Hej!

Jag går rakt på sak. Vi vill gjuta en blomsterlåda i vår trädgård. Den ska fungera som en sektions-avdelare mellan två nivåer av framtida altan och på ena sidan ska det vara sluttande gräsmatta. Blomsterlådan ska ha formen av ett L (se bild). Tanken är att blomsterlådan ska vara 90 cm hög när man står på den övre nivån. Då blir den typ 1,6m när man står på den nedre nivån av altanan. Tanken är också att vi ska kunna fästa bärlinor för altanen i denna blomsterlåda (vilken man egentligen mer borde kalla stödmur eller terasserare, men vi fortsätter kalla den blomsterlåda). Vi tänkte att det blir smidigast för oss händiga amatörer att inte gjuta blomsterlådan i olika höjer, så vi gjuter denna blomsterlåda i samma höjd överallt. Alltså kommer det vara mycket mer blomsterlåda under mark vid den övre sektionen än vid den nedre sektionen av altan.

Måtten ser ni i bilden. De mått ni inte ser i bilden:

Sammanlagd "längd" på blomsterlådan: 17,8 m cirka.
Höjd på blomsterlådan: 1.75 m.
Tjocklek på blomsterlådans väggar: 15 cm.

Så vad vi behöver råd angående är hur vi bygger detta bäst...

Jag har tänkt mig något i stil med detta:

1. Gräv ut, fyll i makadam, padda en jämn bädd.

2. Använd 45x145 mm reglar och gör en form för en 40cm bred (och 14,5 cm hög) klack som har samma form som blomsterlådan. Armera och gjut själv med tombola. Plocka bort formen när den har torkat efter några dagar. Tanken här är att vi själva blandar cirka 1 kubik betong i tombolan. Är det görbart?

3. Bygg en gjutform på klacken. Fäst två parallella 45x145-reglar i den gjutna klacken med expanderbult. På insidan av reglarna ställer vi formplyfa som bildar formen och får rätt innermått. Regla upp denna formplyfa utifrån med liggande 45x145-reglar med kortsidan av regeln mot formplyfan. Dessa sätts med 30cm mellanrum. Släpp ut regeln minst 145mm utanför formen så att den kan "ligga på" den liggande regeln som kommer från angränsande sida. På så sätt förankras 145-reglarna från två olika sidor av blomsterlådan bra med varandra tänker jag. Ett gäng skruv där såklart. Nu har vi en gjutform med formplyfa som har liggandes 145x45-reglar med 30cm avstånd mellan varje. Räcker detta? Nu tänker jag att vi måste sträva formen. Hur många strävor, och hur? Efter att vi strävat formen tänker jag att vi måste ha genomgående stag som håller ihop formen. Jag tänker mig typ små stål-rör som jag kör igenom gjutformens båda sidor horisontellt. Innuti dessa rör kör jag igenom en gängstav. På utsidorna sätter jag bricka och mutter. Hur många sånna här behöver jag?

4.
När formen är färdig ska vi armera, men hur mycket armering behövs här? Två stående längstgående nät? Med ett liggande nät på toppen?

5. Gjutdags. Jag tänker att vi själva i tombolan blandar till typ 0,5 kubik och "grundar med" så att formen får lite fäste och så att botten av formen inte påfrestas så mycket när det är dags för den stora gjutningen. Skulle man se skiktning på det färdiga resultatet sen gör det inte för det kommer att vara under mark. Är detta rätt eller fel?

6. Nu tänker jag att det är dags att betongbilen kommer och fyller på blomsterlådan. Vibbar litegrann för att få ut luftbubblor. Brädriver toppen för att sedan glätta den lite så att vatten rinner av (tänker mig en sluttning inåt).

Vi är ju sjukt oroliga att formen spricker med tanke på att det blir nästan 5 kubik betong (17,8 x 1,75 x 0,15). Räknar jag med att en kubik betong väger 2,5 ton så kommer all betong att väga 12,5 ton. Då vill det till att formen håller...

En annan fråga jag kom och tänka på: Skruvar man formplyfan inifrån? Eller bygger man typ ihop sidorna vid sidan av gjutformen och smäller ihop allt som en liten byggsats när man förberett med reglarna på formplyfan?

Tack på förhand för att ni ens läser det här inlägget. Alla svar uppskattas.

Med Vänliga Hälsningar
Daniel
 
  • Översiktsplan av en trädgård med en L-formad blomsterlåda som avdelar två altannivåer, anslutande till en sluttande gräsmatta och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Be en konstruktör om en skiss, en timmes jobb kanske, så du får rätt armering. Det är ju bara en bil betong. Det finns färdiga grejjer att använda för standardväggar att hålla ihop formen. Från bottenplattan bör du låta armeringen sticka upp där väggarna sen ska sitta ca 25 mm från ytterkant vägg på båda sidor. Sätt 3kantslist där höjden skall vara på betongen i väggarna för att inte få en skarp kant som flisar
Dränering under? Kuriosa ...min längsta gjutning är 176 m3 på ett vattenkraftverk. Lycka till.
 
D Danielswe88 skrev:
Hej!

