T
S JockeEinarson skrev:
Hej,
Visst är det trist att man 2020 fortfarande måste tvätta bilen. Visst borde det väl finnas något nanomedel som man lägger på när bilen är ny och som gör att smutsen inte fastnar på lacken?! Var har alla ingenjörer tagit vägen?
Ja eller 300 000 lager av tunn plastfilm som man kan dra av ett efter ett sen efter 10år när sista lagret är borta så är lacken som ny.

Angående kallavfettning så ska det bara användas punktvis där det behövs på plåten.
Det får aldrig hamna på plast eller gummi lister då kommer dom torka ut och förstöras ganska snabbt och chromelister kommer bli vita. Därav anledningen till jag började använda skumtvätt, har inte använt det efter mer än lite punktvis på dörrarna första tvätten efter vintern. Jag känner med fingrarna och duttar lite avfettning där det känns strävt med fingret. Man behöver absolut inte täcka bilen med detta varje tvätt.
Dessutom försvinner all form av vaxskydd som gör att skiten fastnar ännu hårdare och det blir en ond cirkel.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Skumtvätt ersätter kallavfettning som förtvätt på sommaren, bara för att det är skonsammare för bil och miljö. Helt meningslöst under vinterhalvåret då man ändå måste köra med avfettning, som ju tar hand om allt som skummet tar bort.. Skummet ska vara så tjockt som möjligt så att det ligger kvar så länge som möjligt, gärna minst en timme (krävs att det är vindstilla och svalt). Har du lackskydd och använder ett bra schampo så har du ingen film kvar efter skum och högtryck. Komplettera bara med insekts- och fälgmedel (5 min innan skum läggs på).
 
Jag kör med skum. Sen sköljer jag av, klar. Torkar av bilen efteråt förstås.
Bilen blir hyfsat ren. Det är naturligtvis inte alls lika rent som att gno. Men enkelt. Kallavfettning fungerar inte då jag har vaxat bilen. Men nu funderar jag att tvätta bilen ordentligt någon dag. Så den blir ordentligt ren. Då får det bli Kallavfettning först därefter skum. Sen blir det schampo och svamp. Med tanke på att den inte fått så mycket kärlek i vinter lär jag få jobba.
Men skummet fungerar riktigt bra.
Men det är inte samma sak som med svamp och schampo
 
B Byggdjuret skrev:
Jag kör med skum. Sen sköljer jag av, klar. Torkar av bilen efteråt förstås.
Bilen blir hyfsat ren. Det är naturligtvis inte alls lika rent som att gno. Men enkelt. Kallavfettning fungerar inte då jag har vaxat bilen. Men nu funderar jag att tvätta bilen ordentligt någon dag. Så den blir ordentligt ren. Då får det bli Kallavfettning först därefter skum. Sen blir det schampo och svamp. Med tanke på att den inte fått så mycket kärlek i vinter lär jag få jobba.
Men skummet fungerar riktigt bra.
Men det är inte samma sak som med svamp och schampo
Torka bilen när den är "hyfsat ren" är en riktigt dålig idé. Om du inte torkar med luft då...
 
  • Gilla
Offroad och 1 till
  • Laddar…
Mangemang Mangemang skrev:
Torka bilen när den är "hyfsat ren" är en riktigt dålig idé. Om du inte torkar med luft då...
Varför då?
Jag har spolat bort allt grus eftersom högtryck jobbar bra
 
B Byggdjuret skrev:
Varför då?
Jag har spolat bort allt grus eftersom högtryck jobbar bra
Minsta smuts skapar microrepor när du drar runt den. Du får hologram på kort sikt och matt lack på lång sikt.
 
  • Gilla
Stingray468 och 2 till
  • Laddar…
Mangemang Mangemang skrev:
Skumtvätt ersätter kallavfettning som förtvätt på sommaren, bara för att det är skonsammare för bil och miljö. Helt meningslöst under vinterhalvåret då man ändå måste köra med avfettning, som ju tar hand om allt som skummet tar bort.. Skummet ska vara så tjockt som möjligt så att det ligger kvar så länge som möjligt, gärna minst en timme (krävs att det är vindstilla och svalt). Har du lackskydd och använder ett bra schampo så har du ingen film kvar efter skum och högtryck. Komplettera bara med insekts- och fälgmedel (5 min innan skum läggs på).
Inte helt sant, Du kan inte skumtvätta bilen med kallavfettning då det inte är lösligt i vatten och ska läggas på torr lack. Du kan däremot skummtvätta med alkalisk avfettning som är lösligt i vatten. Dessa 2 olika typer av avfettning tar bort olika typer av smuts och kompletterar varandra, du behöver med andra ord även använda alkalisk avfettning på vinterhalvåret. man behöver inte lämna kvar någon bilvårdsprodukt på lacken i 1h, kallavfettning och alkaliks avfettning räcker med 5-10min beroende på hur kall/varm lacken är och ska spolas av innan det hinner torka. Väljer man att skumma bilen med vanligt bilschampo så gör man detta för att slippa skumma upp det i tvätthinken och tvättar med andra ord av det hyfsat direkt,
 
