114 986 läst · 630 svar
115k läst
630 svar
Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Varför inte begära ett budgetpris alt takpris och självklart med öppen redovisning men oavsett vilket så är det bra att veta vad "Omfattningen är" "en timme kostar" "materialpåslag" "resor" "övriga påslag" "tider då arbetet ska utföras" "Tid då arbetet ska vara klart för besiktning/ syn" "Dokumentation som ska överlämnas och när" "garantier" och självklart så upprättar man ett enkelt skriftligt avtal före start.L larka742 skrev:Kan inte påstå att jag har så mycket erfarenhet, men jag har iallafall aldrig ens tänkt tanken att begära fastpris för nåt som tar typ 1-2h för 80% av alla kunder.
För då kommer hantverkaren basera sin offert på de sista 20% och offerera ett pris baserat på 4h...vilker alltså är dyrt för mig som kund.
Och fastpris som ovan, då ska man också vara tydligt med att det isf verkligen är allt.
Annars kan ju en "administrationsavgift" dyka upp som gubben i lådan, det tillhör ju inte "offerten".
Hur ser lagen ut ?Nyfniken skrev:
Frågar för att jag undrar .
Vi är överens om att prisbilden är skev ok .
vem och hur avgörs det om ett pris är oskäligt enligt lagen om den anklagade uppvisar en rekommenderad prislista från grossisten?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Vitsen med fastpris är att d får en klumpsumma som inkluderar allt som specificeras i uppdragsavtalet. Då blir det inga andra kostnader, men i normalfallet blir det sannolikt dyrare än att köra på löpande räkning. Men du vet vad du som kund ska betala och du vet exakt vad du kan förvänta dig av hantverkaren, för det står i avtalet.L larka742 skrev:Kan inte påstå att jag har så mycket erfarenhet, men jag har iallafall aldrig ens tänkt tanken att begära fastpris för nåt som tar typ 1-2h för 80% av alla kunder.
För då kommer hantverkaren basera sin offert på de sista 20% och offerera ett pris baserat på 4h...vilker alltså är dyrt för mig som kund.
Och fastpris som ovan, då ska man också vara tydligt med att det isf verkligen är allt.
Annars kan ju en "administrationsavgift" dyka upp som gubben i lådan, det tillhör ju inte "offerten".
Du kan även jämföra offerter från olika hantverkare lite enklare.
Men du måste vara noggrann innan så du verkligen är tydlig med vad du vill åstadkomma. När du specificerar dina krav, det gäller iofs även vid löpande räkning. Men de flesta problem jag läst om här i forumet har sitt ursprung i avsaknaden om tydliga avtal. Innan jobbet påbörjas.
Det har såvitt jag vet bara prövats en gång, men då blev det förlikning med sekretessklausul (rätta mig gärna om jag har fel).V vvs facit skrev:
Man kan ju räkna ut med ändalykten att hantverkaren fick justera priset rejält (annars hade det ju inte funnits någon vits med en någon sekretess).
Det är väl bara en tidsfråga tills nästa blåsta kund drar det till rätten och om jag får spå i min kaffesump så kommer det bli en rejäl justering och sekretess den gången också för det sista branschen vill är nog att få det här med lagligheten i prissättningen granskat i sömmarna.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Lagen förutsätter att alla parter är tillräckligt seriösa så de åtminstonde har skriftliga och tydliga avtal, Annars fungerar inte lagen alls. Då blir det bara ett lotteri för båda parter.Nyfniken skrev:
Kunden har aldrig "rätt" att få veta leverantörens affärshemligheter som "materialpåslag" eller liknande. Däremot vilket pris kunden ska betala för varje artikel.
Det finns de här som tycker att kunden har den rätten. Jag håller inte med.connywesth skrev:
Jag bryr mig inte om hur mycket hantverkaren tjänar på mig. Jag vill känna mig trygg i att jag betalar ett marknadsmässigt pris utan att behöva fråga/dubbelkolla precis allt.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Lagen säger att det är fri prissättning, så den frågan tas inte upp i domstol. Vissa verkar tro att det finns en prisreglering av marknaden men det gör det inte. Lagen förutsätter att parterna förhandlar och ingår ett skriftligt avtal före uppdraget påbörjas. Då är ju båda parter överens om det som står i avtalet. Domstolar kommer in först om någon part bryter mot det ingångna avtalet, i s.k. Tredskomål (vanliga civilrättsliga tvistemål).Nyfniken skrev:Det har såvitt jag vet bara prövats en gång, men då blev det förlikning med sekretessklausul (rätta mig gärna om jag har fel).
Man kan ju räkna ut med ändalykten att hantverkaren fick justera priset rejält (annars hade det ju inte funnits någon vits med en någon sekretess).
Det är väl bara en tidsfråga tills nästa blåsta kund drar det till rätten och om jag får spå i min kaffesump så kommer det bli en rejäl justering och sekretess den gången också för det sista branschen vill är nog att få det här med lagligheten i prissättningen granskat i sömmarna.
Har skrivit det i flödet tidigare .Nyfniken skrev:Det har såvitt jag vet bara prövats en gång, men då blev det förlikning med sekretessklausul (rätta mig gärna om jag har fel).
Vi hade tidigare en prislista för VVS tex
R prislista gula sidorna .
Den togs bort på grunda av ” kartellbildning”
Och sen kom prislistor fakturerings programm
Från dom allihopa .
Min åsikt är att Lundagrossistens rekommenderade pris lista är den som fungerar mig . Jag känner mig inte som någon skurk när jag jobbar fullt ett helt år och TB 2
Ligger på 5-8% beroende på hur året gick
Det är inga stora marginaler i AB Sverige
utfallen i Förlikningar beror på vem som fick rätt Advokat är min erfarenhet .
Så det kan gå åt vilket håll som helst
Jag håller inte med.connywesth skrev:
Lagen:
"Vilket pris köparen skall betala
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt."
Och lagen förutsätter inte alls att man tecknat något skriftligt avtal.
Nu är det inte på den sidan man avgör om någon gjort hederliga affärer. Det är vad kunden betalar i förhållande till vad den fick som betyder något.V vvs facit skrev:
Du får gå back eller tjäna miljoner. Det struntar kunderna i.
Det är det här det blir tolkningar mellan advokater . Gängse pris enligt en förtryckt prislista från ett milijard företagNyfniken skrev:Jag håller inte med.
Lagen:
"Vilket pris köparen skall betala
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt."
Och lagen förutsätter inte alls att man tecknat något skriftligt avtal.
Eller ett tyckande .
Är du med på hur jag menar
När advokat språket slår till .