Jag går rakt på sak. Vi vill gjuta en blomsterlåda i vår trädgård. Den ska fungera som en sektions-avdelare mellan två nivåer av framtida altan och på ena sidan ska det vara sluttande gräsmatta. Blomsterlådan ska ha formen av ett L (se bild). Tanken är att blomsterlådan ska vara 90 cm hög när man står på den övre nivån. Då blir den typ 1,6m när man står på den nedre nivån av altanan. Tanken är också att vi ska kunna fästa bärlinor för altanen i denna blomsterlåda (vilken man egentligen mer borde kalla stödmur eller terasserare, men vi fortsätter kalla den blomsterlåda). Vi tänkte att det blir smidigast för oss händiga amatörer att inte gjuta blomsterlådan i olika höjer, så vi gjuter denna blomsterlåda i samma höjd överallt. Alltså kommer det vara mycket mer blomsterlåda under mark vid den övre sektionen än vid den nedre sektionen av altan.

Måtten ser ni i bilden. De mått ni inte ser i bilden:

Sammanlagd "längd" på blomsterlådan: 17,8 m cirka.
Höjd på blomsterlådan: 1.75 m.
Tjocklek på blomsterlådans väggar: 15 cm.

Så vad vi behöver råd angående är hur vi bygger detta bäst...

Jag har tänkt mig något i stil med detta:

1. Gräv ut, fyll i makadam, padda en jämn bädd.

2. Använd 45x145 mm reglar och gör en form för en 40cm bred (och 14,5 cm hög) klack som har samma form som blomsterlådan. Armera och gjut själv med tombola. Plocka bort formen när den har torkat efter några dagar. Tanken här är att vi själva blandar cirka 1 kubik betong i tombolan. Är det görbart?

3. Bygg en gjutform på klacken. Fäst två parallella 45x145-reglar i den gjutna klacken med expanderbult. På insidan av reglarna ställer vi formplyfa som bildar formen och får rätt innermått. Regla upp denna formplyfa utifrån med liggande 45x145-reglar med kortsidan av regeln mot formplyfan. Dessa sätts med 30cm mellanrum. Släpp ut regeln minst 145mm utanför formen så att den kan "ligga på" den liggande regeln som kommer från angränsande sida. På så sätt förankras 145-reglarna från två olika sidor av blomsterlådan bra med varandra tänker jag. Ett gäng skruv där såklart. Nu har vi en gjutform med formplyfa som har liggandes 145x45-reglar med 30cm avstånd mellan varje. Räcker detta? Nu tänker jag att vi måste sträva formen. Hur många strävor, och hur? Efter att vi strävat formen tänker jag att vi måste ha genomgående stag som håller ihop formen. Jag tänker mig typ små stål-rör som jag kör igenom gjutformens båda sidor horisontellt. Innuti dessa rör kör jag igenom en gängstav. På utsidorna sätter jag bricka och mutter. Hur många sånna här behöver jag?

4.
När formen är färdig ska vi armera, men hur mycket armering behövs här? Två stående längstgående nät? Med ett liggande nät på toppen?

5. Gjutdags. Jag tänker att vi själva i tombolan blandar till typ 0,5 kubik och "grundar med" så att formen får lite fäste och så att botten av formen inte påfrestas så mycket när det är dags för den stora gjutningen. Skulle man se skiktning på det färdiga resultatet sen gör det inte för det kommer att vara under mark. Är detta rätt eller fel?

6. Nu tänker jag att det är dags att betongbilen kommer och fyller på blomsterlådan. Vibbar litegrann för att få ut luftbubblor. Brädriver toppen för att sedan glätta den lite så att vatten rinner av (tänker mig en sluttning inåt).

Vi är ju sjukt oroliga att formen spricker med tanke på att det blir nästan 5 kubik betong (17,8 x 1,75 x 0,15). Räknar jag med att en kubik betong väger 2,5 ton så kommer all betong att väga 12,5 ton. Då vill det till att formen håller...

En annan fråga jag kom och tänka på: Skruvar man formplyfan inifrån? Eller bygger man typ ihop sidorna vid sidan av gjutformen och smäller ihop allt som en liten byggsats när man förberett med reglarna på formplyfan?

Tack på förhand för att ni ens läser det här inlägget. Alla svar uppskattas.

Med Vänliga Hälsningar
Daniel
1. Padda är överkurs och ger inte speciellt mycket, men om du ändå har en stående kan du ju gå över.

2. 45x145 är överdrivet grovt. Man använder alltid 45x95 när du lösformar, det samma gäller själva väggformen senare. Dels blir det onödigt tungt och dyrt med 45x145, och behövs heller inte. En kubik i tombola är inga problem, men jag skulle hellre använt en mellanstor planblandare.