A Agvar skrev:
Inte helt sant, Du kan inte skumtvätta bilen med kallavfettning då det inte är lösligt i vatten och ska läggas på torr lack. Du kan däremot skummtvätta med alkalisk avfettning som är lösligt i vatten. Dessa 2 olika typer av avfettning tar bort olika typer av smuts och kompletterar varandra, du behöver med andra ord även använda alkalisk avfettning på vinterhalvåret. man behöver inte lämna kvar någon bilvårdsprodukt på lacken i 1h, kallavfettning och alkaliks avfettning räcker med 5-10min beroende på hur kall/varm lacken är och ska spolas av innan det hinner torka. Väljer man att skumma bilen med vanligt bilschampo så gör man detta för att slippa skumma upp det i tvätthinken och tvättar med andra ord av det hyfsat direkt,
Jag sa inget om att skumtvätta med avfettning, jag sa att man använder skum istället för avfettning på sommaren. Sen använder du inte vanligt bilschampo i en foam lance.. Hela poängen med skum är att medlet ska kunna ligga kvar på ytan och verka så länge som möjligt utan att rinna av.
 
Mangemang Mangemang skrev:
Minsta smuts skapar microrepor när du drar runt den. Du får hologram på kort sikt och matt lack på lång sikt.
Men med det resonemanget kan jag inte tvätta med svamp eftersom det kommer ge mig mikrorepor.
Visst det stämmer säkerligen. Men det är då man får polera bilen ordentligt.
Hur du än gör så blir det fel..
Men att inte torka bilen är inget alternativ. Då kommer den se lika jävlig direkt efter
Men saliga är vi i vår egen tro!
 
Mangemang Mangemang skrev:
Jag sa inget om att skumtvätta med avfettning, jag sa att man använder skum istället för avfettning på sommaren. Sen använder du inte vanligt bilschampo i en foam lance.. Hela poängen med skum är att medlet ska kunna ligga kvar på ytan och verka så länge som möjligt utan att rinna av.
Jag läste ett tips att blanda avfettning och skum (alkaliskt :D)
Har inte funderat på om skummet kan ersätta avfettning. Men låter inte helt fel. Framför allt som jag använder det... Som ända tvättmedel....
 
B Byggdjuret skrev:
Men med det resonemanget kan jag inte tvätta med svamp eftersom det kommer ge mig mikrorepor.
Visst det stämmer säkerligen. Men det är då man får polera bilen ordentligt.
Hur du än gör så blir det fel..
Men att inte torka bilen är inget alternativ. Då kommer den se lika jävlig direkt efter
Men saliga är vi i vår egen tro!
Nej, svamp använder ingen som bryr sig om lacken, microfiber/ullhandske är det som gäller. Handskens fibrer "gömmer" smutsen och schampot minskar partiklarnas friktionsverkan mot lacken. Sen stoppar du inte ner smutsig handske i tvätthinken, utan sköljer den i en annan hink med rent vatten först. Detta är en enorm skillnad mot att dra runt smuts med en torr trasa...
Det handlar inte om tro eller åsikter, det är välkända fakta inom bilvårdsbranschen.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag läste ett tips att blanda avfettning och skum (alkaliskt :D)
Har inte funderat på om skummet kan ersätta avfettning. Men låter inte helt fel. Framför allt som jag använder det... Som ända tvättmedel....
Tror inte att skummet blir så skummigt med avfettning i ;) Lägg avfettningen innan skummet bara om du måste använda det.
 
B Byggdjuret skrev:
Jag läste ett tips att blanda avfettning och skum (alkaliskt :D)
Har inte funderat på om skummet kan ersätta avfettning. Men låter inte helt fel. Framför allt som jag använder det... Som ända tvättmedel....
Det är just det som är innehållet i en av rengöringsmedlen som jag brukar använda i min skummlans. Alkalisk avfettning och vaxshampo kombinerat i samma produkt.
Autoclean-wax-500ml-webb-768x768.jpg
https://pingens.se/produkt/autoclean-wax-500ml/
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Mangemang Mangemang skrev:
Nej, svamp använder ingen som bryr sig om lacken, microfiber/ullhandske är det som gäller. Handskens fibrer "gömmer" smutsen och schampot minskar partiklarnas friktionsverkan mot lacken. Sen stoppar du inte ner smutsig handske i tvätthinken, utan sköljer den i en annan hink med rent vatten först. Detta är en enorm skillnad mot att dra runt smuts med en torr trasa...
Det handlar inte om tro eller åsikter, det är välkända fakta inom bilvårdsbranschen.
Tja... Hur du än gör när du tvättar bilen så slits lacken, det är också ett känt faktum. Eftersom hela grejen med bil för mig är att ta mig från punkt A till B. Under den tiden utsätts bilen för nog bra mycket mer slitage än om jag använder torkduken (microfiber)
efter att jag spolat av bilen ordentligt med högtryckstvätten.
Sen finns de gamla rävar som spolar av bilen lite snabbt med slangen, sen använder de samma svamp som de gjort de senaste 20 åren. Som man självklart tvättar fälgarna med.
Allt beror på vart man lägger ribban någonstans. Eftersom jag byter bil vart tredje år så hinner jag inte se dessa microrepor.
Men eftersom du verkar vara en tvättnörd;):D Dessa flaskor som man ska spruta på bilen och skölja av direkt Hur bra fungerar dessa egentligen?
 
Mangemang Mangemang skrev:
Tror inte att skummet blir så skummigt med avfettning i ;) Lägg avfettningen innan skummet bara om du måste använda det.
Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad på skummet å andra sidan vet jag inte om det blev renare heller....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.