F Erica Wyse skrev:
vi ska renovera en väldigt tråkig trapp så visa gärna om ni hittar någon bra list.
Vi tänkte testa med den här listen från Combiwood till trappnosarna. Den är 43 mm hög och våra steg är 42 mm.

En trälist från Combiwood avsedd för trappnosar, 43 mm hög, visas på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fundersam99 och 2 till
  • Laddar…
Lite lugnare dag idag men fick gjort en del. En tur till tippen och sen en tur till bygghandeln på vägen hem. Nu har vi gips till resten samt material för spackling i lager. Fick även beställt allt listverk som behövs så det kommer om en veckas tid. Sen började vi på taket i storhallen och hann sisådär två tredjedelar. Vardagslyx för mig är att ha en egen gipshiss. Den knarrar och trilskas en del men vad skönt att slippa hyra och att kunna ta det lite i den takt man känner för. Alltid lika nöjd när den plockas fram :).

CAD-ritning av en belysningsplan för ett tak i en storhall med mått och markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Belysningsritning från ledningen.

Renoverat rum med gipsskivor och en röd gipshiss framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med pågående installation av gipstak i ett rum med synliga takreglar och en gipshiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ett rum under renovering med nyinstallerade gipsskivor på väggar och tak, samt en röd gipshiss i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Ny dag och en del bygge varvat med vanliga jobbet. På morgonkvisten kom elektrikern förbi och drog i trådar så att det blev färdigt. Passade bra då vi närmar oss spackling och då börjar det bli tråkigt på riktigt om skivor behöver plockas ned för att man tabbat sig med slang och dosor.

Elkablar som sticker ut ur en vägggenomföring i en gipsskiva under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På eftermiddagen gav vi oss på taket med trianglarna under trappan. Det var inga konstigheter, skar till skivorna på ögonmått och sen snabbt och lätt upp med dem och perfekta möten blev det...

Gipsskiva installerad ovanför trappan, träreglar och oavslutad vägg synlig, arbetsstege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering med gipsskivor under trappan och elektroarbeten i tak, ojämn väggstruktur och stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...eller så var det inte så. Kanske de bökigaste skivorna jag stött på än så länge :) Tog ett bra tag och blev mycket raspande, fick använda cosinussatsen för första gången utanför ett klassrum och fick hålla skivan på plats med öron och axlar medan jag febrilt letade efter en regel att träffa. Men det blev helt okej till slut i alla fall.

Avslutade med de sista små väggarna i lillhallen. Här kör vi renoveringsgips då det är tight mot karmar och trappans pelare. Det är verkligen materialet som gud glömde och fruktansvärt att jobba med på en ojämn vägg. Går sönder bara man andas på det. I ren affekt vände jag på en skiva för att slippa se den i ögonen. Går väl det med.

Renoveringsarbete under trapp med gipsskivor monterade i komplex vinkel mot tak och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut några tapetrullar och en maffig takrosett som @FruB har fixat hem till storhallen.

Tapetrullar i låda och dekorativ takrosett i plastförpackning på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Idag tog vi tag i den sista väggsnutten med dörren in till blivande klädkammaren (nuvarande badrum). Det ska dit en ny dörr som vi håller på att beställa och den ska flyttas lite för att ge bättre möjlighet att möblera effektivt i klädkammaren.

Först en hel massa rivning och så fick tigersågen fixa nytt större dörrhål. Sen riktades väggen med remsor av konstruktionsplywood och masonitbitar så att den hamnade i liv med nya verandaväggen. Därefter OSB och gips innan den gamla dörren sattes på plats för att kvarteret ska slippa vara med på alla toabesök. I badrummet gjordes även lite tillfällig tätning med en ångbroms så att vi inte duschar rakt in i stommen.

Till slut körde vi en rejäl städning och la ut 90 % av verktygen i verkstaden tillsammans med överblivet material. Nu kör vi spackling som redan påbörjats så smått under dagen.

Rivningsarbete med delar av en söndertagen vägg vid dörröppning, byggavfall och dammsugare syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med väggavsnitt och nytt dörrhål som leder till klädkammare under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av vägg med öppning för dörr till blivande klädkammare, råa träplankor och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsarbete i rum med avlägsnad väggdel och dörröppning, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggsektion under renovering med uppriven struktur och barn som hjälper till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete av vägg med dörren till klädkammare, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med öppen dörröppning där en dörr tagits bort, synliga märken på väggarna och skyddsfolie uppställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med väggavsnitt och dörröppningar i olika renoveringsskeden, synligt nuanceskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 8 till
  • Laddar…
Kul att se nån med fart och energi, som både kan och vill.