3. Gör lite som du känner blir enklast för dig. Gör man det "riktigt" så strävar du upp en ram på ena sidan med några enstaka liggande 45x95. Dessa riktas in för att liva med den nedersta i betongen X mm från färdig betongyta, beroende på om du ska ha brädform eller formplyfa i specifik tjocklek.
När plyfa eller brädor fästs i "regelramen" klämmer du fast resterande horisontella reglar med de vertikala reglarna du använder vid de genomgående stagen.
Finns förövrigt färdiga stag för ändamålet, se länk. https://shop-se.gcelsa.com/betongkomplement/formstag-tillbehor/engangsformstag-8pk-2
Strävor behövs egentligen bara på ena sidan för att formen ska stå i lod.
Du tänker helt rätt med att låta de horisontella reglarna sticka ut vid hörnen. Dessa ska dock spikas och inte skruvas. Skruvar är betydligt klenare. Med fördel används "låsbräda" här. En vertikal bräda spikas för att hålla de horisontella reglarna på plats i hörnen.

4. Det viktiga är att du har armering som kommer med från sulan du gjutit tidigare. Två rader som står ca. 30 mm från färdig betong i väggen. Då du har en ganska liten vägg räcker fi10-järn. Fyra järn per meter och sida. Nät i själva väggen duger fint, glöm inte byglar i hörnen bara.

5. Det är överkurs. Jag skulle gjutit i tre pallar, ca. 600 mm vardera. Då kommer den nedersta börja bränna innan du fyllt formen ändå.

6. Bygger du och gjuter enligt ovan så kommer formen att hålla utan problem.

Angående skruvar i formen så är det "normalt" ett big nono att skruva formar. Skruvar är klenare än spik och det kommer nästan garanterat komma betong i skruvhuvudet. Ha alltid i åtanke att fästa så lite material i varandra som möjligt, då formen ska rivas också.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Hej och fantastiskt tack för era svar. Har lite funderingar och följefrågor...

Jag har under helgen hyrt en liten grävmaskin (Bobcat E10) som jag använde för att gräva ut. Det var bland det roligaste jag gjort :)

1. Min granne har en padda stående i sin carport, med tanke på att jag grävt tänkte jag låna den och trycka till underlaget litegrann.

2. Angående planplandare. Jag har ingen sådan, men grannen har en tombola ståendes i sin carport också som jag får låna, så jag tänkte att det får blir bra.

3. Jag skulle vilja göra det så riktigt jag kan. Jag har aldrig byggt en gjutform av trä tidigare (endast använt färdiga element för bottenplatta). Jag tänker mig formplyfa, 12mm tjock. Men jag funderar på om man kan göra långsidorna först, vid sidan av gropen. Delvis för att det nog blir ganska trångt nere i gropen, men också för att det bara är 15cm innuti formen. Så sammanfogar man med kortsidorna sist. Hade det funkat?

4. Vad menar du med "vertikala reglarna du använder vid de genomgående stagen"? Menar du att jag på formplyfan sätter några få horisontella reglar, sen "lägger" dit ytterligare några och sen UTANPÅ lägger dit en stående regel som jag klämmer (i genomgående led) med den här stag-anordningen?

5. Varför behöver jag inte staga / sträva på båda sidor av formen? Betongen trycker väl på åt alla håll?

6. Du menar att jag ska spika allt i formen? Inte en enda skruv får användas?

7. Jag hade tänkt mig en bottenplatta som inte är en "bottenplatta" utan mer en klack som är 40cm bred. Så det blir "hål i mitten" ner till underlaget under. Det finns inte så mycket spelrum för armering uppåt, men du tänker dig typ L-stänger najjade i "bottenklackens" armering? Eller hur får jag denna rad med armeringsstickor att fästa i bottenplattan innan armering?

8. Vad är fi-10 järn? Är det vanliga 10mm diameter stänger?

9. Vad för byglar har man i hörnen?

10. Vad menar du med att gjuta i tre pallar?


Angående @Petteri Koste s tanke på att dränera, vad säger ni om det? Hela vår tomt är typ utav bärlager / makadam. Jag har just nu grävt 40cm för mycket på djupet. Tanken är att lägga i makadam i hålet och padda innan jag sätter formen för bottenplattan. Vidare kanske man borde fylla de första 20 - 40 cm på utsidan av konstruktionen med makadam så att det är väldränerat på utsidan. Insidan av blomsterlådan hade jag tänkt fylla med makadam och sen leca innan vi lägger på jord, så att det rinner igenom bra.

Jag litar på dig @C.Lundin, ska försöka få till formen så som du säger. Är livrädd att den skulle spricka under gjutning. Det sköna är att man har all tid i världen på sig att bygga formen.

Tack igen för era svar.

/ Daniel
 
D Danielswe88 skrev:
Hej och fantastiskt tack för era svar. Har lite funderingar och följefrågor...

Jag har under helgen hyrt en liten grävmaskin (Bobcat E10) som jag använde för att gräva ut. Det var bland det roligaste jag gjort :)

1. Min granne har en padda stående i sin carport, med tanke på att jag grävt tänkte jag låna den och trycka till underlaget litegrann.

2. Angående planplandare. Jag har ingen sådan, men grannen har en tombola ståendes i sin carport också som jag får låna, så jag tänkte att det får blir bra.

