Om man håller ner 0 en stund så kommer man ju åt en extra meny där man kan se bla lite batteristatus.
Men nu när jag lämnade in den så tyckte jag att han som tog emot den håll ner 7 och kom till en meny där man kunde se bla klipptider. Försökte detta när jag fick hem den men händer inget.
Men nu är den ställd i parkerat läge så det kanske är därför det inte funkar?
Kanske måste kopplas till slingan och trafon för att den ska vakna ur ”vinterdvalan”?
Eller nån som vet bättre?
 
J jordraketen skrev:
Om man håller ner 0 en stund så kommer man ju åt en extra meny där man kan se bla lite batteristatus.
Men nu när jag lämnade in den så tyckte jag att han som tog emot den håll ner 7 och kom till en meny där man kunde se bla klipptider. Försökte detta när jag fick hem den men händer inget.
Men nu är den ställd i parkerat läge så det kanske är därför det inte funkar?
Kanske måste kopplas till slingan och trafon för att den ska vakna ur ”vinterdvalan”?
Eller nån som vet bättre?
Testa att hålla nere 7 och 9, har för mig att det också triggar en ny meny.
Parkerat eller icke parkerat läge ska inte påverka menyn.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Hej på er! Ny på forumet men har läst igenom tråden. Tänkte införskaffa en 310. I butiken försöker säljaren övertyga mig om att en 315 som klarar 1500 kvm istället för 1000kvm inte kommer utsättas för lila mycket slitage eftersom den har högre klippkapacitet. Fick flyktiga svar om varför. Jag har läst att 310 har en längre vilotid per dygn än vad 315 har. Är det någon som vet om det har blivit någon skillnad på modellerna sedan 2015 när dom släpptes, tänker mig i hastighet mm så att 315 nu går snabbare än 310 tex? Har 450-550 kvm gräsmatta som ligger som ett U, det kommer bli två öar runt träd, inga backar så ganska enkel gräsmatta.
 
Jag kan inte svaret på din fråga men vi har en cirka 400-450 kvm gräsmatta som är ganska komplex och för två år sedan skaffade vi en Automower 315. I år när jag skulle starta upp den så var batteriet helt dött och det gick inte heller att ladda upp.

Jag var tvungen att byta ut batteriet till ett nytt och eftersom jag lät en firma göra det så kostade det lite drygt 2000 kronor.

Nu funkar den igen men jag har upptäckt att den har fått svårt att docka in i dockan efter att ha varit ute och klippt. Lite svårt att få till rätt vinkel på dockan.
 
J Johannes Eriksson skrev:
Hej på er! Ny på forumet men har läst igenom tråden. Tänkte införskaffa en 310. I butiken försöker säljaren övertyga mig om att en 315 som klarar 1500 kvm istället för 1000kvm inte kommer utsättas för lila mycket slitage eftersom den har högre klippkapacitet. Fick flyktiga svar om varför. Jag har läst att 310 har en längre vilotid per dygn än vad 315 har. Är det någon som vet om det har blivit någon skillnad på modellerna sedan 2015 när dom släpptes, tänker mig i hastighet mm så att 315 nu går snabbare än 310 tex? Har 450-550 kvm gräsmatta som ligger som ett U, det kommer bli två öar runt träd, inga backar så ganska enkel gräsmatta.
Det stämmer att 310 har vilotid och därmed klarar av mindre yta än 315 som inte har någon sådan begränsning utan kan klippa dygnet runt. Båda modellerna klipper lika snabbt om vi pratar om km/h.
En tumregel jag hört som jag tror stämmer är att välja en klippare som klarar dubbla kvm mot din gräsmatta, då kommer du slita mindre på din klippare.
Mellan 310 och 315 i ditt fall med din gräsyta så tror jag inte det kommer spela någon roll, du kommer inte slita mer på 310 än 315 eftersom båda modellerna kommer hinna klippa ytan.
Skillnad har varit i fall du ligger på gränsen på yta, tex 900kvm. Då ska du absolut ha en större klippare.
Du får tänka på att kvm som anges är när klipparen går max.
 
