Japp, det där "INTE" dra åt handbromsen vid långvarig parkering tror jag på. Har själv praktiserat det på mina släp, numera bara ett då båten med tillhörande trailer har fått ny användare. Har aldrig dragit åt handbromsen under längre tid. När släpet står på uppfarten dras handbromsen temporärt till klossar placerats vid hjulen sedan släpps h-bromsen. Sedan tror jag också på tipset tidigare i tråden med att förse bromsvajrarna med skydd. På släpet som min far köpte nytt och som jag numera äger satte vi på slangar över bromsvajrarna direkt när släpet var nytt och det har inte varit några problem med fastrostad vajer på det släpet och då är det en -97:a. Förra besiktningen hade inga anmärkningar men gången dess för innan fick jag ett påpekande att det var dags att kontrollera bromsarna de det var lite ojämn bromsverkan, inte så att den inte gick igenom men det var gränsfall. Trodde då att det var dags att byta bromsbelägg eftersom släpet ändå hade gått en hel del mil samt hade några år på nacken. Men det visade sig att det räckte med en justering så var det ok igen.

Har ett släp från 1990 där inget är bytt gällande bromsarna och dom funkar bra fortfarande. Farsan köpte det nytt och jag tog över det 2006 så jag är helt säker på vad som är gjort. Under farsans tid ingenting men han använde det varje dag i princip till pensionen då jag fick det. Därefter har jag behövt plocka isär och smörja 2 gånger under dessa 14 år men inte behövt byta nåt, så jag anser att bromsade släp är i i princip underhållsfria även dom. Drar heller aldrig åt handbromsen för parkering, lägger klossar vid hjulen istället. Har hänt nån gång att jag glömt släppa bromsen och den har stått en månad, då har jag iofs behövt en hammare för att slå på hjulen innan den släppt men det är väl enda problemet jag haft med bromsarna.

Har två bromsade (jag har i princip farsans släp permanent) och båda har bromsarna strulat på. Det ena har kåpa och blir då rätt tungt att flytta på. Det öppna (farsans) använder jag för att åka till tippen och handla material. Skulle helt klart klarat mig med ett obromsat. Visst hade jag fått åka flera vändor ibland, men det känns ok mot att det skulle vara lättare att rangera och slippa bromsarna... Det går fortfarande att låna släp gratis den gång man har något som inte går att dela upp i flera lass...

Bäckarn Bäckarn skrev:
Funderar på hur mycket 550 kg kan bli en begränsning i användningen i övrigt, det kanske är på tok för begränsat för att vara användbart.
Har du tittat på någon speciell vagn? Man skall ju tänka på att det är totalvikten vi pratar om. Väger släpet 200 kg så finns det 350 kg kvar till last. Det är användbart till mycket men det har trotsa allt sina begränsningar.

Jag skulle en gång köra tegel till tippen. Jag vägde några stenar och räknade hur många jag lade på för att inte överlasta. När jag sedan körde kändes det inte alls tungt. Jag har lastat betydligt tyngre tidigare utan att veta om att det var överlast. För det mesta väger man inte lasten. Och för det mesta går det bra. Men det är inte svårt att överlasta ett litet släp.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Ja, det är inte alls svårt att överlasta. Har själv gjort det några gånger trots att släpet får lasta 920 kg. Första gången var nog när vi byggde och jag var och hämtade kakel och fix. Tänkte inte så mycket på vad det eventuellt vägde då jag fick det lastat direkt på släpet då allt låg på pall. Men när jag körde hem kändes det i bilen att detta är tungt. Började att räkna på det varor som hade vikten tryckt på förpackningen. Jag har för mig att jag hamnade någonstans mellan 1300-1400 kg på det som hade vikten redovisad och då var det en del kvar som jag inte vägde. Den gången gick det tungt.

Men även när man åker till "grustaget" och köper sand eller sten så blir det lätt överlast. Man får stoppa maskinföraren så att de inte lastar på allt de har i skopan....

B b8q skrev:
Om man nu bara tänker använda släpet någon gång i månaden (låter det som), varför inte hyra ett när andan faller på? Då slipper man alla problem med bromsar och besiktning, och kan välja kapell, grindar, kåpa eller tippfunktion beroende på behov.
Bekvämlighet?
Jag störde mig väldigt på hela hyra-släp-biten när jag inte hade tillgång till eget släp. Dels skall man iväg och hyra det vilket tar lite tid i sig. Sen skall man på avsatt tid snabbt fylla och åka iväg och sen lämna släpet.
Då är det skönt med eget släp man kan lasta ena dagen och åka iväg med nästa om det nu skulle vara så.

• Gilla
Bjober och 7 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Men det visade sig att det räckte med en justering så var det ok igen.
Vad innebär en "justering" av bromsar i detta fall? Spänner man någon vajer eller?
Och menar du att helt sonika sätta vattenslang över vajrarna, som ett slags skyddande hölje? :)

L lob skrev:
. Kärvande bromsar beror, vad jag kan förstå, på att fukt trängt in i vajerhylsan vilket medfört att vajern börjat rosta. Detta knep praktiseras bla av de som kör mycket grusväg/grusade vintervägar osv.
Räds inte bromsade vagnar för de är bättre i synnerhet om man ibland har behov av att dra tyngre lass.
Skulle tro mesta körningen blir under sommarhalvåret och inga långa sträckor på grusad vinterväg, så det låter ju positivt då.

MathiasS MathiasS skrev:
@Bäckarn 550kg behöver inte vara ett problem. Jag har ett stort släp (3000kg) som jag ibland drar bakom en klen bil, då får jag bara lasta 400kg. Det kommer man rätt långt med faktiskt. 400kg virke är rätt mycket. Kör man skivor (gips, osb etC) är det också rätt många... trädgårdsavfall väger aldrig så mycket....så jag skulle kanske vara mer bekymrad över längden på släpet som avgör hur långa plankor du kan köra med bibehållet korrekt kultryck osv..