3. Jag skulle vilja göra det så riktigt jag kan. Jag har aldrig byggt en gjutform av trä tidigare (endast använt färdiga element för bottenplatta). Jag tänker mig formplyfa, 12mm tjock. Men jag funderar på om man kan göra långsidorna först, vid sidan av gropen. Delvis för att det nog blir ganska trångt nere i gropen, men också för att det bara är 15cm innuti formen. Så sammanfogar man med kortsidorna sist. Hade det funkat?

4. Vad menar du med "vertikala reglarna du använder vid de genomgående stagen"? Menar du att jag på formplyfan sätter några få horisontella reglar, sen "lägger" dit ytterligare några och sen UTANPÅ lägger dit en stående regel som jag klämmer (i genomgående led) med den här stag-anordningen?

5. Varför behöver jag inte staga / sträva på båda sidor av formen? Betongen trycker väl på åt alla håll?

6. Du menar att jag ska spika allt i formen? Inte en enda skruv får användas?

7. Jag hade tänkt mig en bottenplatta som inte är en "bottenplatta" utan mer en klack som är 40cm bred. Så det blir "hål i mitten" ner till underlaget under. Det finns inte så mycket spelrum för armering uppåt, men du tänker dig typ L-stänger najjade i "bottenklackens" armering? Eller hur får jag denna rad med armeringsstickor att fästa i bottenplattan innan armering?

8. Vad är fi-10 järn? Är det vanliga 10mm diameter stänger?

9. Vad för byglar har man i hörnen?

10. Vad menar du med att gjuta i tre pallar?


Angående @Petteri Koste s tanke på att dränera, vad säger ni om det? Hela vår tomt är typ utav bärlager / makadam. Jag har just nu grävt 40cm för mycket på djupet. Tanken är att lägga i makadam i hålet och padda innan jag sätter formen för bottenplattan. Vidare kanske man borde fylla de första 20 - 40 cm på utsidan av konstruktionen med makadam så att det är väldränerat på utsidan. Insidan av blomsterlådan hade jag tänkt fylla med makadam och sen leca innan vi lägger på jord, så att det rinner igenom bra.

Jag litar på dig @C.Lundin, ska försöka få till formen så som du säger. Är livrädd att den skulle spricka under gjutning. Det sköna är att man har all tid i världen på sig att bygga formen.

Tack igen för era svar.

/ Daniel
3. Jag förstår nog inte ritkigt hur du menar. Men det kommer ju bli som en låda av formen invändigt. Denna skulle jag börjat med och sett till att fått bra. Sedan behöver resterande vara öppet för att komma åt att armera.

4. Ja, från betongen sett blir det:
12 mm formplyfa - horisontella reglar på cc 300 mm - stående reglar i par vid genomgående stag på ungefär cc 600 mm.
Det var det jag menade med att alla horisontella behöver inte med från början utan de kan stoppas in på "lösen" när det väl är dags att stänga formen.

5. Strävorna på en högre form tar i princip ingenting av trycket från betongen, utan det står de genomgående stagen för. Strävor används endast för att få formen att stå i lod.
På en systemform används justerbara strävor då formen alltid rör sig lite under gjutning oavsett vad man gör.

6. Får och får, känner du att det är lättare att få ihop det med skruvar så ska du göra det. Men "professionellt" så hade en snickare som skruvar formar inte blivit långvarig.

7. Precis som du säger. De "L-formade" (som kallas B-järn) får möta varandra i sulan och vara så långa de kan.

8. Ja.

9. Det är kanske inte supernoga på en konstruktion likt den här, men någonting behöver i alla fall knyta ihop sidorna med varandra. Vanligtvis används C-byglar. (Formade som ett U). Dessa sticks in från vardera håll i hörnet. Annars kan B-järn (L-formade) användas.

10. Etapper helt enkelt. Att du går tre vändor runt i formen och inte fyller ända upp på samma ställe direkt.
 
Hej,

1. Nej jag menade bara hur jag smidigast bygger och vart jag börjar bygga någonstans, men som du säger så börjar jag nog med den inre formen. Eftersom mitt innermått på färdig blomlåda bara är 70cm så blir det nog ganska tajt inne i gjutformen och jag kommer inte kunna gå in där. Så jag får börja med den som du säger, sen armera och sen bygga den ytter delen av gjutformen.

Angående stagen och konstruktionen så fanns det ju en perfekt illustration på länken du länkade vid ditt första svar:

516ac1a6-865a-48d7-8808-f32ed3aa6e83.jpg

Det förklarar ju perfekt. Fast de här låsbrädorna du pratar om samt att släppa ut de horisontella brädorna syns inte. Men det fixar jag ändå :)

Då är det armeringen som sagt. Jag summerar det som: två rader med uppstickande L-stänger (B-järn) ur plattan med 25cm mellanrum mellan varje stång, raden placeras 3cm från respektive ytterkant samt ett nät på distanser i plattan som jag najjar fast stängerna i. Mellan dessa stänger ställer jag nät. För att sammanfoga näten i hörnen kör jag horisontella L-stänger. 10mm tjocklek på armeringsstänger genomgående.

