Vi har en Electrolux ESF66022X som först fick felkod ,20, avlopp blockerat. Såg inget nere i tråget så körde sköljprogram utan problem. Vid nästa körning så blev det istället kod 50. Nu har jag efter att ha läst trådar här tömt avloppsslangen och tagit bort pumpen utan något mer än massa vatten. Vid närmare koll så var där var lite småskärvor i kanten av "sumpen". Litet smalt dike som de kilar fast i.

Funderar på att ta bort slangarna till diskpumpen också. Det vattnet ser ut att komma från tråget också.
Interiör av Electrolux diskmaskin med fokus på avloppsslang och pumpkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen undrar jag om det ligger skräp i hålet i tråget på bilden eller någon funktion? Det ser ut som en liten kula som man kan röra på.
Närgranskat avloppshål i diskmaskin med synlig kula och små skärvor, markerat med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av diskmaskinens tråg med en markerad kula och potentiell skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inlopp för vatten eller avlopp? Ser ut som nedre delen är trasig också.

Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig innan jag monterar ihop allt igen.
 
A
Har faktiskt inte funderat på detta , men det ser ut som det ska i alla fall
 
Nu har vi rivit fram maskinen, hur får vi loss den bakre pumpen?
 
  • Insida av en maskin med synlig pump och kablar, fråga om demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet och kulan är för avluftning för tömningspumpen. Du får felkod 20 om tömningspumpen sitter fast på nyare maskiner.
Ta loss den lilla motorn alltså. Det sitter nåt skräp i impellern som blockerar.
 
C caritabaar skrev:
Nu har vi rivit fram maskinen, hur får vi loss den bakre pumpen?
Vi får felkod i50 och den främre pumpen fanns det inget i. Vi försöker nu få loss den bakre pumpen som sitter under plåten på höger sidan men vi får inte loss pumpen. Finns det några tips på hur vi kan få bort den för rengöring?
 
E Electrolux1000 skrev:
Hålet och kulan är för avluftning för tömningspumpen. Du får felkod 20 om tömningspumpen sitter fast på nyare maskiner.
Ta loss den lilla motorn alltså. Det sitter nåt skräp i impellern som blockerar.
Lilla motorn, är det den svarta delen? Jag får inte loss den har du några tips på vad jag kan göra för att få loss den?
 
C caritabaar skrev:
Lilla motorn, är det den svarta delen? Jag får inte loss den har du några tips på vad jag kan göra för att få loss den?
Den är vit. Bakom blåa kablarna på bilden. Bajonettfattning. Vrid moturs. Kom ihåg att koppla ur maskinen.
 
E Electrolux1000 skrev:
Den är vit. Bakom blåa kablarna på bilden. Bajonettfattning. Vrid moturs. Kom ihåg att koppla ur maskinen.
Jag får inte loss den är det mellan den vita och den svarta delen?
 
C caritabaar skrev:
Jag får inte loss den är det mellan den vita och den svarta delen?
Den svarta ihop med vit del till höger är motorn för spolningen. Den sitter på min fast i botten också så antar att man måste skruva bort botten då.
Du hade väl redan rengjort främre avloppspumpen? Kanske värt att testa att köra även om du inte såg något skräp där?
Jag gav mig inte på den stora pumpen och håller tummarna just nu.
 
D Divvi skrev:
Den svarta ihop med vit del till höger är motorn för spolningen. Den sitter på min fast i botten också så antar att man måste skruva bort botten då.
Du hade väl redan rengjort främre avloppspumpen? Kanske värt att testa att köra även om du inte såg något skräp där?
Jag gav mig inte på den stora pumpen och håller tummarna just nu.
Den främre pumpen var det inget i och vi provade kör med i50 blinkade forfarande. Menar du att vi måste lossa den svarta motorn för att få bort den bakre vita pumpen?
 
