än du verkar anse när du pratar om 400'-800' och jämföra med att man fått betala för mycket eller när du jämför med brf.
lycka till i livet!
 
Gubbar, tack båda för bra i input till mig och att ni följt diskussionen!
 
  • Gilla
Martysmart
  • Laddar…
Fairlane
M Martysmart skrev:
lycka till i livet!
tack, jag önskar dig lycka till också
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Gubbar, tack båda för bra i input till mig och att ni följt diskussionen!
En tanke - om du nu har lagd ner att gå vidare med det, har du frågat Vattenfall om de vill ge ut årsförbrukningen de senaste 5 åren? Hade kanske varit intressant för dig att se utvecklingen (och kanske jämföra med eventuella förbättringar som har gjorts inom den tiden) nu när det verkar till att energideklarationen är från 2014-2015 (blev huset senast handlat där?).
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
C Credde skrev:
En tanke - om du nu har lagd ner att gå vidare med det, har du frågat Vattenfall om de vill ge ut årsförbrukningen de senaste 5 åren? Hade kanske varit intressant för dig att se utvecklingen (och kanske jämföra med eventuella förbättringar som har gjorts inom den tiden) nu när det verkar till att energideklarationen är från 2014-2015 (blev huset senast handlat där?).
Ja, huset togs över då av befintlig ägare.

Jag har väl inte tänkt att gå vidare med något särskilt efter diskussionen här. Dels för att det verkar inte handla om "mycket" pengar, dvs att rätten skulle kanske gå på linjen att detta ligger inom någon slags felmarginal, och dels för att beroende på hur säljare räknar kan de inkludera uppgifter som hamnar väl inom ramen för vad som juridiskt ska ingå under "driftkostnader".

Min initiala ingång till samtalet med säljare/denna tråd var att totalkostnad och verklig förbrukning för allt som ingår inom tomtens gränser skall tas med under uppgifterna i prospekt, men jag har kommit till en förståelse att så ska man inte alls tänka utan det handlar snarare endast om uppvärmning av bostad, vilket är en delkostnad bara. Dvs det är det som ska ingå under elförbrukning och driftkostnad.

Och då visar det sig helt plötsligt att man kanske inte har ett case helt enkelt och att säljare, trots att inte vara helt "öppen", inte gjort ett lagbrott eller dyl.
 
  • Gilla
Olle81 och 2 till
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Nu ska jag vara sådär tråkigt rättande, man kan inte förbruka energi utan enbart omvandla denna. Således heter det Energianvändning inte förbrukning!

...
Tja ... Nu talar de flesta här inte om energiförbrukning, utan om elförbrukning. Som ju är omvandling av energin i elen till, i "slutändan", värme. Elen är förbrukad för att energin är använd/omvandlad. :) *pillar mig i naveln*
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har slutit avtal om att köpa huset så trots att säljaren var dryg så måste du fullfölja affären. Att du nu misstänker att fastigheten har sålts med en enskild utfästelse om elförbrukningen som inte var korrekt ändrar inte det.

Sen kan du i teorin få rätt till ett avdrag på priset eftersom husets elförbrukning inte överensstämmer med vad säljaren har utfäst. Men eftersom säljarna vid kontakt nekar så lär det krävas riktigt goda bevis för att villan och inte de boende är orsaken till denna skillnad.

Prospektet är ofta rätt oklart vad gäller elförbrukning, det brukar vara en enstaka siffra som inte förklaras närmaste. Vad som står där kan vara uppgift från ett visst år (kanske inte det senaste), ett snitt från senaste åren eller en på ett annat sätt normaliserad siffra (t ex elförbrukningen i ett uppvärmt garage har kanske borträknats).

Vad står det i energideklarationen?

Vilken utfästelse har egentligen gjorts?

Elförbrukningen på fastigheten varierar ju stort med individerna som bor i huset och deras användning av el. Det som särskilt ändrar förbrukningen är hur kall vintern är, vilken inomhustemperatur man har och hur mycket varmvatten man förbrukar. Byte mellan direktverkande el och värmepumpslösningar är en annan rejält påverkande faktor. Och så klart vad man värmer upp, t ex om det finns garage och liknande som värms eller inte.
Men han har inte flyttat in ännu. Så elförbrukningen TS nämner är den som säljaren själv har förbrukat, då troligtvis de senaste åren.
 
Claes Sörmland
F frityreldarn skrev:
Men han har inte flyttat in ännu. Så elförbrukningen TS nämner är den som säljaren själv har förbrukat, då troligtvis de senaste åren.
Jag har uppfattat att TS är färdig med tråden och har rett ut vad siffrorna kom ifrån.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.