2. Räcker det med 15cm tjock platta?

3. Behöver armeringsnäten också vara 10mm eller räcker det med 8 eller 6?

4. Jag antar att jag behöver, precis som på illustrationen ovan, köra genomgående stag vid varje "möte / korsning" av horisontella och vertikala reglar? För isåfall blir det om jag räknar lite snabbt typ 100st stag om jag kör 30cm cc på horisontella reglar och 60cm cc på vertikala reglar. Stämmer detta?

5. Spikar jag reglarna i plattan också? Expanderbult känns lite overkill eller?

6. Om vi inte vill ha en sån här "sneddad" kant upptill som man får om man kör med trekants-list, kan man slipa litegrann med maskin när det härdat sen och man lossat formen? För att få en lite lite rundad kant?

7. Behöver vi göra någon dräneringsanordning eller liknande för detta?

Tack åter igen :)
 
@C.Lundin jag vet inte om du sett mitt svar eller fått notifikation för att jag inte citerade något du skrev eller att jag inte taggade dig.

Har du inte haft tid eller lust att svara så ber jag tusen gånger om ursäkt att jag bumpar dig på det här viset. Tyckte bara vi hade en sån fin konversation här :)
 
D Danielswe88 skrev:
Hej,

1. Nej jag menade bara hur jag smidigast bygger och vart jag börjar bygga någonstans, men som du säger så börjar jag nog med den inre formen. Eftersom mitt innermått på färdig blomlåda bara är 70cm så blir det nog ganska tajt inne i gjutformen och jag kommer inte kunna gå in där. Så jag får börja med den som du säger, sen armera och sen bygga den ytter delen av gjutformen.

Angående stagen och konstruktionen så fanns det ju en perfekt illustration på länken du länkade vid ditt första svar:

[bild]

Det förklarar ju perfekt. Fast de här låsbrädorna du pratar om samt att släppa ut de horisontella brädorna syns inte. Men det fixar jag ändå :)

Då är det armeringen som sagt. Jag summerar det som: två rader med uppstickande L-stänger (B-järn) ur plattan med 25cm mellanrum mellan varje stång, raden placeras 3cm från respektive ytterkant samt ett nät på distanser i plattan som jag najjar fast stängerna i. Mellan dessa stänger ställer jag nät. För att sammanfoga näten i hörnen kör jag horisontella L-stänger. 10mm tjocklek på armeringsstänger genomgående.

2. Räcker det med 15cm tjock platta?

3. Behöver armeringsnäten också vara 10mm eller räcker det med 8 eller 6?

4. Jag antar att jag behöver, precis som på illustrationen ovan, köra genomgående stag vid varje "möte / korsning" av horisontella och vertikala reglar? För isåfall blir det om jag räknar lite snabbt typ 100st stag om jag kör 30cm cc på horisontella reglar och 60cm cc på vertikala reglar. Stämmer detta?

5. Spikar jag reglarna i plattan också? Expanderbult känns lite overkill eller?

6. Om vi inte vill ha en sån här "sneddad" kant upptill som man får om man kör med trekants-list, kan man slipa litegrann med maskin när det härdat sen och man lossat formen? För att få en lite lite rundad kant?

7. Behöver vi göra någon dräneringsanordning eller liknande för detta?

Tack åter igen :)
Inga problem, har helt enkelt missat bara!

2. Ja, det skulle jag påstå.

3. De behöver absolut inte vara 10 mm. Kan omöjligt svara på om 6 mm räcker då vi ej diskuterat marktryck eller dylikt. Men väljer du 8 mm med t.ex. 200x200 mm rutor så är du hemma.

4. Nejnej, det är överkurs. Allt låses i sulan så tre på höjd sen räcker. Sedan typ varje 0.6m i sidled.

5. Som jag var inne på ovan så är det bra att fästa den nedersta regeln i sulan. Dels för att ta upp mycket av formtrycket under gjutning, men även för att veta att man får formen på rätt plats. Expanderbult är överdrivet. Jag skulle kört expanderspik eller ännu hellre betongskruv. Det sistnämnda är lättare att riva.

6. Ja, det kan du. Det finns även handverktyg för att få en rundad kant. Men trekantslist är bra för då får du med rätt höjd på gjutningen direkt också.

7. Inte mer än det du tänkt. Makadam under betongsulan. Det kommer ju inte vara en homogen platta under allt så det kommer ju inte heller finnas risk för stående vatten invändigt.
Personligen kanske jag ändå skulle släppt igenom några rör i nederkant av väggen här och där, även om jag egentligen inte tror det hade behövts.
 
God morgon @C.Lundin ! :)

Tack ännu en gång för fina svar.

1. Jag funderar på det där med trekantslist. Det är det jag fått rekommenderat av de flesta. Men du säger att det är bra för att få rätt höjd. Jag tänkte väl att formen sätter höjden? Eller? Jag tänker att formens inre och yttre väg tillsammans bildar höjden och sen bara brädriver jag toppen. Efter att det härdat litegrann glättar jag toppen så den blir slät. Eller tänker jag galet här...?

2. Jag hade tänkt mig att föra in några rör i konstruktionen, för bevattning och belysning. Men jag kanske ska trycka in några extra gulrör? Som fungerar som dränering. Men jag tror det blir lättare för mig om jag får in dessa rör under bottenplattan. Så slipper jag hålla på med hål och grejor i formen sen.

