Hur ser stekpannan ut när den är färdigrengjord?

Dheri Dheri skrev:
Idag har jag rengjort utsidan av gjutjärnspannan med roterande stålborste. (Räknas det som att diska?) Jag ärvde den av mammas faster för 15-20 år sedan och gissar att hon hade den större delen av hennes liv, så gissningsvis skulle ungefär 70-80 års smuts bort. Skruvdragaren fick jobba betydligt hårdare än jag hade räknat med, men skillnaden blir stor.
[bild]
Jag såg på armarna under tiden att jag blev ganska skitig. Så när jag var klar tog jag av mig skyddsmasken och glasögonen och tvättade mig om armarna, sen tittade jag i spegeln... Jag tror det var ett vist val att använda masken...
[bild]
 
Frustrator Frustrator skrev:
Efter nästa natts jobb+lite för lite sömn gick jag ut i 'trädgården'. Suck mina föräldrar har fortsatt hålla efter sin häck men inte gjort sig av med avfallet..[bild]

Eftersom jag är lite isolerad, dvs hustrun m barn bor hemma och jag i en gammal skruttig sommarstuga just nu så finns det ju ingen som hindrar att man provar nya grejer.

Hugelkultur har jag velat testa!
[bild] [bild] [bild]
Sådär, det var verktyget spade. Nästa steg blir att göra om högen av grenar till ngt som går ner i hålet jag grävt..
Varför inte investera i ett nytt verktyg! I och för sig nyskick men absolut rätt maskin för jobbet!

Blå och vit kompostkvarn S 2501 med uppsamlingslåda för trädgårdsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Varför inte investera i ett nytt verktyg! I och för sig nyskick men absolut rätt maskin för jobbet!

[bild]
Nu blir jag besviken :(

Tror du inte jag redan äger en sån? ;)

Enda problemet är att den står i huset hemma, dvs 16 mil söderut. Och den är otymplig att ta med på bussen tyvärr. Och hustrun låter mig inte ta bilen.. tydligen är det mer prio att hon har den när hon är ensam hemma med 3 ungar..
 
Skam den som ger sig. Hann lite innan jag behövde åka till jobbet. Men mer får plats.
Beskurna grener och trädstammar på en hög med gräsbevuxna jordkubbar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Skam den som ger sig. Hann lite innan jag behövde åka till jobbet. Men mer får plats.
[bild]
Hur har du tänkt få tillbaka gräset? Och om du lyckas med det, så kommer bli ett hål där när grenarna förmultnar. :D
 
V vectrex skrev:
Hur har du tänkt få tillbaka gräset?
Jag är mer nyfiken på hur föräldrarna tänkt när dom låna ut stugan till @Frustrator utan uppsyn...har dom inte sett hans verkstadstråd? Han kommer göra kaoz med stället, gropen i gräsmattan e bara en mjukstart:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Nu blir jag besviken :(

Tror du inte jag redan äger en sån? ;)

Enda problemet är att den står i huset hemma, dvs 16 mil söderut. Och den är otymplig att ta med på bussen tyvärr. Och hustrun låter mig inte ta bilen.. tydligen är det mer prio att hon har den när hon är ensam hemma med 3 ungar..
”En svala gör ingen sommar” Två, då börjar det likna något! :D
 
Ola C Ola C skrev:
Jag är mer nyfiken på hur föräldrarna tänkt när dom låna ut stugan till @Frustrator utan uppsyn...har dom inte sett hans verkstadstråd? Han kommer göra kaoz med stället, gropen i gräsmattan e bara en mjukstart:crysmile:
Eller smygstart av grunden till en ny verkstad ovan jord? :thinking:
 
Tejpförvaring (en av många kanske onödiga saker som jag bunkrar)
 
  • Flera rullar med färgglad tejp förvarade på två svarta hyllor på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 12 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Tejpförvaring (en av många kanske onödiga saker som jag bunkrar)
Det där är en riktigt bra idé!

(Som jag tänker sno... ;) )
//Ronnie
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
Är det hängrännor dom ligger i?
 
nino nino skrev:
Är det hängrännor dom ligger i?
Stämmer. Så här i efterhand kanske de var lite veka, men verkar duga. Hade jag haft en bords- eller bandsåg så hade jag nog testat ett kluvet lite kraftigare plaströr istället.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Stämmer. Så här i efterhand kanske de var lite veka, men verkar duga.
Om de blir för veka kan man alltid sätta dit en rännkrok eller två om det passar bättre.
Finns många varianter, sådana som man böjer själv och färdiga som det bara är att montera.
 
Jag gjorde samma lösning som @siggebo, fick en bit över så kostnaden var i princip de två skruvarna :)
Upplever inte att det är för svagt (men då har jag inte fullt lika många stora rullar), tror hemligheten är två skruvar närmare kanterna!
 
Tja. Det är ju dags att slänga på sommarhjul på allsköns fordon nu. Så jag plockade fram arbetsbänk, skruvdragare, borstar, tejp och sprayburkar. Släpet har plåtfälgar som är lite fula och smårostiga. Efter att ha maskinborstat bort rost och lös färg så blev det ett lager med zinkspray, ett lager rostskyddsprimer och slutligen två lager med silver. Nu ser de lite bättre ut än innan. En hel del faktiskt. Så nu ska jag bara få hem släpet så jag kan byta hjul på det. Ska skrubba bort den färgen som rymde utanför sina avgränsningar också.
Nymålade plåtfälgar med däck, ena med silverfärg och den andra väntar på målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.