MultiMan
M Johan Bergelin skrev:
Är det därför du argumenterar anonymt på internet om något som inte egentligen borde uppröra en redig Dansk något alls?
Dags för lite självkritik. Tycker du det är rätt sätt att behandla en dansk som kommer in i en diskussion? Varför denna konstanta fientlighet?

• Gilla
  • Älska
Donn och 3 till
  • Laddar…
D dajaskazal skrev:
Jag tycker du har fel utgångsläge när du väljer att undersöka saken ur ett juridiskt perspektiv. Även om du nu skulle ha lagen på din sida om du målar om väggen, är det inte ok ur min synpunkt, att måla utan att ha någon kontakt med ägaren, även om han är ointresserad av interaktion Jag hade aldrig gett mig på att måla väggen utan att ge honom en chans att yttra sig, sen får han vara hur mycket eremit som helst. Det handlar om respekt i mina ögon. Om han sen inte väljer att svara på lapp i brevlådan eller knack på dörren, hade jag faktiskt lagt ner hela projektet. Det är ju ändå inget allvarligt problem.
Tack för din åsikt i frågan.

• Gilla
Häljarp
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Det är ingen som påstår att det är ett argument för lagbrott. Åtminstone inte jag. Det enda jag ville veta var om det var ett lagbrott, vilket är tydligt besvarat.
Du har argumenterat att han ändå inte kommer prata med dig som att det då vore OK att måla utan tillstånd.

Du har en riktigt dryg attitud f.ö, tack och hej.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Dags för lite självkritik. Tycker du det är rätt sätt att behandla en dansk som kommer in i en diskussion? Varför denna konstanta fientlighet?
Vad har det att göra att hen är dansk? Om en person berättar för mig att mitt sätt att agera är själva grunden till något hen referar till som Sveriges förfall så blir jag så klart irriterad.

Och min fientlighet kommer av kommentarer som utgår från så mycket som de inte har en aning om. Jag uppskattar alla kommentarer kring det legala medans kommentarer kring mitt eventuella mod eller förmåga att prata med honom eller utfrysning etc är helt irrelevanta.

• Gilla
  • Haha
Häljarp och 8 till
  • Laddar…
J J. Larsson skrev:
Du har argumenterat att han ändå inte kommer prata med dig som att det då vore OK att måla utan tillstånd.

Du har en riktigt dryg attitud f.ö, tack och hej.
Jag kommer givetvis inte att måla om det är olagligt.

Jag uppskattar din raka attityd.

• Gilla
Häljarp och 1 till
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
Jag hade bara målat han är ju inte ute så ofta så det är väl ingen risk att han ens ser det ;)

Vad otrevligt det blev i tråden helt plötsligt. Det är fint väder så då ska vi inte vara taskiga.
Johan har inget normalt namn så det är ju ganska lätt att ta reda på var du bor. Så var lite försiktigt =) (fint efternamn för övrigt ;) sambon har samma)

Att han inte pratar med grannskapet är inte konstigt ett dugg. När jag bodde i lägenhet så pratade inte någon med någon i princip från de övriga 8 lägenheterna i min trappa. Även om jag försökte så var inte de så intresserade.

• Gilla
Häljarp
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Funderar på om detta eventuellt kan klassas som ett i-landsproblem...:thinking:
är inte ungefär 97.5% av alla problem på byggahus.se just ”i-landsproblem”?

• Gilla
  • Haha
Häljarp och 5 till
  • Laddar…
Ja, man får hoppas att ingen kommer hem hit och skriker oombedda råd om hur jag ska prata med min granne :). Men mycket skulle då klaras upp i hur situationen är så klart. Men jag håller med dig, detr solsken och högtrycken ska fram så väggen och staketet åtminstone blir rent.

• Gilla
Häljarp och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Som jag beskrev i inlägg #5 så målade vår granne halva vårt staket (kanske tog färgen slut) på båda sidor i en ny kulör - utan att fråga oss :surprised:

Det jobbiga i vår situation var att grannen a) inte förstod att man inte målar andras egendom b) tyckte att den nya färgen var finare och att han gjorde oss båda en tjänst

Genom att jag lever ett vanligt liv där jag passerar grannens hus flera ggr varje dag, så hade jag uppskattat om han stuckit ut huvudet och frågat om han fick måla staketet. Alternativt skrivit en lapp eller givetvis ringt på dörren.

• Gilla
Häljarp och 2 till
  • Laddar…
Johan Bergelin.
Kudos till dig som lyckas behålla lugnet trots alla mer eller mindre ogrundade påhopp och tillrättavisningar i denna tråd.

En tanke som slår mig är att jag personligen nog inte skulle överväga att byta kulör. Även om jag föredragit vitt eller dylikt så ser det gärna lite tokigt ut om en byggnad tappar sin enhetlighet.
Om jag fått höra ett litet jakande knyst från carportens ägare skulle jag valt att återställa/fräscha upp. Om. Jag ogillat kulören hade jag planterat något framför, som inte hindrar framtida underhåll.

Om min granne frågat mig om de fick ljusa upp min mörkbruna carportvägg som står 40 cm in på min tomt och som jag aldrig ser hade jag självklart uppmuntrat detta.

Lycka till!

• Gilla
Häljarp och 5 till
  • Laddar…
sysmali
markanläggaren markanläggaren skrev:
Tycker det ser ut som halva er trädgård växer in över grannens tomt. Det kanske är en gammal bild?
1. Är det ok att lägga ut bild på TS och grannens tomter?

2. Grannen får ju underhålla växtlighet på sin egen tomt.

Ett antal personer har nämnt att det vore olagligt, och skulle räknas som egenmäktigt förfarande. Men egenmäktigt förfarande handlar om tillgrepp, inte åverkan.

"8 § Den som, i annat fall än som anges i detta kapitel, olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något, döms för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst ett år. Detsamma gäller om någon utan tillgrepp, genom att fästa eller bryta lås eller på annat sätt, olovligen rubbar någon annans besittning och därigenom vållar skada eller olägenhet. För egenmäktigt förfarande döms också den som med våld eller hot om våld hindrar någon annan att utöva sin rätt att hålla kvar eller ta något.

Är brottet grovt, döms för grovt egenmäktigt förfarande till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har innefattat våld eller hot om brottslig gärning eller annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada. Lag (2017:442).

Kommentar
Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande. Den första är då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna, exempelvis då det tillgripna göms undan så ägaren hindras att använda det. Den andra situationen är då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt, exempelvis då någon olovligen bryter sig in i en bil för att sova i den vilket innebär att ägaren inte själv kan använda bilen. Det sista är då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak."

https://lagen.nu/1962:700#K8P8S1

Att måla grannens egendom är inte tillgrepp, och inte heller hindras grannen att använda sin egendom. Och någon självtäkt är det ju inte tal om heller. Alltså inte egenmäktigt förfarande.

• Gilla
Häljarp
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
Du borde nog lägga den tiden på att få tag på grannen. Han bor väl i huset? Istället väljer du att lägga upp frågan i det här forumet där du pekar ut honom som avvikande. Märkligt beteende från din sida

• Gilla
  • Älska
Flamman och 2 till
  • Laddar…
markanläggaren markanläggaren skrev:
Tycker det ser ut som halva er trädgård växer in över grannens tomt. Det kanske är en gammal bild?
Väldigt gammal. Det är vi som rensat upp allting.

• Gilla
Häljarp och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.