Bra jobbat hela familjen. ;)

//AA
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
S saiter skrev:
Kul att se nån med fart och energi, som både kan och vill.

Bra jobbat hela familjen. ;)

//AA
Tack för uppmuntran! Vi har pausat från alla projekt ett tag innan vi högg tag i detta så just nu finns det hyfsat med pepp. Hjälper en del att det har varit mycket ledigt för oss runt påsk också.

Detta projektet känns ganska lagom i omfattning för att momenten inte ska kännas oändliga, eller att det är för fjuttigt så att man inte hinner få in snitsen och mest bär verktyg fram och tillbaka för att göra nästa grej.
 
  • Gilla
Nadiosch och 2 till
  • Laddar…
Sedan sist har vi tagit oss genom första spackelvarvet. Som vanligt så limmade vi remsorna med våtrumslim och sen spackel när det fått torka ordentligt. Att sätta remsorna i blött spackel är för adrenalinjunkies utan självbevarelsedrift. Känns som att det kommer att bli drygt innan spacklingen blir klar, så mycket vinklar och vrår med olika trappor och bryt så det tar tid. Nu kan ni se fram emot spännande bilder av olika spackellager i ett par inlägg :D

Rum under renovering med spacklade väggar nära trätrappa och öppen dörr, första spackelvarvet med synliga skarvremsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rum under renovering med första lagret spackel applicerat på skarvar och skruvhål i gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även leverans av två golv idag, fiskbensparketten och svartvita marmorn som vi laborerat med tidigare. Det blev den fina sorteringen på parketten till slut med vit mattlack. Man blir ju bra sugen på att smacka dit alltihop direkt.

Leverans av fiskbensparkett och svartvita marmorkakelplattor i förpackningar på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cmb och 6 till
  • Laddar…
F FruB skrev:
[bild]
Bottenvåning efter
Ser väldigt bra ut, en liten notis bara. Jag skulle inte rekommendera att ha diskmaskin mellan spis och diskho. Det är den ytan man helst står och arbetar på i köket. Har man diskmaskinen där blir det lätt krockar mellan olika personer. Det kanske funkar att flytta den till änden närmast matplatsen?
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Ser väldigt bra ut, en liten notis bara. Jag skulle inte rekommendera att ha diskmaskin mellan spis och diskho. Det är den ytan man helst står och arbetar på i köket. Har man diskmaskinen där blir det lätt krockar mellan olika personer. Det kanske funkar att flytta den till änden närmast matplatsen?
Detta med planering är inte min styrka, jag ser bara en skruv fram i tiden så @FruB får suga på denna. Men det får vägas mot hur smidigt det blir att skölja disk och langa rakt ned i DM med vänsterhanden. Kanske går det att uppnå både och, vet inte om det kanske finns något sådant alternativ i vårt CAD-myller. Vi är i alla fall väldigt tacksamma för input och synpunkter så att idéerna får prövas kritiskt!
 
Till alla som är väldigt nyfikna och knappt kan bärga sig för att se hur det ser ut efter andra rundan spackel kommer här en mörk bild.

Renoveringsprojekt med andra omgången spackel på vägg och i tak, dammsugare och trappa syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orkade storhallen idag och sen började det dessutom sina i spackelhinken. Köpte bara en hink då det var ny sort från Byggmax som jag inte testat tidigare. Kan varmt rekommendera den, väldigt bra att jobba med. Av de jag har botaniserat bland får denna guldpokal, Beckers Medium får silver och Nordsjö proffsvariant hamnar sist med ett brons. I tävlan om högt pris blir det dock omvänd ordning.

Jag fortsätter med min (tror jag) lite avvikande teknik att bara spackla på tvären förutom första vändan. Anledningen är att jag helt enkelt tycker att det är enklare och blir bättre resultat. Tricket är att vara lätt på handen och svepa snabbt med spackeln. Kan rekommenderas till den som tycker att det är svårt att få in snitsen med ”vanliga” sättet.
 