3. Jag har funderat på hur jag applicerar dessa formstag. Jag såg på nätet att det fanns något som hette typ formstagsborr. Är det nödvändigt? Vad har man den ens till? Är det för att borra sig hela vägen genom båda formväggarna på en borrning? Jag tänkte köra med min skruvdragare bara och borra hål med typ 6mm-borr och sen föra igenom formstagen.

4. Hittade bara typ ett ställe där jag som privatperson kan handla formstag, det var här: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/armering/formstag-lås/formstag-6x150mm-plyfa-004009454. Vad tror du om dessa?

5. Armering av "plattan"... Jag tänker mig nät där som ligger längst med hela. Kan köra på 8mm nät med 200x200 hål där med. Samt dessa uppstickande B-järn. Men behöver jag någon mer armering i plattan? Och hur långa behöver dessa uppstickande B-järn sticka upp? 1,5m borde räcka? Om konstruktionen ska vara 1.75m hög?

6. Vibbning. Jag tänkte hyra en vibb. Men hur mycket behöver jag vibba? Jag är rädd att betongen blir för flytande och skapar för mycket tryck nertill i formen. Vad säger du här?

7. Jag gjorde en skiss på hur en vägg ser ut. Vad säger du om den? Det blir inte exakt cc 30 och cc 60 med tanke på att bredden och höjden på väggen inte går jämnt ut med de måtten. Bifogar en bild.



Med Vänliga Hälsningar
Daniel
 
  • Skiss av konstruktionsvägg med måttangivelser och regelindelning, samt illustration av det förväntade resultatet med förstärkningspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danielswe88 skrev:
God morgon @C.Lundin ! :)

Tack ännu en gång för fina svar.

1. Jag funderar på det där med trekantslist. Det är det jag fått rekommenderat av de flesta. Men du säger att det är bra för att få rätt höjd. Jag tänkte väl att formen sätter höjden? Eller? Jag tänker att formens inre och yttre väg tillsammans bildar höjden och sen bara brädriver jag toppen. Efter att det härdat litegrann glättar jag toppen så den blir slät. Eller tänker jag galet här...?

2. Jag hade tänkt mig att föra in några rör i konstruktionen, för bevattning och belysning. Men jag kanske ska trycka in några extra gulrör? Som fungerar som dränering. Men jag tror det blir lättare för mig om jag får in dessa rör under bottenplattan. Så slipper jag hålla på med hål och grejor i formen sen.

3. Jag har funderat på hur jag applicerar dessa formstag. Jag såg på nätet att det fanns något som hette typ formstagsborr. Är det nödvändigt? Vad har man den ens till? Är det för att borra sig hela vägen genom båda formväggarna på en borrning? Jag tänkte köra med min skruvdragare bara och borra hål med typ 6mm-borr och sen föra igenom formstagen.

4. Hittade bara typ ett ställe där jag som privatperson kan handla formstag, det var här: [länk]. Vad tror du om dessa?

5. Armering av "plattan"... Jag tänker mig nät där som ligger längst med hela. Kan köra på 8mm nät med 200x200 hål där med. Samt dessa uppstickande B-järn. Men behöver jag någon mer armering i plattan? Och hur långa behöver dessa uppstickande B-järn sticka upp? 1,5m borde räcka? Om konstruktionen ska vara 1.75m hög?

6. Vibbning. Jag tänkte hyra en vibb. Men hur mycket behöver jag vibba? Jag är rädd att betongen blir för flytande och skapar för mycket tryck nertill i formen. Vad säger du här?

7. Jag gjorde en skiss på hur en vägg ser ut. Vad säger du om den? Det blir inte exakt cc 30 och cc 60 med tanke på att bredden och höjden på väggen inte går jämnt ut med de måtten. Bifogar en bild.



Med Vänliga Hälsningar
Daniel
1. Ja, det är givetvis det bästa just vid gjutning. Oftast lägger man dock inte så mycket tid på att få formen i exalt gjuthöjd.

2. Under sulan gör de nog inte så mycket nytta, men de kommer ju absolut inte att försämra någonting.

3. Det går alldeles utmärkt. Problemet försvinner vid brädform då man tar med sig allt eftersom, blir lite mer att trä på vid hela plyfaskivor.

4. De ser bra ut. Ska erkänna att jag aldrig införskaffat mig några som privatperson, men de ser ju ut som de flesta med färdiga koner gör.

5. Hade konstruktionen varit mer utsatt hade C-byglar behövts längst kanterna. Då sulan är så pass smal hade man troligen valt N-byglar, som är en hel fyrkantig bygel, och bara lagt i längsgående järn i.
Men i ditt fall kan jag inte se att mer än nät behövs.
Uppstick enligt konstens alla regler ska vara minimum 1000 mm. Personligen hade jag nog övervägt att göra dem 1700 mm och endast monterat rakjärn på dessa stick sedan. Då slipper du nät helt.

