Nyfniken Nyfniken skrev:
Då förstår jag inte varför du är trött? Det är ju uppenbarligen inte företag som ditt som diskuteras.
fast jag får väl ha en åsikt , eller ?

• Gilla
Calore och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Kan inte påstå att jag har så mycket erfarenhet, men jag har iallafall aldrig ens tänkt tanken att begära fastpris för nåt som tar typ 1-2h för 80% av alla kunder.
För då kommer hantverkaren basera sin offert på de sista 20% och offerera ett pris baserat på 4h...vilker alltså är dyrt för mig som kund.

Och fastpris som ovan, då ska man också vara tydligt med att det isf verkligen är allt.
Annars kan ju en "administrationsavgift" dyka upp som gubben i lådan, det tillhör ju inte "offerten".
Varför inte begära ett budgetpris alt takpris och självklart med öppen redovisning men oavsett vilket så är det bra att veta vad "Omfattningen är" "en timme kostar" "materialpåslag" "resor" "övriga påslag" "tider då arbetet ska utföras" "Tid då arbetet ska vara klart för besiktning/ syn" "Dokumentation som ska överlämnas och när" "garantier" och självklart så upprättar man ett enkelt skriftligt avtal före start.

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
fast jag får väl ha en åsikt , eller ?
Naturligtvis.

Och den åsikten är alltså att har man som kund inte frågat så är det fritt fram för leverantören att fakturera vad som helst?

Det kan man naturligtvis tycka, men det är inte så lagen ser ut. Punkt.

• Gilla
  • Älska
Jaif och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Naturligtvis.

Och den åsikten är alltså att har man som kund inte frågat så är det fritt fram för leverantören att fakturera vad som helst?

Hur ser lagen ut ?
Frågar för att jag undrar .
Vi är överens om att prisbilden är skev ok .

vem och hur avgörs det om ett pris är oskäligt enligt lagen om den anklagade uppvisar en rekommenderad prislista från grossisten?

L larka742 skrev:
Kan inte påstå att jag har så mycket erfarenhet, men jag har iallafall aldrig ens tänkt tanken att begära fastpris för nåt som tar typ 1-2h för 80% av alla kunder.
För då kommer hantverkaren basera sin offert på de sista 20% och offerera ett pris baserat på 4h...vilker alltså är dyrt för mig som kund.

Och fastpris som ovan, då ska man också vara tydligt med att det isf verkligen är allt.
Annars kan ju en "administrationsavgift" dyka upp som gubben i lådan, det tillhör ju inte "offerten".
Vitsen med fastpris är att d får en klumpsumma som inkluderar allt som specificeras i uppdragsavtalet. Då blir det inga andra kostnader, men i normalfallet blir det sannolikt dyrare än att köra på löpande räkning. Men du vet vad du som kund ska betala och du vet exakt vad du kan förvänta dig av hantverkaren, för det står i avtalet.

Du kan även jämföra offerter från olika hantverkare lite enklare.

Men du måste vara noggrann innan så du verkligen är tydlig med vad du vill åstadkomma. När du specificerar dina krav, det gäller iofs även vid löpande räkning. Men de flesta problem jag läst om här i forumet har sitt ursprung i avsaknaden om tydliga avtal. Innan jobbet påbörjas.

V vvs facit skrev:
vem och hur avgörs det om ett pris är oskäligt enligt lagen om den anklagade uppvisar en rekommenderad prislista från grossisten?
Det har såvitt jag vet bara prövats en gång, men då blev det förlikning med sekretessklausul (rätta mig gärna om jag har fel).

Man kan ju räkna ut med ändalykten att hantverkaren fick justera priset rejält (annars hade det ju inte funnits någon vits med en någon sekretess).

Det är väl bara en tidsfråga tills nästa blåsta kund drar det till rätten och om jag får spå i min kaffesump så kommer det bli en rejäl justering och sekretess den gången också för det sista branschen vill är nog att få det här med lagligheten i prissättningen granskat i sömmarna.

• Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Naturligtvis.

Lagen förutsätter att alla parter är tillräckligt seriösa så de åtminstonde har skriftliga och tydliga avtal, Annars fungerar inte lagen alls. Då blir det bara ett lotteri för båda parter.