Man får helt enkelt fundera på hur man använder släpet.
Sannolikt skulle majoriteten av körningarna hamna under 550kg totalvikt. Borde bli ca 350-400kg lastvikt. Låter inte så illa trots allt.

@hjulia @Avemo Tror som sagt inte jag behöver dra >550kg särskilt ofta. Känns som man de tillfällena kan hyra ett bromsat i såfall. Men vill ju ha ett på gården för bekvämlighet, har rätt långt till närmaste uthyrning.
Har kollat på ett Sävsjösläp men verka vara borta nu.Såg detta bromsade nu. Ser väl ut att ha fällbara lämmar? För kapell kan
kan man väl bara spänna en bra presenning över grindarna när det är nödvändigt?

Tack snälla för era intressanta svar. Hoppas tråden blir till nytta för andra i framtiden också.
Som vanligt är det spridda skurar om folks upplevelser av bromsat vs obromsat. Nästan så en enkät skulle behövas för att få en bra bild ;)

Tipp skulle jag inte klara mig utan. Använder den ofta. Helst skruvtipp.

Köp obromsat, slipp bekymmer och underhåll och kör fler ggr ist? 550kg täcker nog dina flesta behov.,,

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Släpnördarnas oskrivna regel - man kör aldrig två gånger....

• Gilla
  • Haha
Freddedan och 6 till
  • Laddar…
Bäckarn Bäckarn skrev:
Ser väl ut att ha fällbara lämmar? För kapell kan
kan man väl bara spänna en bra presenning över grindarna när det är nödvändigt?
Ja, den har fällbar lem även fram.
Det beror lite på vad du vill få ut av ditt kapell. Det är svårt/tar tid att spänna en presenning över grindarna så att den inte fladdrar och så att den täcker överallt för att hindra smuts att stänka upp på det i släpet. Men är det framförallt för att dölja vad du har i eller för att se till att det i släpet inte blir för blött om det skulle börja regna så funkar det utmärkt. Vill du i stället hålla släpet helt torrt för att kunna köra ex möbler samt skydda dem mot regn och lera så tycker jag att ett riktigt kapell funkar mycket bättre. Även riktigt bra om man köper gips-/OSB-skivor men inte har möjlighet att ta in dem och det tar någon dag innan man hinner få upp alla. Med ett riktigt kapell går det utmärkt att förvara dem i släpet, men det går säkert med en presenning också. Men då får man vara nogrann med hur man spänner den och ha en ritkigt bra presenning så att den inte tillslut släpper igenom det vattnet som samlas ovanpå.
Är du osäker på om du vill ha kapell eller inte så kan du alltid börja utan och köpa till ett om behov uppstår.

Ett släpvagnslås som man kan använda även när släpet sitter kopplat på bilen tycker jag är riktigt bra och smidigt. Kör vi bara korta turer till ex tippen brukar vi inte använda det men så fort vi ska in till stan för att handla och har släpet med så sätter vi på låset för då kan vi lämna bil+släp obevakat utan att riskera att någon får för sig att haka av det och dra iväg med det
Ex https://www.bilia.se/biltillbehor/p...DgUIMiwPV0h5cb-Cg4sztgAyXZ6OlmIhoClacQAvD_BwE

Kan rekommendera att sätta fast en låda fram på dragstängerna för förvaring av spännband, lastnät, hjulklossar, släpvagnslås mm så att man alltid har det med sig.

Så här gjorde jag för att få fast en aluminiumlåda från Jula. Fästena gjorde jag av gängstång, plattjärn och muttrar som jag svetsade fast i varandra (bilderna är innan jag svetsade) för att det inte bara ska vara att skruva bort muttrarna och gå iväg med lådan. Det finns färdiga U-bultar men jag tyckte att det var omotiverat dyrt för den storleken jag behövde så det fick bli egengjorda. Sen valde jag att sätta rattmutter på insidan för att det ska vara lätt att få loss lådan även utan verktyg. Jag har även markerat på dragstängerna vart lådan ska stå för att alla hål ska passa så det är enkelt att få den på plats igen
Aluminiumlåda fäst vid dragstången på en släpvagn med presenning och markeringar för exakt positionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminiumlåda för förvaring på släpvagn med synliga fästelement och stjärnskruvar, monterad på dragstång.
Skapa konto
Metallfästen med gängstänger och muttrar på ett anteckningsblock ovanpå en släpvagnskoppling.
Skapa konto
Metallåda monterad under en släpvagnskaross med hemmagjorda fästen och gängstång synliga.
Skapa konto

• Gilla
Johan Edvardsson och 3 till
  • Laddar…
Jag kör med Opel kadett som ju bara får dra 450 kilo obromsat. Med en relativt lätt obromsad kärra kan jag ändå få med mig 250 kilo nyttolast och med det kommer jag långt.Då vi hänger samma kärra efter en tyngre bil får vi lasta 600 kilo nyttolast på den.

Fast i höstas ärvde sambon den idealiska kärran för en liten bil. En Gisebo G 225 21-2. Årsmodell 1970. Har bromsar och totalvikten är bara 750 kilo så den är besiktningsfri i Finland.
Jag skall försöka hinna renovera den i sommar.

MathiasS MathiasS skrev:
Släpnördarnas oskrivna regel - man kör aldrig två gånger....
Rättelse.... ”JAG” kör aldrig två ggr, men HAN kan köra två ggr! ;)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Köp ett obromsat 650kg.
Det får du dra lagligt nu så länge du inte lastar fullt och byter du till en bättre bil har du 100kg mer lastvikt än om du köpt ett 550kg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.