6. Lagom, är det svåra svaret. Beror väldigt mycket på storlek på vibb också. Troligen kanske du hyr en 38 mm till detta och då är ett nedstick varje halvmeter bra. Max 10 sekunder varje nedstick och se till att vibben är igång när du stoppar ned och drar upp den.
Det är kanske lite svårt att greppa, men vibrering påverkar inte formtrycket.

7. Tycker det ser bra ut.
 
Hej!

Som vanligt, tack och bock tillsammans med följefrågor till @C.Lundin.

Okej, om vi avhandlar plattan först och främst.

1. Du menar att köra två rader uppstick av b-järn; 10mm tjocka, 1700m höga och en "fot"-bredd på typ 300mm, med cc 25cm?

2. I plattan så skippar vi nät, men kör rakjärn på dessa stick. Hur monteras rakjärnen?

Vidare angående formen:

3. När jag kalkylerar på detta räknar jag med byggmaxs priser, jag kommer antagligen köpa typ allt där, förutom det de inte har såklart. Betong köper jag från firma som kommer och pumpar, och formstagen fanns inte hos byggmax. MEN... När jag räknat på detta så kostar bara formplyfan 12.000kr. Då har jag räknat med denna: https://www.byggmax.se/formskiva-p1004. Det "sköna" är att jag tänkt mig kapa dem på höjden med min sänksåg och skena, det blir bara ett snitt nertill, där formplyfan står mot bottenplattan. Kanterna som är fabrikskapade på formplyfan kommer att komma åt sidorna samt uppåt. Då slipper jag oroa mig för dåliga kapningar i skarvar och uppåt. Det blir typ 32st sådana, och det blir mycket spill. Men om jag kapar dessa på höjden från 2500mm till 1750mm så har jag en exakt höjd på gjutformen och jag får bara stående skarvar, vilket känns enkelt då reglarna närmast formen är liggandes. Frågan är då: Är detta otroligt dumt? Jag försöker ju hålla ner kostnaden. Men det känns så bökigt att behöva pussla ihop formskivor liggandes och ståendes för att minimera spill. En tanke är ju att använda ett annat material på formskiva på insidan av formen, då vi aldrig kommer att se den sidan utav blomsterlådan ändå. Kan man köra med konstruktionsplywood där? Eller OSB?

/ Daniel
 
D Danielswe88 skrev:
Hej!

Som vanligt, tack och bock tillsammans med följefrågor till @C.Lundin.

Okej, om vi avhandlar plattan först och främst.

1. Du menar att köra två rader uppstick av b-järn; 10mm tjocka, 1700m höga och en "fot"-bredd på typ 300mm, med cc 25cm?

2. I plattan så skippar vi nät, men kör rakjärn på dessa stick. Hur monteras rakjärnen?

Vidare angående formen:

3. När jag kalkylerar på detta räknar jag med byggmaxs priser, jag kommer antagligen köpa typ allt där, förutom det de inte har såklart. Betong köper jag från firma som kommer och pumpar, och formstagen fanns inte hos byggmax. MEN... När jag räknat på detta så kostar bara formplyfan 12.000kr. Då har jag räknat med denna: [länk]. Det "sköna" är att jag tänkt mig kapa dem på höjden med min sänksåg och skena, det blir bara ett snitt nertill, där formplyfan står mot bottenplattan. Kanterna som är fabrikskapade på formplyfan kommer att komma åt sidorna samt uppåt. Då slipper jag oroa mig för dåliga kapningar i skarvar och uppåt. Det blir typ 32st sådana, och det blir mycket spill. Men om jag kapar dessa på höjden från 2500mm till 1750mm så har jag en exakt höjd på gjutformen och jag får bara stående skarvar, vilket känns enkelt då reglarna närmast formen är liggandes. Frågan är då: Är detta otroligt dumt? Jag försöker ju hålla ner kostnaden. Men det känns så bökigt att behöva pussla ihop formskivor liggandes och ståendes för att minimera spill. En tanke är ju att använda ett annat material på formskiva på insidan av formen, då vi aldrig kommer att se den sidan utav blomsterlådan ändå. Kan man köra med konstruktionsplywood där? Eller OSB?

/ Daniel
1. Ja, precis.

2. Najas ihop med "nederdelen" av B-järnen. Detta var dock bara en tanke för att slippa nät alls. Att lägga nät och sedan montera alla stick är dock ett enklare utförande.

3. Ja, formplyfa är ganska dyrt. I princip kan du använda vad du vill. Formplyfa används främst för att det är enkelt att riva och suger fast minimalt i betongen. Det har inte så mycket med det estetiska att göra.
Du skulle ju kunna gjuta i etapper och flytta med dig formarna om du vill hålla ned kostnaden. Osb t.ex. är dock betydligt klenare och hälften kommer nog knäckas vid rivning.
Du kanske ska överväga brädform. Jag räknade väldigt snabbt och kom fram till ungefär 750 meter inkl. spill.
 
C C.Lundin skrev:
1. Ja, precis.

2. Najas ihop med "nederdelen" av B-järnen. Detta var dock bara en tanke för att slippa nät alls. Att lägga nät och sedan montera alla stick är dock ett enklare utförande.