C caritabaar skrev:
Den främre pumpen var det inget i och vi provade kör med i50 blinkade forfarande. Menar du att vi måste lossa den svarta motorn för att få bort den bakre vita pumpen?
Är inte expert så vet inte bästa sätt att få bort spolpumpen, men jag hittade inget enkelt sätt bara genom att ta bort sidoplåtar.
 
L Laserkvinnan skrev:
Hej! Vi hade felkod ,50 för ca 1,5 år sedan och då var det en lite glasbit som satt fast. Skitdyrt blev det i alla fall !(Konstigt att inte felkod ,50 står omnämnt i manualen btw) Denna åtgärd gick inte "Glasbit i Tömningspumpen" på garantin såklart.
Idag blev det samma felkod igen och det är väl nåt som sitter fast i tömningspumpen igen vad jag förstår. Kan gissa äggskal som jag läste något fått här i tråden. Läste ovan att man kommer åt tömningspumpen från framsidan.

Finns det någon beskrivning hur man kommer åt, var den sitter, hur den ser ut och hur man tar bort den? Jag har inte tummen mitt i näven men har nada koll på just detta. Kanske finns en instruktionsvideo eller så??
Tacksam för svar!
Vad kostade det när de kom och fixade glasbiten vid felkod i50
 
D Divvi skrev:
Är inte expert så vet inte bästa sätt att få bort spolpumpen, men jag hittade inget enkelt sätt bara genom att ta bort sidoplåtar.
Tror inte det är spolpumpen. För att ta loss den måste man vända maskinen upp och ner och sedan ta bort bottenlådan. Men jag tror inte det är den.
Testa att ta loss tömningsmotorn. Låt den ligga. Stäng av vattnet. Koppla in maskinen igen och starta ett program. Då ser man om motorn snurrar vilket den gör i början av alla program.
Annars googla hur man kommer åt service menyn.
Då ser man hela felkoden vilket underlättar. 50 är samlingsfelkod för alla motorfel. Man vet inte ens vilken motor som krånglar om man inte vet andra siffran också..
 
E Electrolux1000 skrev:
Den är vit. Bakom blåa kablarna på bilden. Bajonettfattning. Vrid moturs. Kom ihåg att koppla ur maskinen.
Den lila främre pumpen har vi lossat vi hittade ingenting i den och när vi startade så lös i50 fortfarande, har nu plockat bort den högra plåten men hittar inget som går att lösa och rengöra där
E Electrolux1000 skrev:
Tror inte det är spolpumpen. För att ta loss den måste man vända maskinen upp och ner och sedan ta bort bottenlådan. Men jag tror inte det är den.
Testa att ta loss tömningsmotorn. Låt den ligga. Stäng av vattnet. Koppla in maskinen igen och starta ett program. Då ser man om motorn snurrar vilket den gör i början av alla program.
Annars googla hur man kommer åt service menyn.
Då ser man hela felkoden vilket underlättar. 50 är samlingsfelkod för alla motorfel. Man vet inte ens vilken motor som krånglar om man inte vet andra siffran också..
vi har givit upp ringde Ikea och bokade en service
 
E EWM skrev:
Som många andra här så satt en glasbit fast i vår maskin. Ett tillägg dock efter att jag tagit bort den gick den ändå inte igång. Motorn kör ich brummar men den stannar ändå med felkod i50. Till slut hällde jag i ett glas vatten (via silen) så inte pumpen skulle köra torrt. Då pumpade den undan det vattnet utan felkod. Fick starta om programmet igen sen mha reset-knappen. Sen funkade det. Så prova det innan ni byter motor.
Fick 50 felkod efter att jag la in några droppar yes för att rengöra diskmaskin. Det skummade rejält och skum och vatten läckte ut. Tömde skum, lossade pump som var ren. Försökte starta maskin igen. Pumpen brummade utan att komma i gång. Hälde vatten via silen testade igen och nu maskinen funkar. Tusen tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.