27 344 läst · 146 svar
27k läst
146 svar
Sortera skruvar - är jag galen?
Snörena var för korta att användas när farmor samlade på dem. Idag kunde de ha kommit till användning. Man tager en plastpåse som varit förpackning, fyller den med sopor, och knyter igen den med just ett sådant litet snöre. Farmor kanske anade det?MariaiÖstergötland skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 422 inlägg
Jag har en låda med kabelbitar för korta att användas. Tänkt att lämnas till kabelåtervinning när den är full. Men tänk hur ofta jag har hämtat en bit därifrån för något ändamål ändå.
Blandatlådorna är ofta räddningen när man letar men inte hittar rätt skruv. Speciellt i ett gammalt hus där modernt inte alltid passar så bra. Sortering har jag inte kommit till, men beroende på hur länge coronan stannar så kanske det är något att satsa på...
Medlem
· Blekinge
· 10 422 inlägg
Har inte kommit till stadiet att sortera än, men har en 10-liters spann nästan full med överblivna skruvar, öglor, brickor, muttrar och liknande.
Även om jag också har 100-tals varianter av fästdon i ordnade kartonger så har den där spannen räddat mig några gånger.
Även om jag också har 100-tals varianter av fästdon i ordnade kartonger så har den där spannen räddat mig några gånger.
S Specialbrew skrev:Jag började min sortering för cirka tre år sedan (är född -90). Var less på att ha allt i diverselådor. När man tömmer fickorna eller hittar något ”bra att ha” så lägger jag allt i en magnetskål. När väl den börjar bli full så är det dags att gå igenom. Detta står på bänken i garaget, har fyra till i ett skåp (som inte fick plats på arbetsbänken)
Behöver man så många skruv?
Bara förvaringen kostade väl minst 5tusen, innan det kom några skruvar i ...
Jag ärvde tusentals spårskruvar av svärfar. Jag slängde allt på tippen eftersom spårskruv är det värsta jag vet ur användarsynpunkt. Jag sorterar däremot allt annat och det är skönt att ha lite diverse hemma, annars är ju byggvaruhuset ett bra lager.
Med vänlig hälsning.
/CC
Med vänlig hälsning.
/CC
Spårskruv som är unobtainium ?S johd01 skrev:
Sedan kommer den dagen då man för om inte annat utseendets skull vill ha spårskruv (för att inte tala om att om man vrider spåret lodrätt så blir det inte stående vatten i skruven (dvs väggar.)
Kabelbitar med metall inuti är fina att binda upp växter med, t ex fästa klätterrosen vid spaljén. Sådana bitar använder jag också för att fästa de hemmagjorda gnagskydden runt fruktträden.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag använder ofta sådana stumpar till flugbindning, strippar av isoleringen och får då tunna koppartrådar. Perfekt för exempelvis en Pheasant tail nymph, bunden enbart av fasanstjörtfibrer och koppartråd...T Thomas_Blekinge skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Skulle vilja kommentera rubriken, ja ni har gjort något galet när ni blandar ihop skruvarna i tex fickor.
Bara en skruvsort i varje ficka och räcker inte fickorna så får man lyfta ut en sort och förpassa de tillbaka i rätt kartong.
Bara en skruvsort i varje ficka och räcker inte fickorna så får man lyfta ut en sort och förpassa de tillbaka i rätt kartong.