3. Ja, formplyfa är ganska dyrt. I princip kan du använda vad du vill. Formplyfa används främst för att det är enkelt att riva och suger fast minimalt i betongen. Det har inte så mycket med det estetiska att göra.
Du skulle ju kunna gjuta i etapper och flytta med dig formarna om du vill hålla ned kostnaden. Osb t.ex. är dock betydligt klenare och hälften kommer nog knäckas vid rivning.
Du kanske ska överväga brädform. Jag räknade väldigt snabbt och kom fram till ungefär 750 meter inkl. spill.
Hej igen och tack för dina svar.

Jag har räknat lite, och parallellt med detta för jag en kalkyl över vad bygget hade kostat om jag kört med Leca istället. Ringde och rådfrågade en murare som menade på att det är genomförbart att ha leca under mark om jag kör med rödgrund på hela muren samt platonmatta på de delar som är under mark samt innuti hela blomsterlådan. Men vi tycker det är snyggast med betong. Och det är väl lite där formplyfan kommer in för vår del, för vår del är det estetiskt, om man jämför med betongbyggen där man har använt sig utav råspont.

Jag fick ner priset litegrann på betong-varianten genom att jag hittade "formvirke" på byggmax, jag hade tidigare räknat på rena 45x94-reglar, visste inte att det fanns en kvallisort som hette "formvirke", så jag använder det istället som reglar. Sen fanns det också "formvirke" som var 22x95 som jag kör med på insidan utav blomsterlådans form, det syns ju inte ändå.

Just nu är min kalkyl för betong-varianten uppe i 37.000 och kalkylen för leca-varianten med puts uppe i 25.000.

1. Det enda jag inte räknat med i min kalkyl just nu är armering innuti själva väggarna, vad sa vi där? B-järn i hörnen, ett stående nät mellan sticken från plattan och vad mer, något längstgående i överkant?

2. Kan man skippa sulan till den här konstruktionen? Jag hade sparat mig cirka 8000:- då. Det kanske är dumt, men jag tänker mig att man kör med ytterligare genomgående formstag längre ner på formen då, så att den håller ihop där. Just nu har jag paddat botten av gropen för att slippa sättningar längre fram. Tanken är att lägga i dränerande 11-16 makadam. Kan man inte ställa formen till väggarna direkt där på?

/ Daniel
 
Redigerat:
D Danielswe88 skrev:
Hej igen och tack för dina svar.

Jag har räknat lite, och parallellt med detta för jag en kalkyl över vad bygget hade kostat om jag kört med Leca istället. Ringde och rådfrågade en murare som menade på att det är genomförbart att ha leca under mark om jag kör med rödgrund på hela muren samt platonmatta på de delar som är under mark samt innuti hela blomsterlådan. Men vi tycker det är snyggast med betong. Och det är väl lite där formplyfan kommer in för vår del, för vår del är det estetiskt, om man jämför med betongbyggen där man har använt sig utav råspont.

Jag fick ner priset litegrann på betong-varianten genom att jag hittade "formvirke" på byggmax, jag hade tidigare räknat på rena 45x94-reglar, visste inte att det fanns en kvallisort som hette "formvirke", så jag använder det istället som reglar. Sen fanns det också "formvirke" som var 22x95 som jag kör med på insidan utav blomsterlådans form, det syns ju inte ändå.

Just nu är min kalkyl för betong-varianten uppe i 37.000 och kalkylen för leca-varianten med puts uppe i 25.000.

1. Det enda jag inte räknat med i min kalkyl just nu är armering innuti själva väggarna, vad sa vi där? B-järn i hörnen, ett stående nät mellan sticken från plattan och vad mer, något längstgående i överkant?

2. Kan man skippa sulan till den här konstruktionen? Jag hade sparat mig cirka 8000:- då. Det kanske är dumt, men jag tänker mig att man kör med ytterligare genomgående formstag längre ner på formen då, så att den håller ihop där. Just nu har jag paddat botten av gropen för att slippa sättningar längre fram. Tanken är att lägga i dränerande 11-16 makadam. Kan man inte ställa formen till väggarna direkt där på?

/ Daniel
Missade ditt svar ännu en gång.

Ja, det finns formreglar. Detta brukar säljas i fallande längder och kan vara av lite tveksam kvalitet. Det säljs även något som kallas väggreglar som ofta är i princip lika billigt som formreglar, men i bättre längder och kvalitet- men inte heller klassat.

1. Det vi pratade lite löst om att låta sticken från sulan vara så pass långa att endast lösa järn används ihop med sticken i muren.
Eller kortare stick och använda nät.
Det handlar ju om att är sticken korta så behöver de förlängas och gör då med ena sidan av näten, men är sticken långa från början behöver de ju en förlängas och endast horisontella järn monteras.

2. Jag är inte speciellt kunnig på geoteknik, så jag vågar faktiskt inte säga bu eller bä. Men jag kan säga att jag tillverkat hundratals gjutna väggar, murar och stödmurar. Men bortsett från de som förankras i berg har jag aldrig varit med och gjort en utan sula.
Det hade kanske fungerat i och med att muren är relativt liten, men jag vågar som sagt inte uttala mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.