  • Gilla
Nadiosch och 1 till
  • Laddar…
Spacklingen snurrar på med hyfsad framfart, en bit i taget. Men inte mycket att visa bilder på. I dagarna har vi även fått hem ett lass lister. Foder, golvlist, taklist, fönsterbänkslist, bröstlist till spegelpanel samt en list vi kanske ska ha på trappnosarna i lillhallen. Har även bunkrat ett lager med hederliga takuttag som ska räcka till resten av huset så att vi slipper blanda in nya DCL. Får se, kanske säljer vi dem dyrt om några år istället :)

Olackerade trälister i olika storlekar säkrade på släpvagn under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kartong med flera inslagna vita takuttag och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tegelbernie och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Spacklingen snurrar på med hyfsad framfart, en bit i taget. Men inte mycket att visa bilder på. I dagarna har vi även fått hem ett lass lister. Foder, golvlist, taklist, fönsterbänkslist, bröstlist till spegelpanel samt en list vi kanske ska ha på trappnosarna i lillhallen. Har även bunkrat ett lager med hederliga takuttag som ska räcka till resten av huset så att vi slipper blanda in nya DCL. Får se, kanske säljer vi dem dyrt om några år istället :)

[bild]

[bild]

Det är olagligt...... Nej jag orkar inte vara paragrafryttare, jag hatar de nya dcl och har 10st vanliga här hemma lagrade till framtiden. :crysmile:(y). Tyvärr har de slutat tillverka Schneiders :crysmile:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är olagligt...... Nej jag orkar inte vara paragrafryttare, jag hatar de nya dcl och har 10st vanliga här hemma lagrade till framtiden. :crysmile:(y). Tyvärr har de slutat tillverka Schneiders :crysmile:
Jag köpte också 10 st. Jag vet att det är emot föreskrifterna men är det verkligen olagligt? Frågar bara av nyfikenhet...
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Emot föreskrifterna är precis vad det låter som. Annars hade de fortsatt tillverkas och jag hade använt dem på jobbet. De nya DCL får inte plats i en 28mm takdosa (glesdosa) så då behöver du förhöjnings-ring med. Testproberna på Fluke T5 får inte plats i hålen för att testa uttaget heller. Det är helt enkelt en dålig lösning/produkt som EU krampat fram (y).
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Ny pysseldag hos Röda Grind och vi har gjort lite av varje. Igår kom leverans av marmorskivor så först på dagordningen stod att mecka dit skivan på badrumskommoden. En del pyssel med avlopp, anpassning av kommoden för tvättställ och rör samt stressig limning av tvättställ med tillfälliga inslag av kladd. Men det blev riktigt bra till slut tycker vi. Fick även borrat för knoppar på lådorna. Givetvis hann man knappt torka bort fingeravtrycken innan det började pyntas.

Marble countertops with cutouts for sinks on a dining table, ready for bathroom vanity installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen badrumskommod under renovering med verktyg och tillbehör synliga, vit kakel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Marmorskiva ovanpå vit badrumskommod med öppen låda som visar ett hårtork inslaget i kablarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väldigt nära att bygga in en hårtork i kommoden som hade lagts i lådan när skivan inte låg på :)

Nyinstallerat vitt tvättställ på marmorkommod med silverfärgad kran och vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat badrum med vit kakel, marmorskiva på kommod, toalett, dusch och värmehanddukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det blev det slipning av spackel och nu är förhoppningsvis spackelmomentet klart. Börjar nog smeta lite färg i taket imorgon så får vi se om det verkar godkänt. Väldigt skönt att ha det värsta dammandet bakom oss. Smällde även upp en maffig takrosett, kanske i största laget för detta rum men här ska hänga något lite rejält är det tänkt.
Renoveringsarbete med oslipat spackel på väggar och tak, samt synliga elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipat tak med spackel i olika nyanser av grått och vitt, kablar sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maffig vit takrosett i ett rum under renovering med spacklade väggar och synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens sista bild blir på ringledningsknappen som har kommit på plats. Dock ingen större dramatik om man trycker på den då det bara är lösa tåtar i andra änden. Men mycket snyggare än ett flexrör pluggat med rosa Playdoh-lera i alla fall.

Nyinstallerad ringledningsknapp på texturerad vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ringledningsknapp monterad på en vitmålad vägg bredvid en svart taklampa, med utsikt genom ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-RB- och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.