Min skiva blev ganska skrovlig i ytan. Använde billig skitbetong från Bauhaus :rolleyes:
Funderar på hårdvaxolja eller epoxispackel för att få en slät yta.

Nån som har erfarenheter av att använda hårdvaxolja eller epoxi?
 
Kan nästan bli billigare att göra om o köra expanderbetong. Min första skiva gjöt jag i Byggmax finbetong. Det går inte att jämföra med expanderbetongen som är helt slät!

Ingen erfarenhet av epoxispackel eller hårdvaxolja på betong tyvärr.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Billigare men jobbigare :)
Det va Bauhaus finbetong jag använde.
 
  • Gilla
rtough och 1 till
  • Laddar…
Sydde klart överdraget. Lite tudelad. Inte katastrof-fult men kanske inte supernajs heller. Vad säger ni? Passar kanske bättre när träet åldras.

Handsytt överdrag på ett träbygge troligen ett utebänksförvaring, på en trädäck med grön trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jorgen gren och 5 till
  • Laddar…
Ser bra ut tycker jag!
 
Idag blev jag helt klar med min grillbänk. Lagom till eldningsförbudet.
Oljade skivan med en hårdvaxolja från Bauhaus och ytan blev riktigt bra.
Nybyggd grillbänk av trä på en altan, med en oljad skiva, förvaringshyllor, grilltillbehör och en flaska olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd grillbänk av trä med hårdvaxoljad skiva på en träterrass bredvid en gasolgrill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PatrikSkåne och 10 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Idag blev jag helt klar med min grillbänk. Lagom till eldningsförbudet.
Oljade skivan med en hårdvaxolja från Bauhaus och ytan blev riktigt bra.
[bild] [bild]
Riktigt riktigt snyggt!
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
maah maah skrev:
Idag blev jag helt klar med min grillbänk. Lagom till eldningsförbudet.
Oljade skivan med en hårdvaxolja från Bauhaus och ytan blev riktigt bra.
[bild] [bild]
Snyggt!
 
  • Gilla
JohanMöller och 1 till
  • Laddar…
N
DaErkiman DaErkiman skrev:
Kan dela med mig av mitt utekök.

Är byggt med aluminiumprofiler på 80x80mm, på toppen är en betongskiva med infälld weber och det undre hyllplanet är gjort av den formplyfa jag använde vid gjutningen.
Hela bordet mäter ca 210x80cm.

Skall även sätta upp luckor runt hela bordet av lite gammal grånad trall jag har liggande.

Är jätteskönt med gott om plats runt grillen när man skall laga mat, och skönt att ha någonstans att stuva in grillkol, tändvätska och andra tillbehör.

Hej! Skit snyggt bord, går möjligtvis inte att beställa ett av dig ?
 
maah maah skrev:
Drog på ett lager grundfärg
[bild]

Hej det ser fint ut. Jag är i startgroparna på att börja bygga och tänkte ha ditt bygge som lite referens och målbild. Vad har du för mått på ramreglarna ?
 
Funderar lite på mitt utekök, altanen är strax klart. Ska ha både vatten och avlopp. En kamado grill, vanlig kolgrill och ev gas också samt pizzaugn.

Vill helst mura med smalare leca än trä och sedan putsa upp, kan/bör man göra detta direkt på trall? Ska man använda någon grundpapp isf. Hittar inga bilder alls om detta på nätet utan då har man murat direkt på mark.

Min terrass ligger 1m fr marken varav min fråga, eller om man kanske bara ska stapla upp fr marken..
 
B byggarns skrev:
Funderar lite på mitt utekök, altanen är strax klart. Ska ha både vatten och avlopp. En kamado grill, vanlig kolgrill och ev gas också samt pizzaugn.

Vill helst mura med smalare leca än trä och sedan putsa upp, kan/bör man göra detta direkt på trall? Ska man använda någon grundpapp isf. Hittar inga bilder alls om detta på nätet utan då har man murat direkt på mark.

Min terrass ligger 1m fr marken varav min fråga, eller om man kanske bara ska stapla upp fr marken..
Det går väl i teorin att bygga med leca direkt på, men vad ska du ha för "pizzaugn"? Pratar vi om en "Uuni" i tunn plåt som man eldar pellets i, eller tänker du mura en riktig vedeldad bakugn? Det skiljer väl något ton i vikt när det är klart ...
 
B byggarns skrev:
Jag var inne på att gjuta en helt själv men vart sugen på en komodo grill samt att jag såg denna variant också
[länk]

Tror det kan komplettera bra med långkok och pizza/bröd bakning
Den i länken kan du göra pizza med, och inget annat... Eftersom den har noll "värmehållande" material i taket, och en stor öppning, måste du ha en eld igång för att behålla temperaturen. Det funkar när man gör pizza, men inte så bra för annan matlagning och brödbak ... Komodon är ju något annat, går säkert att göra allt rätt ok, men du kan inte får samma höga temperaturer som krävs för "perfekt pizza" ....
 
Hmm om jag ska bygga en egen pizza ugn kanske jag ska leca fr marken och inte direkt på trallen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.