Redigerat:
J Johannes Eriksson skrev:
Hej på er! Ny på forumet men har läst igenom tråden. Tänkte införskaffa en 310. I butiken försöker säljaren övertyga mig om att en 315 som klarar 1500 kvm istället för 1000kvm inte kommer utsättas för lila mycket slitage eftersom den har högre klippkapacitet. Fick flyktiga svar om varför. Jag har läst att 310 har en längre vilotid per dygn än vad 315 har. Är det någon som vet om det har blivit någon skillnad på modellerna sedan 2015 när dom släpptes, tänker mig i hastighet mm så att 315 nu går snabbare än 310 tex? Har 450-550 kvm gräsmatta som ligger som ett U, det kommer bli två öar runt träd, inga backar så ganska enkel gräsmatta.
Det finns programstyrda arbets- och vilotider i klipparna. Detta används för att begränsa klipparnas kapacitet och på så vis differentiera mellan modelltyperna. Mig veterligen är klippdiskstorlek och klipphastighet identisk.
Spontant tror jag att det blir bra med en 310:a. Med den ligger du nästan på dubbla kapaciteten (800-1200 m2) sett till din gräsmattas storlek.

Faktorer som också påverka är grästyp och hur mycket det växer samt vattning och gödning av gräsmattan.
 
Skillnad har varit i fall du ligger på gränsen på yta, tex 900kvm. Då ska du absolut ha en större klippare.

Jag har en 310 sedan några år och tomt på 870m2. Villa med dubbelgarage, altan och infart täcker ca 250m2.
Klipparen brukar även få vila 1-2 dagar/vecka och har aldrig kört med max klipptid. Verkar som att en 310 är prefekt för dig.
 
Min 310 "knäpper" ifrån höger (tror jag) bakhjul en gång per varv. Gjort så sedan utsläpp denna säsongen.
Den är helt nyservad på HQ i höstas.
Någon som varit med om liknande?
I övrigt går den som den ska.
 
Då försökte säljaren med en luring, alternativt visste han inte bättre. Jag tackar för infon.

En fundering kring placering av laddstationen. Kommer bygga ett hus till roboten i framtiden, planerar att köra på guideslinga in. Funkar det att lägga begränsningsslingor enligt bifogad. Svart fyrkant är framtida huset. Vad jag förstår enligt manualen ska det vara 1,5m fritt åt vart håll vilket det inte riktigt kommer att bli. Verkar också som att begränsningslabeln ska ligga rakt åt höger och vänster vilket det inte heller kommer bli då jag vill ha laddstationen på plattsättningen.
 
  • Plan för placering av robotgräsklipparladdstation på stenplattor med markerad guideslinga och begränsningsslinga vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den installationen bör funka fint. Men jag hade dragit svängen på guiden lite mjukare så det inte blir att roboten står och vänder 45 grader på en enda fläck. Även ut från stationen kan du nog dra lite mjukare linjer än du ritat ut på skissen. Kanske så du tänkt också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Någon mer som har problem att knivarna är ut såhär var 3e dag i år?
Tydligen någon sav från gräset blandat med pollen å bös som bygger på, vad jag hört.
Ytterst irriterande!
 
  • Gräsklipparknivar täckta med gräsavfall, pollen och smuts som orsakar försämrad prestanda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J jordraketen skrev:
Någon mer som har problem att knivarna är ut såhär var 3e dag i år?
Tydligen någon sav från gräset blandat med pollen å bös som bygger på, vad jag hört.
Ytterst irriterande!
Försvinner nästa gång det regnar
 
J Johannes Eriksson skrev:
Då försökte säljaren med en luring, alternativt visste han inte bättre. Jag tackar för infon.

En fundering kring placering av laddstationen. Kommer bygga ett hus till roboten i framtiden, planerar att köra på guideslinga in. Funkar det att lägga begränsningsslingor enligt bifogad. Svart fyrkant är framtida huset. Vad jag förstår enligt manualen ska det vara 1,5m fritt åt vart håll vilket det inte riktigt kommer att bli. Verkar också som att begränsningslabeln ska ligga rakt åt höger och vänster vilket det inte heller kommer bli då jag vill ha laddstationen på plattsättningen.
Eftersom du ska ha guide spelar inte så mycket annat roll. Den använder guiden för att hitta hem och då kan du ha nästan vilka hinder du vill i närheten av din laddstation. Den kan teoretiskt även hitta hem med signalen från laddstationen, vilket du kan stänga av om det ger dig problem av någon anledning.
 
Johan1975z skrev:
Försvinner nästa gång det regnar
Vilket det inte gör så ofta just nu.
Har aldrig sett det under föregående 3 säsonger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.