Kunden har aldrig "rätt" att få veta leverantörens affärshemligheter som "materialpåslag" eller liknande. Däremot vilket pris kunden ska betala för varje artikel.

connywesth connywesth skrev:
Kunden har aldrig "rätt" att få veta leverantörens affärshemligheter som "materialpåslag" eller liknande.
Det finns de här som tycker att kunden har den rätten. Jag håller inte med.

Jag bryr mig inte om hur mycket hantverkaren tjänar på mig. Jag vill känna mig trygg i att jag betalar ett marknadsmässigt pris utan att behöva fråga/dubbelkolla precis allt.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
Men de flesta problem jag läst om här i forumet har sitt ursprung i avsaknaden om tydliga avtal. Innan jobbet påbörjas.
Helt enig.

Och jag menar att skyldigheten att driva den processen vilar tyngst på hantverkaren. I egenskap som den starkare parten i affären.

• Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det har såvitt jag vet bara prövats en gång, men då blev det förlikning med sekretessklausul (rätta mig gärna om jag har fel).

Man kan ju räkna ut med ändalykten att hantverkaren fick justera priset rejält (annars hade det ju inte funnits någon vits med en någon sekretess).

Det är väl bara en tidsfråga tills nästa blåsta kund drar det till rätten och om jag får spå i min kaffesump så kommer det bli en rejäl justering och sekretess den gången också för det sista branschen vill är nog att få det här med lagligheten i prissättningen granskat i sömmarna.
Lagen säger att det är fri prissättning, så den frågan tas inte upp i domstol. Vissa verkar tro att det finns en prisreglering av marknaden men det gör det inte. Lagen förutsätter att parterna förhandlar och ingår ett skriftligt avtal före uppdraget påbörjas. Då är ju båda parter överens om det som står i avtalet. Domstolar kommer in först om någon part bryter mot det ingångna avtalet, i s.k. Tredskomål (vanliga civilrättsliga tvistemål).

Jag tycker inte att man kan kallas skojare om man fakturerar tillverkarens rekommenderade pris, oavsett om Polarskojarna eller Cdon lyckas kränga produkten billigare.

Nyfniken Nyfniken skrev:

Har skrivit det i flödet tidigare .
Vi hade tidigare en prislista för VVS tex
R prislista gula sidorna .
Den togs bort på grunda av ” kartellbildning”
Och sen kom prislistor fakturerings programm
Från dom allihopa .
Min åsikt är att Lundagrossistens rekommenderade pris lista är den som fungerar mig . Jag känner mig inte som någon skurk när jag jobbar fullt ett helt år och TB 2
Ligger på 5-8% beroende på hur året gick
Det är inga stora marginaler i AB Sverige

utfallen i Förlikningar beror på vem som fick rätt Advokat är min erfarenhet .
Så det kan gå åt vilket håll som helst

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Lagen säger att det är fri prissättning, så den frågan tas inte upp i domstol. Vissa verkar tro att det finns en prisreglering av marknaden men det gör det inte. Lagen förutsätter att parterna förhandlar och ingår ett skriftligt avtal före uppdraget påbörjas.
Jag håller inte med.

Lagen:
"Vilket pris köparen skall betala
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt."

Och lagen förutsätter inte alls att man tecknat något skriftligt avtal.

• Gilla
Jaif och 6 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Jag känner mig inte som någon skurk när jag jobbar fullt ett helt år och TB 2
Ligger på 5-8% beroende på hur året gick
Nu är det inte på den sidan man avgör om någon gjort hederliga affärer. Det är vad kunden betalar i förhållande till vad den fick som betyder något.

Du får gå back eller tjäna miljoner. Det struntar kunderna i.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag håller inte med.

Lagen:
"Vilket pris köparen skall betala
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt."

Och lagen förutsätter inte alls att man tecknat något skriftligt avtal.
Det är det här det blir tolkningar mellan advokater . Gängse pris enligt en förtryckt prislista från ett milijard företag
Eller ett tyckande .
Är du med på hur jag menar
När advokat språket slår till .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.